Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2223177_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
3. juli 2020
2020-5207
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. juni 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål nr. 523:
Hvilke initiativer har regeringen konkret foretaget for at sikre, at selve anlægs-
arbejdet af Femern-projektet som en vej- og jernbaneforbindelse under Øster-
søen mellem Danmark og Tyskland pågår under mindst mulig CO2-udledning?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Femern A/S, der oplyser følgende:
”Femern Bælt-tunnelen
anlægges ud fra fem grundlæggende principper, der
skal reducere CO2-udledningen fra byggeriet mest muligt:
1) Minimere mængden af beton
Femern Bælt-tunnelen tager udgangspunkt i erfaringerne fra byggeriet af Øre-
sundstunnelen, som ligeledes består af en sænketunnel. På en række punkter
har Femern A/S videreudviklet planlægning og design af Femern Bælt-
tunnelen og foretaget optimeringer, som har reduceret mængden af beton og
dermed CO2-udledning i anlægsbyggeriet væsentligt. Det drejer sig særligt om:
Udvikling af specialelementer: Tunnelen består af i alt 89 tunnelelementer.
Heraf er der 10 såkaldte specialelementer med en ekstra kælderetage, hvor
tekniske installationer og udstyr til vedligeholdelse af tunnelen anbringes. Ud-
viklingen af specialtunnelelementer betyder, at der spares store mængder be-
ton i produktionen, fordi de øvrige 79 såkaldte standardtunnelelementer der-
ved gøres mindre dybe.
Indretning af ventilationssystemet: Ventilationssystemet indrettes til såkaldt
længdeventilation, hvor stempeleffekten fra biler og tog trækker frisk luft ind
gennem tunnelens indgangsportal og blæser
den ”brugte” luft ud ad udgangs-
portalen. Indretningen af ventilationssystemet er optimeret, så systemet opta-
ger begrænset plads i tunnelen. Det har nedbragt mængden af beton i produk-
tionen af de 89 tunnelelementer, som er gjort smallere. Endvidere minimeres
strømforbruget med længdeventilationssystemet, da tunnelen primært er selv-
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 523: MFU spm. om, hvilke initiativer regeringen konkret har foretaget for at sikre, at selve anlægsarbejdet af Femern-projektet pågår under mindst mulig CO2-udledning, til transportministeren
2223177_0002.png
Side 2/3
ventilerende, ligesom behovet for etablering af en ventilations-ø i Femern Bælt
er undgået.
Størrelsen på tunnelelementfabrik og arbejdshavn: Produktionen af tunnelele-
menter sker i et højt specialiseret fabriksanlæg, der anlægges i forlængelse af en
stor arbejdshavn ved Rødbyhavn. I forbindelse med planlægning af byggeriet er
antallet af produktionslinjer i tunnelelementfabrikken reduceret fra 8 til 6 lin-
jer, og arbejdshavnen er tilsvarende gjort mindre. Der er opnået en væsentlig
besparelse i forbruget af beton og andre byggematerialer til etableringen af
arbejdshavnen og tunnelelementfabrikken ved at optimere udnyttelsen af pro-
duktionsarealet.
2) Klimavenlig beton
Klimahensyn i betonproduktionen indgår i de krav, der er stillet i kontrakterne
med entreprenørerne på byggeriet. I kontrakterne kræves, at entreprenøren
skal sikre kontinuerligt fokus på hhv. udledninger af drivhusgasser, som defi-
neret af FN’s Klimapanel, reducere
udledninger, overholde grænseværdier samt
sikre, at dokumentation herfor er tilgængelig.
Der er tale om dynamiske krav, som pålægger entreprenøren løbende at indar-
bejde de nyeste teknologier i anlægsarbejdet. Dette sker i respekt for, at der
sker en løbende udvikling på betonområdet. Som bygherre overvåger Femern
A/S systematisk entreprenørens efterlevelse af kontrakterne.
Overvågningen og tilsynet sker kontinuerligt gennem hele anlægsfasen via gen-
nemgang af entreprenørens dokumenter, planer og systemer, deltagelse i en-
treprenørens egne tilsyn, anmeldte og uanmeldte kontrolbesøg, stikprøvekon-
trol af underleverandører samt opfølgende indsatser.
Såfremt kravene i kontrakterne ikke bliver overholdt, har Femern A/S en række
sanktionsmuligheder til rådighed med henblik på at bringe orden i forholdene.
Femern A/S kan eksempelvis tilbageholde dele af betalinger, hvis arbejdet af
hovedentreprenøren eller dennes underentreprenører ikke er udført i overens-
stemmelse med kontraktens krav.
3) Lang levetid og kort sejltid
Alle centrale led i anlægsbyggeriets udførelse fra indvinding af naturressourcer
til fremstillingsmetoder mv. er grundigt gennemgået og tilrettelagt, så Femern
Bælt-tunnelen kan anlægges med en levetid på mindst 120 år. Med lang levetid
minimeres behovet for større reparationsarbejder efter åbning med øget beton-
forbrug og CO2-udledninger til følge. Den samlede mængde beton, der skal
anvendes i byggeriets levetid begrænses således ved, at betonkonstruktionerne
har høj kvalitet og lang holdbarhed.
Selve produktionen af tunnelelementer er placeret ved Rødbyhavn direkte ved
tunnelens linjeføring. Det betyder, at Femern A/S kan føre tæt tilsyn med alle
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 523: MFU spm. om, hvilke initiativer regeringen konkret har foretaget for at sikre, at selve anlægsarbejdet af Femern-projektet pågår under mindst mulig CO2-udledning, til transportministeren
2223177_0003.png
Side 3/3
led i produktionsprocessen fra indsejling af råmaterialer til udsejling af færdig-
støbte betonelementer i Femern Bælt. Med placeringen af tunnelelementfa-
brikken ved Rødbyhavn er transporten af de færdige tunnelelementer gjort så
sikker og klimavenlig som muligt.
4) Understøtte udviklingen af en grøn bygge- og anlægssektor
Femern A/S deltager i relevante udviklingsprojekter med det mål at videreud-
vikle grundlaget for en grøn omstilling af cement- og betonproduktionen i
Danmark. Forskellige grønne cementtyper testes med henblik på godkendelse
af cementen som standard. Nye godkendte cementtyper vil i givet fald kunne
anvendes på de betonarbejder, som udføres senere i projektet, eksempelvis i
forbindelse med bygninger, hvor risikoen og kravene til levetiden er mindre
end for selve tunnelen.
Udviklingen af innovative og klimavenlige løsninger under byggeriet skaber ny
viden, som virksomhederne og rådgiverne, der er med til at bygge Femern
Bælt-forbindelsen, kan bruge i fremtidens anlægsprojekter. Mange små og mel-
lemstore virksomheder har gennem Femern Bælt-projektet allerede fået kon-
kret erfaring med håndtering af de krav, der i stigende grad stilles til klima i
store anlægsbyggerier.
5) Bidrage til opfyldelse af FN’s verdensmål
Klimaindsatsen i Femern Bælt-projektet
er en integreret del af Femern A/S’
arbejde med CSR, som rapporteres op imod FN’s verdensmål for bæredygtig
udvikling. Femern A/S’ fokus er på de verdensmål, hvor selskabet har størst
mulighed for at bidrage positivt til opfyldelse af målene, herunder verdensmål
nr. 13 vedr. klimaindsats.
Der er redegjort for Femern A/S’ arbejde med FN’s verdensmål og
klimaindsat-
sen i selskabets årsrapport for 2019, som er tilgængelig på www.femern.dk.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht