Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2213081_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
19. juni
Dato 2020
2020-5376
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. juni 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 535:
Vil ministeren oplyse, hvorfor ministeriet i sin pressemeddelelse under fakta
fremhæver, at BRT rapporten
(”Grøn,
regional BRT-løsning på Østbanens tra-
cé” af 10. juni 2020) viser, at der er miljøgevinster i forhold til CO2-udledning
og partikeludledning ved en BRT-løsning fremfor tog, når rapporten klart be-
skriver, at der ikke er nogen forskel, såfremt busser og tog anvender de samme
drivmidler (side 117)? Kan ministeren således bekræfte, at CO2-udledning og
partikeludledning ved tog-løsningen vil være bedre end en BRT-løsning, så-
fremt toget anvender miljørigtig drivmiddel, og bussen benytter diesel?
Svar:
I den netop afsluttede undersøgelse har Vejdirektoratet og Cowi set på grønne
BRT-køretøjer som erstatning for de eksisterende dieseltog på Østbanen. Kon-
klusionen er, at grønne BRT-køretøjer (el, HVO og biogas) udleder mindre CO2
og færre partikler end de eksisterende dieseltog. Det er for så vidt rigtigt nok, at
der vil være lignende miljø- og klimamæssige effekter ved grønne togløsninger.
Man bør dog være opmærksom på, at udskiftning af togmateriel eller omlæg-
ning af jernbaneinfrastrukturen til grønne løsninger ikke er medtaget i prisen
for skinnerenovering. Det gælder eksempelvis opsætning af køreledninger eller
ladestandere, såfremt der ønskes eltog. De grønne BRT-køretøjer er derimod
indregnet i økonomien for BRT-løsningen.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht