TRANSPORTMINISTEREN
2. juli 2020
2020-4962
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 26. maj 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 507:
Vil ministeren redegøre for, om busselskaber kan afvise folk, der kun kan betale
med kontanter? Ministeren bedes herunder redegøre for, hvilken praksis der er
på området.
Svar:
På baggrund af Covid-19 udbruddet valgte alle trafikselskaber midlertidigt at
suspendere billetsalget i busserne. Dette skete på baggrund af opfordring fra
mig den 18. marts 2020.
Min opfordring var afledt af, at chaufførerne havde udtrykt frygt for smitte-
spredning ved den tætte kontakt med passagererne, som et billetsalg indebæ-
rer, herunder for at sikre at driften af den kollektive trafik kunne opretholdes
under smitteudbruddet
–
særligt med henblik på at sikre, at personer med
samfundskritiske funktioner kunne komme til og fra arbejde.
I forhold til smitterisikoen har Sundhedsstyrelsen løbende anbefalet, at der
holdes afstand, hvilket i sagens natur også gælder betalingssituationer. Senest
har Sundhedsstyrelsen den 10. maj 2020 anbefalet, at der fortsat holdes mindst
én meters afstand mellem personer i det offentlige rum, samt at der skiftes til
kontaktløs betjening, herunder kontaktløs betaling.
Den midlertidige suspendering af billetsalget i busserne har således været i tråd
med Sundhedsstyrelsens anbefalinger
–
og med henblik på at undgå, at opret-
holdelse af den kollektive trafik bidrog til øget smittetryk i samfundet. Parallelt
hermed har været gennemført en række andre tiltag med henblik på at sikre
afstand mellem passagerene og god hygiejne hos passagererne og i transport-
midlerne.
Transport- og Boligministeriet er blevet gjort opmærksom på, at alle trafiksel-
skaberne, med undtagelse af BAT, har modtaget en henvendelse fra Forbruger-
ombudsmanden med orientering om kontantreglen. Idet trafikselskaberne har
handlet på baggrund af min opfordring, valgte Transport- og Boligministeriet
at gå i dialog med Forbrugerombudsmanden med henblik på at finde et fælles
standpunkt og en løsning for trafikselskaberne.