Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2221709_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
2. juli 2020
2020-5342
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 12. juni 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 531:
I forbindelse med kontraktindgåelse for Femern-forbindelsen, bedes ministe-
ren redegøre for, om der i de endelige kontrakter er ændret i udbudskontrak-
ten/-kontrakterne for så vidt angår de sociale klausuler og arbejdsklausulerne
herunder om de krav til bopælsforhold, som blev defineret og indskrevet i det
oprindelige udbudsmateriale, er opretholdt. Det drejer sig f.eks. om krav til
toilet og bad på arbejdernes værelser, hvornår er entreprenøren forpligtet til at
indkvartere deres ansatte i den såkaldte camp, hvor langt fra bopæl til arbejds-
plads skal der være, før entreprenøren skal indkvartere deres ansatte, skal en-
treprenøren stille indkvartering frit til rådighed, eller kan de forlange penge for
husleje og evt. kost. Ministeren bedes derudover redegøre for, hvordan kravene
til ovennævnte er udformet i kontrakten/kontrakterne.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Femern A/S, der oplyser følgende:
”Som led i indsatsen for at fremme trivsel og skabe et godt arbejdsmiljø har
Femern A/S formuleret kontraktlige krav til entreprenørerne om at tilbyde og
tilvejebringe egnet indkvartering for de ansatte, der i forbindelse med opførelse
af Femern Bælt-tunnelen ikke med rimelighed kan pendle mellem sædvanlig
bopæl og arbejdspladsen.
Anlægskontrakternes krav vedr. boligforhold
Femern A/S har i anlægskontrakterne for byggeriet af den faste Femern Bælt-
forbindelse stillet en række specifikke minimumskrav til boligforholdene for
tunnelarbejderne, herunder krav om:
Enkeltværelser på minimum 8,6 m
2
, som skal kunne aflåses
Adgang til bad- og toiletfaciliteter på minimum hver etage i hver boligblok
Adgang til internet (wifi)
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 531: Spm. om der i forbindelse med kontraktindgåelse for Femern-forbindelsen er ændret i udbudskontrakten/-kontrakterne for så vidt angår de sociale klausuler og arbejdsklausulerne – herunder om de krav til bopælsforhold, som blev defineret og indskrevet i det oprindelige udbudsmateriale, til transportministeren
2221709_0002.png
Side 2/3
Lyd- og lysdæmpning, herunder krav til maksimale støjniveauer og mørk-
lægningsgardiner
Indeklima og opvarmning, herunder isolering og temperaturer. Hvert en-
keltværelse skal være udstyret med mindst ét vindue, der kan åbnes.
Enkeltværelserne skal som minimum være udstyret med en seng, inkl. dy-
ne, pude og sengelinned, køleskab, håndvask, klædeskab, skrivebord, lofts-
og sengelamper mv.
Entreprenørerne skal foranledige ugentlig rengøring af enkeltværelserne
samt daglig rengøring af fællesområder.
Entreprenørerne er i henhold til kontrakterne endvidere forpligtet til at etable-
re kantinefaciliteter med varieret kost, inden- og udendørs rekreative facilite-
ter, herunder bl.a. fitness-rum og TV-stuer, samt vaske- og tørrerum.
Femern A/S har klargjort og stillet et areal til rådighed for hovedentreprenø-
rerne tæt på byggepladsen ved Rødbyhavn til oprettelse af et camp-område
med boliger, kantine, inden- og udendørs fællesfaciliteter, parkering mv., hvor
udstationerede medarbejdere kan bo. Femern A/S har etableret og overdraget
de første 20 boliger ved camp-området til entreprenørerne, som selv er forplig-
tede til at opføre boliger i camp-området til deres medarbejdere i takt med ud-
viklingen i anlægsarbejderne. De 20 boliger er leveret af virksomheden ABC
Pavilloner.
Principper for beboelsesstandard
Kravene til hovedentreprenørerne om boligforhold er udarbejdet af Femern
A/S i forbindelse med udbuddet af de store anlægskontrakter.
Selve udbudsprocessen for anlægskontrakterne og den efterfølgende tildeling af
kontrakterne blev gennemført som en konkurrencepræget dialog med de by-
dende entreprenører om de fastsatte krav i kontrakterne, samt hvordan entre-
prenørerne konkret kan opfylde disse krav, herunder krav til boligforhold.
Som led i dialogen med entreprenørerne i udbudsprocessen har Femern A/S
standardiseret kravene til boligerne, jf. ovenstående minimumskrav. Således
følger kravene i kontrakterne til hovedentreprenørerne om boligforhold for
udstationeret personale umiddelbart genkendelige principper for beboelses-
standard under større byggerier i Norden.
Tilsyn og kontrol med indkvartering
Kontrakternes krav om, at ansatte på byggepladserne skal tilbydes bolig i cam-
pen omfatter både hovedentreprenørernes egne ansatte og underleverandørers
ansatte på byggepladserne. Femern A/S kan efter gældende lov ikke stille krav
om, at entreprenørernes ansatte bosætter sig i campen, men anlægskontrakter-
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 531: Spm. om der i forbindelse med kontraktindgåelse for Femern-forbindelsen er ændret i udbudskontrakten/-kontrakterne for så vidt angår de sociale klausuler og arbejdsklausulerne – herunder om de krav til bopælsforhold, som blev defineret og indskrevet i det oprindelige udbudsmateriale, til transportministeren
2221709_0003.png
Side 3/3
ne er indrettet således, at entreprenørerne skal skabe et incitament for de an-
satte til at bosætte sig i campen.
Hvis en medarbejder afstår fra at benytte sig af tilbuddet om bolig i camp-
området, skal hovedentreprenørerne ifølge kontrakterne sikre, at alternativ
indkvartering er af samme eller højere standard end fastlagt i anlægskontrak-
terne. Årsagen til fravalget kan eksempelvis være, at ansatte allerede er bosat i
regionen, eller ønske om en mere privat eller permanent bolig af familiemæssi-
ge årsager.
Femern A/S fører systematisk tilsyn med, at entreprenørerne lever op til de
boligstandarder, som fremgår af kontrakterne, herunder både i camp-området
og uden for camp-området.
Femern A/S har foreløbigt ført tilsyn med indkvarteringsforholdene for ca. 2/3
af de ansatte, der er beskæftiget på de nuværende anlægsarbejder i forbindelse
med etableringen af arbejdshavnen ved Rødbyhavn. Tilsyn med indkvarte-
ringsforholdene har ikke hidtil givet Femern A/S anledning til sanktionering af
entreprenørerne.
Når Femern A/S bliver bekendt med, at ansatte fravælger muligheden for ind-
kvartering på camp-området, vil selskabet gå i dialog med hovedentreprenø-
rerne om årsagen hertil, og om nødvendigt iværksætte skærpet tilsyn. Femern
A/S stiller krav om, at hovedentreprenørerne systematisk indrapporterer op-
lysninger på de medarbejdere, der bor uden for camp-området, så Femern A/S
kan foretage stikprøvekontrol af indkvarteringens kvalitet og lovlighed.
Femern A/S’ krav til camp-området
er udarbejdet i dialog med bl.a. Lolland
Kommune, der som led i forberedelserne af anlægsfasen har offentliggjort ret-
ningslinjer for lokalisering af camps i kommunen, herunder at der ikke må
etableres camps ud over den, som i forvejen etableres ved Rødbyhavn som en
del af Femern Bælt-projektet, samt at camps bestående af ned til tre camping-
vogne, autocampere eller pavilloner mv. som udgangspunkt kræver godkendel-
se af kommunen.
Femern A/S vil fremadrettet fortsætte samarbejdet med Lolland Kommune og
øvrige relevante myndigheder mv. om boligforholdene i forbindelse med an-
lægsbyggeriet.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht