Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2221707_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
2. juli 2020
2020-5342
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 12. juni 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 532:
Vil ministeren redegøre for, hvordan kravet til kontrol af sociale klausuler og
arbejdsklausuler
i henhold til svar på TRU alm. del spørgsmål 994 (2011-12)
vil blive udmøntet, herunder om der vil blive fri adgang til byggepladsen for
de faglige organisationer for at organisere, tilse forholdene på pladsen, kontrol-
lere lønsedler, indhente oplysninger om, hvem entreprenørerne har ansat og
hvor på pladsen, de arbejder samt indhente oplysninger om og hos underentre-
prenører med henblik på at gøre krav gældende om kædeansvar?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Femern A/S, der oplyser:
”I
de store anlægskontrakter stiller Femern A/S krav om, at entreprenørerne
overholder specifikke klausuler om løn- og arbejdsvilkår, sikkerhed og sund-
hed, boligforhold samt oprettelse af lærlingeårsværk. Det er kontraktuelle krav,
som entreprenørerne er forpligtet til at overholde på lige vis med alle øvrige
krav og vilkår i kontrakterne og lovgivningen i øvrigt. Der henvises til trans-
portministerens besvarelse af spørgsmål 533 (alm. del) fra Transportudvalget
samt besvarelsen af 27. september 2013 af spørgsmål 716-720 (alm. del) fra
Transportudvalget.
Entreprenørernes overholdelse af krav
Som oplyst af beskæftigelsesministeren den 27. marts 2015 på spørgsmål 167
(alm. del) fra Beskæftigelsesudvalget, skal entreprenørerne løbende dokumen-
tere over for Femern A/S, at kravene overholdes.
For at sikre at entreprenørerne er i stand til at monitorere deres indsats og
rapportere tilfredsstillende og kontinuerligt herom til Femern A/S, stilles krav i
kontrakterne om, at entreprenørerne skal udarbejde et styrings- og rapporte-
ringssystem, der godkendes af Femern A/S. Her beskrives og dokumenteres
entreprenørernes efterlevelse af krav i deres organisatoriske setup og i projek-
tets forskellige faser. Dette afrapporteres på månedsbasis til Femern A/S og
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 532: Spm. om, hvordan kravet til kontrol af sociale klausuler og arbejdsklausuler – i henhold til svar på TRU alm. del spørgsmål 994 (2011-12) - vil blive udmøntet, til transportministeren
2221707_0002.png
Side 2/3
gøres til genstand for tilsynsmøder, rapporter og kontroltilsyn. Arbejdet her-
med er langt fremskredent, herunder i forhold til systemgodkendelser og
iværksat til-synsførelse, og tilpasses løbende i takt med projektets udvikling.
Det er entreprenørernes forpligtelse at føre systematisk tilsyn med, at deres
underentreprenører på ethvert niveau overholder alle krav, Femern A/S har
opstillet til anlægsarbejder i Danmark og Tyskland, sådan som de er gældende
for entreprenøren selv. Den specifikke karakter og sammensætning af arbejds-
styrken skal oplyses til Femern A/S, ligesom entreprenøren skal dokumentere,
at kontraktuelle og lovgivningsmæssige krav vedrørende løn- og arbejdsvilkår
overholdes.
Tilsyn og kontrol med entreprenørerne
Som bygherre skal Femern A/S sikre og kontrollere, at entreprenørerne efterle-
ver deres ansvar for, at gældende lovgivning, regulering og kontraktuelle be-
stemmelser overholdes under hele byggeriet. Femern A/S’ arbejde hermed ta-
ger udgangspunkt i en samlet tilsynsstrategi, der indeholder robuste mekanis-
mer for selskabets løbende opfølgning, tilsyn, kontrol og mulige sanktioner på
området.
Konkret arbejdes med fire tilsynsformer, der kan anvendes supplerende og
sekventielt afhængigt af entreprenørens pågældende aktivitet samt projektets
udvikling:
”Deltagelse i entreprenørens tilsyn”
giver direkte indsigt i entreprenører-
nes egen tilsynspraksis og dertilhørende risikovurderinger og -håndtering.
”Risikobaserede tilsyn”
anvendes, hvor risiciene vurderes størst, eller tilsy-
net kan have størst effekt.
”Enkeltsagstilsyn”
anvendes som reaktion på konkrete afvigelser eller mis-
tanke herom.
”Tematiske og tværgående tilsyn”
benyttes parallelt på tværs af kontrakter
med afsæt i generelle problemstillinger eller risici.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 532: Spm. om, hvordan kravet til kontrol af sociale klausuler og arbejdsklausuler – i henhold til svar på TRU alm. del spørgsmål 994 (2011-12) - vil blive udmøntet, til transportministeren
2221707_0003.png
Side 3/3
Femern A/S anvender alle fire former for tilsyn med henblik på at sikre tæt
kontrol og mulighed for tidlig indgriben over for misforhold. Det indebærer
faste byggemøder med entreprenørerne, granskning af dokumentation og pro-
cesser, anmeldte og uanmeldte kontrolbesøg på byggepladser, kontrol af ind-
kvarteringsforhold, risikobaserede stikprøvekontroller af underleverandører
mv. Såfremt der konstateres misforhold, som ikke bringes i orden ved hverken
Femern A/S’ løbende tilsyn eller på opfølgende møder, giver kontrakterne mu-
lighed for at iværksætte sanktioner, eksempelvis ved at tilbageholde betaling til
entreprenøren.
Femern A/S er løbende i dialog med arbejdsmarkedets parter med henblik på
at understøtte, at byggeriet af den faste forbindelse foregår i god og fornuftig
sammenhæng med det danske og tyske arbejdsmarkedssystem.
Adgang til byggepladserne
Femern A/S har aftalt med fagbevægelsen, at Femern A/S stiller kontorfacilite-
ter til rådighed for fagbevægelsen mellem det operationelle bygherrecenter
Strandholmgård og tunnelelementfabrikken. Det giver mulighed for fagbevæ-
gelsens permanente repræsentation i hele anlægsfasen. Fagbevægelsen har
udtrykt tilfredshed over for Femern A/S med dette tiltag.
Femern A/S er i dialog med fagbevægelsen i forskellige fora og vil igennem hele
anlægsfasen have det som en naturlig del af det at gennemføre infrastruktur-
projektet.
Af sikkerhedsmæssige årsager er ansvaret for selve byggepladsområdet placeret
helt, entydigt og udelt hos én enkelt part
entreprenøren. Det påhviler således
entreprenøren at regulere adgangsforholdene. Der henvises i øvrigt til beskæf-
tigelsesministerens besvarelse af 8. oktober 2013 af spørgsmål 487 (alm. del)
fra Beskæftigelsesudvalget.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht