Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2221286_0001.png
Folketinget
Transportudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. juli 2020
Politikontoret
Christopher Gjerding
2020-0032/41-0142
1516173
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 518 (Alm. del), som Folketin-
gets Transportudvalg har stillet til justitsministeren den 4. juni 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Nick Hækkerup
/
Jacob Guldborg Rasmussen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 518: Spm. om ministeren kan bekræfte, at Østjyllands politi undlader at skride ind overfor stærkt larmende motorcykler med den begrundelse, at lovgivningen på området er uklar, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 518 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg:
”Kan ministeren bekræfte, at Østjyllands politi undlader at
skride ind overfor stærkt larmende motorcykler med den be-
grundelse, at lovgivningen på området er uklar? I bekræftende
fald, vil ministeren i samarbejde med relevante ressortminister
tage initiativ til at sikre klarere regler for støj fra motorcykler?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at politiet både i forbin-
delse med almindelig patruljering og ved f.eks. særlige motor-
cykeltræf generelt har opmærksomheden rettet mod støj fra mo-
torcykler, og at politiet kan foretage kontrol af køretøjets ud-
stødning. Kontrollerne foretages således både som en del af po-
litiets generelle færdselskontroller, og som en mere målrettet
indsats vedrørende kontrol af motorcykler samt af føreren.
Hvis en patrulje har mistanke om, at et køretøj støjer for meget,
søges årsagen hertil fremsøgt på stedet. På de fleste motorcykler
og knallerter kan dette relativt enkelt konstateres, idet støjen ofte
stammer fra konstruktive ændringer ved køretøjet. De konstruk-
tive ændringer er ofte fjernelse af indhold fra motorcyklens ud-
stødning eller på grund af udskiftning til en uoriginal udstød-
ning. Såfremt patruljen ikke kan konstatere en konstruktiv æn-
dring på et støjende køretøj, kan køretøjet indkaldes til syn. Der
kan også indkaldes til syn i andre tilfælde, f.eks. hvis der er mon-
teret en anden udstødning på motorcyklen, end den der er god-
kendt/synet med.
Endvidere råder politiets bilinspektører over transportabelt
måleudstyr til støjmåling af motorcykler, således at politikred-
sene kan rekvirere en bilinspektør til at foretage støjmåling af
sådanne. Bilinspektørerne kan tilkaldes til bistand ved undersø-
gelse af køretøjer på baggrund af færdselslovens § 77. Herud-
over har enkelte politikredse anskaffet tilsvarende måleudstyr til
eget brug.
Rigspolitiet finder i øvrigt anledning til at bemærke, at der er en
række udfordringer forbundet med sådanne støjmålinger. Må-
lingen skal blandt andet foretages ved et givent omdrejningstal,
der sammen med det tilladte støjniveau målt i dB er angivet i
køretøjets typegodkendelse, ligesom der er krav til forholdene
på kontrolstedet. Der skal ved en måling eksempelvis tages hen-
syn til vind- og vejrforhold, omkringliggende bebyggelse med
videre.
2
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 518: Spm. om ministeren kan bekræfte, at Østjyllands politi undlader at skride ind overfor stærkt larmende motorcykler med den begrundelse, at lovgivningen på området er uklar, til justitsministeren
Hvis støjen ikke skyldes konstruktive ændringer ved køretøjet,
men derimod at køretøjet betjenes på en sådan måde, at det af-
giver unødig støj, f.eks. unødvendig hjulspin og acceleration af
køretøjet, eller unødvendig anvendelse af køretøjets horn, kan
der udstedes en skærpet bøde for unødig støj.
For så vidt angår spørgsmålet om Østjyllands politis undladelse
af at skride ind overfor stærkt larmende motorcykler har Rigs-
politiet indhentet en udtalelse fra politikredsen.
Politikredsen har oplyst, at kredsen som udgangspunkt alene
forfølger sager, hvor det er åbenlyst, at larmen kan skyldes fo-
retagne ændringer af udstødningens konstruktion.
Østjyllands Politi har endvidere bemærket, at politikredsen ikke
råder over godkendt udstyr, der kan måle støjniveauet fra mo-
torcykler.
Rigspolitiet kan hertil oplyse, at Østjyllands Politi i lighed med
alle andre politikredse kan rekvirere bilinspektører hertil.
Østjyllands Politi har endelig oplyst, at kredsen ikke umiddel-
bart finder lovgivningen på området uklar. Rigspolitiet er enig i
politikredsens vurdering heri.
Rigspolitiet kan supplerende tilføje, at udfordringen for politiet
primært er, at der gælder forskellige grænseværdier for, hvor
meget en motorcykel må larme afhængig af motorcyklers alder
og typegodkendelse.”
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet desuden ind-
hentet en udtalelse fra Transport- og Boligministeriet, der har oplyst føl-
gende:
”Ulovlig støj fra motorcykler er et tilbagevendende problem,
særligt i sommerhalvåret. Ulovlig støj fra motorcykler stammer
typisk fra motorcykler, der er konstruktivt ændrede, så de ved at
larme tiltrækker sig opmærksomhed.
Støjreglerne
Efter færdselslovens § 38 om unødig støj mv. skal et motordre-
vet køretøj betjenes således, at det ikke afgiver unødig støj eller
unødigt udvikler røg eller gasarter, og unødigt forstyrrende kør-
sel må ikke finde sted ved bebyggelse. Overtrædelse af dette kan
straffes med bøde.
Efter færdselslovens § 67 vedrørende indretning og udstyr er
ejeren af et køretøj ansvarlig for, at køretøjet er i lovlig stand.
Overtrædelse af dette kan straffes med bøde.
3
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 518: Spm. om ministeren kan bekræfte, at Østjyllands politi undlader at skride ind overfor stærkt larmende motorcykler med den begrundelse, at lovgivningen på området er uklar, til justitsministeren
De nærmere anvisninger af, hvilke specifikke krav der gælder
for et køretøj med hensyn til teknisk indretning og udstyr og
vedligeholdelsesstand, er fastsat i forskellige regler afhængig af
køretøjets art og alder.
Støjgrænserne for det enkelte køretøj varierer således alt efter
de gældende regler på tidspunktet for første registrering eller
ibrugtagning. For motorcykler registreret (første gang) før den
1. juli 1969 er der ikke nogen konkret støjgrænse. Her findes
alene de overordnede regler om, at et køretøj ikke må afgive
unødig støj, og dette kan tolkes som, at disse motorcykler i prak-
sis ikke må støje mærkbart (3 dB(A)) mere, end da de var nye.
For motorcykler registreret den 1. oktober 1982 eller senere er
kravene fastsat til en kørselsmåling. Sådan en kørselsmåling kan
alene udføres af en godkendt prøvningsinstans, og derfor bliver
der i forbindelse med udstedelse af typegodkendelser målt et
standstøjstal (støjen, som afgives ved højt omdrejningstal, når
motorcyklen står stille), som kan bruges som referencetal af po-
litiet/synsvirksomheden, når de foretager en standstøjsmåling.
Der er imidlertid ikke krav om typegodkendelse af motorcykler
for, at de kan registreres i Danmark (nye eller brugte), og for
ikke-typegodkendte motorcykler foreligger standstøjstallet (re-
ferencetallet) derfor ofte ikke.
Det maksimale støjniveau afgivet ved en kørselsmåling er 75-
80 decibel (dB(A)) for en motorcykel, der er registreret den 1.
april 2004 eller senere, og afhængig af motorcyklens slagvolu-
men.
Af de gældende regler fremgår, at for ibrugværende biler, mo-
torcykler og knallerter må støjniveauet ved en standstøjsmåling
ikke overstige det ved første registrering målte standstøjstal med
mere end 3 dB(A). Bestemmelserne er således en smule lempe-
ligere end de grænseværdier, som reglerne fastsætter for nye kø-
retøjer, men man er nødt til at tillade en lille forværring på grund
af slid og ælde.
Sanktionsmuligheder
Sanktionsmulighederne for overtrædelse af reglerne om støj er
bøde og indkaldelse til kontrolsyn.
Politiet har mulighed for at standse et køretøj og lade det under-
søge for fejl og mangler jf. færdselslovens § 77.
Den 2. maj 2019 vedtog Folketinget et lovforslag til ændring af
færdselsloven, der hævede bødeniveauet for ulovlig støj fra mo-
tordrevne køretøjer. Lovændringen forhøjede bødeniveauet for
køretøjer, der på grund af manglende vedligeholdelse eller kon-
4
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 518: Spm. om ministeren kan bekræfte, at Østjyllands politi undlader at skride ind overfor stærkt larmende motorcykler med den begrundelse, at lovgivningen på området er uklar, til justitsministeren
struktive ændringer af køretøjet, eller på grund af ulovlig betje-
ning af køretøjet, støjer mere end de gældende støjgrænser.
Det var hensigten med lovændringen, at bødeforhøjelsen skulle
have en præventiv virkning på den ulovlige støj fra motorcyk-
ler.”
5