Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2219169_0001.png
Folketinget
Transportudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
29. juni 2020
Politikontoret
Christopher Gjerding
2020-0032/41-0143
1516750
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 520 (Alm. del), som Folketin-
gets Transportudvalg har stillet til justitsministeren den 4. juni 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Nick Hækkerup
/
Jacob Guldborg Rasmussen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 520: Spm. om, hvad ministerens holdning er til, at politiets fotovogne i ledige stunder indsættes i en bredere rolle med henblik på at observere og imødegå alvorlige færdselsforseelser såsom vanvidsbilisme og kørsel overfor rødt lys i særligt udsatte områder, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 520 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg:
”Hvad er ministerens holdning til, at politiets fotovogne i ledige
stunder indsættes i en bredere rolle med henblik på at observere
og imødegå alvorlige færdselsforseelser såsom vanvidsbilisme
og kørsel overfor rødt lys i særligt udsatte områder?”
Svar:
1.
Min holdning er, at vi skal gøre alt, hvad vi kan, for at komme vanvids-
kørsel til livs. Derfor lancerede regeringen et udspil til bekæmpelse af van-
vidskørsel den 6. februar 2020.
Udspillet sætter bl.a. hårdt ind over for de groveste hastighedsovertrædelser
(kørsel med en hastighedsoverskridelse på mere end 100 pct. ved kørsel med
over 100 km/t og kørsel med mindst 200 km/t), hvor straffen skal skærpes
fra et udgangspunkt om bøde i førstegangstilfælde til fængsel. Endvidere
lægges der op til, at muligheden for konfiskation – og dermed også politiets
beslaglæggelse – af biler anvendt til vanvidskørsel udvides markant.
Herudover er udspillets initiativ om en ny særlig hurtig procedure for hånd-
tering af de groveste hastighedsovertrædelser, der blitzes af politiets ATK-
kameraer (automatisk trafikkontrol), blevet implementeret i maj 2020. Den
hurtige procedure indebærer, at denne type sager skal identificeres og ud-
skilles inden for syv dage, så der kan iværksættes yderligere tiltag.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan oplyse, at politikredsene er meget opmærk-
somme på at sikre en optimal udnyttelse af de fotovogne, der er
til rådighed.
De overordnede retningslinjer for placering af fotovognene er,
at de skal anvendes på strækninger, hvor den færdselssikker-
hedsmæssige, tryghedsskabende og adfærdsregulerende effekt
er størst. Dette er f.eks. tilfældet ved ulykkesbelastede stræknin-
ger, vejarbejde, skoleveje, gennemkørselsveje med høj gennem-
snitsfart i mindre byer mv. Derudover placeres nogle fotovogne
andre steder for at opretholde et højt og uforudsigeligt kontrol-
tryk.
I 2019 registrerede fotovognene i alt 142 hastighedsovertrædel-
ser, hvor der enten er kørt med mere end 100 km/t, hvor hastig-
hedsgrænsen samtidig er overskredet med mere end 100 pct.,
eller hvor der er kørt med mere end 200 km/t, hvilket falder ind
under regeringens definition på vanvidskørsel. Nogle af disse
2
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 520: Spm. om, hvad ministerens holdning er til, at politiets fotovogne i ledige stunder indsættes i en bredere rolle med henblik på at observere og imødegå alvorlige færdselsforseelser såsom vanvidsbilisme og kørsel overfor rødt lys i særligt udsatte områder, til justitsministeren
sager er afgjort og andre verserer fortsat ved domstolene.
Rigspolitiet kan herudover oplyse, at det hastighedsmåleudstyr,
der benyttes i politiets fotovogne, ikke kan anvendes til kontrol
af fremkørsel mod rødt lys som mobilt anlæg.
Rigspolitiet skal afslutningsvis bemærke, at fotovognene betje-
nes af civile operatører, som ikke er politiuddannede, og derfor
ikke kan foretage politimæssig indgriben og retsforfølgning ved
observation af færdselsforseelser.”
3