TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
22. juni 2020
2020-5177
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 4. juni 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Dennis Flydtkjær (DF)
Spørgsmål nr. 521:
Vil ministeren redegøre for årsagen til, at Danmark har lempet på bremsekrav-
vene, så der nu er tilladt en skævbremsning på 30 pct. mod de 20. pct., der tid-
ligere var gældende?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Færdselsstyrelsen, der har
oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
”I
direktiv 2014/45/EU (periodesynsdirektivet) og direktiv 2014/47/EU (vej-
sidesynsdirektivet) er der indført mindstekrav for de periodiske tekniske kon-
troller af køretøjer og for de tekniske syn ved vejsiden af tunge erhvervskøretø-
jer. I et bilag til hver af de to direktiver er eksempler på mangler kategoriseret
på grundlag af alvorsgraden, og herunder er ligeledes angivet mindstekrav til et
køretøjs driftsbremse. Bilag 1 til direktiv 2014/45/EU blev implementeret i
dansk ret ved bekendtgørelse nr. 1718 af 19/12/2017 om ændring af bekendtgø-
relse om godkendelse og syn af køretøjer.
Af bilagene fremgår det således under afsnittet om driftsbremsens virkning og
præstation, at det anses som en
”væsentlig
mangel” ved et køretøj, hvis brem-
sevirkningen på et hjul er mindre end 70 % af den højeste registrerede bremse-
virkning på et andet hjul på samme aksel, eller hvis køretøjet ved bremseprøve
på vej afviger stærkt fra sin kurs under opbremsningen. Tilsvarende anses det
som en
”farlig
mangel” ved køretøjet, hvis forskellen er på mere end 50 % for
styrende hjul.
I forlængelse af implementeringen af periodesynsdirektivet blev
”Vejledning
om syn af køretøjer” ændret i november 2019 i overensstemmelse med disse
mindstekrav
til køretøjers driftsbremse”.