Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2206702_0001.png
Side 1 af 3
Talemanuskript til brug for besvarelse af samrådsspørgsmål L den 2.
juni 2020
Samrådsspørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvorfor han mener, at planerne om en togbro over Vejle Fjord skal
gennemføres, når nu det faktiske antal af togpassagerer afviger markant fra det forudsatte antal
i forbindelse med beregningerne af samfundsøkonomi og klimapåvirkning i VVM-rapporten for
togbroen? Der henvises til TRU alm. del
svar på spørgsmål 70 (folketingsåret 2018-19, 2.
samling.
Besvarelse
Jernbanen har potentiale til at levere et større bidrag til at løse
trængselsudfordringerne, hvis man satser på jernbanens
iboende styrke - nemlig at transportere mange mennesker
hurtigt enten mellem de større byer eller i tætbebyggede
områder.
De målsætninger, som er i Togfonden om at sikre en mere stabil
drift og hurtigere transport mellem landsdelene, er derfor
fortsat vigtige, og i det lys er en forbindelse over eller under
Vejle Fjord fortsat et vigtigt element, som vil indgå i de
kommende drøftelser af en langsigtet infrastrukturplan.
Jeg synes, at samrådsindkalderen skal lytte godt efter her, for
det er værd at bemærke, at præmissen for samrådsspørgsmålet
ikke er helt retvisende. Regeringen har nemlig ikke taget stilling
til, om en fast jernbaneforbindelse skal etableres som en bro
eller som en tunnel.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 516: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 2/6-20 om planerne for en togbro over Vejle Fjord, til transportministeren
Side 2 af 3
I forhold til udviklingen i antallet af passagerer siden aftalen om
Togfonden DK er det vigtigt at være opmærksom på, at der
under V- og VLAK-regeringerne er truffet en række
beslutninger, der har svækket jernbanens
konkurrencedygtighed i forhold til private biler.
Det gælder særligt nedsættelsen af registreringsafgiften og
nedsættelsen af broafgiften over Storebælt.
Hertil kommer, at jernbanen har været præget af mange
sporarbejder og at de infrastrukturforbedringer, som var
forudsat i passagerprognosen, blandt andet København-
Ringstedbanen og opgraderingen af banen mellem Ringsted-
Odense, ikke er slået igennem endnu.
Potentialet for flere passagerer er derfor større end på
nuværende tidspunkt og en eventuel forbindelse via Vejle Fjord
skal derfor heller ikke ses uafhængigt af de øvrige projekter,
som indgår i Timemodellen.
Det som i min optik står tilbage er, at visionen om en
Timemodel rummer et betydeligt potentiale for at løfte den
kollektive trafik.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 516: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 2/6-20 om planerne for en togbro over Vejle Fjord, til transportministeren
Side 3 af 3
Hvordan og i hvilken rækkefølge vi klogest realiserer de
visioner, som ligger i Timemodellen, ser jeg frem til at drøfte
med Folketingets partier.
Når det er sagt, så er det en anelse mærkværdigt, at Venstre er
imod en togforbindelse over eller under Vejle Fjord og i den
forbindelse henviser til CO2 belastningen i anlægsfasen.
Samtidig med det kan man så læse i den tidligere regerings
investeringsplan, at
Vejdirektoratet skal gå i dialog med Vejle
Kommune om løsningsmodeller og anvendelsen af alternative
ruter ved trængsel på Vejlefjordbroen.
Venstre er således villige til et bygge en bro over Vejle Fjord
bare den ikke er til tog. Der er åbenbart i Venstres optik forskel
på klima- og naturhensyn alt efter, om infrastrukturen er til
biler eller tog.
Regeringen er selvsagt opmærksom på, at der er berørte
grundejere, som gerne vil vide om det ender med en bro eller
tunnelløsning. Derfor kan jeg godt forstå, hvis nogle er
utålmodige.