Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2215681_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
23. juni 2020
2020-4961
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 26. maj 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 506:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 25/2-20 samt opfølgende materia-
le fra foretræde fra Asger Høeg, Sten Melson og Lars Henrichsen vedrørende
øget brug af brint i transportsektoren, jf. TRU alm. del - bilag 253?
Svar:
Jeg er enig i, at der er perspektiver i en øget anvendelse af brint i transportsek-
toren, herunder til vejtransport.
Det vil dog bero på en nærmere afklaring, i hvilket omfang anvendelsen af brint
som drivmiddel til vejtransport vil kunne udbredes yderligere, herunder på den
teknologiske udvikling og udbuddet af brintkøretøjer.
Aktuelt pågår der et arbejde i den nedsatte
Kommission for grøn omstilling af
personbiler,
der har fået til opgave at vurdere mulighederne for at fremme
grønne biler, ligesom en sektorhandlingsplan for transportområdet er under
udarbejdelse i regeringen som led i arbejdet med klimahandlingsplanerne.
Regeringen vil med afsæt i resultaterne af ovenstående tage stilling til en sam-
let strategi for en grøn omstilling af transportsektoren.
For så vidt angår de tekniske forhold i forbindelse med anvendelsen af brint
som energibærer i vejtransporten, har jeg anmodet Færdselsstyrelsen om et
bidrag:
’’Forbrændingsmotorens
anvendelse af fossil energi betyder, at forbræn-
dingsmotorerne udleder CO
2
under selve driften, modsat køretøjer, der er
drevet af elmotorer med batteri, brint, køreledninger eller lignende energibæ-
rere, hvor der ikke sker lokal udledning af CO
2
under drift.
Trods et højt teknologisk udviklingsniveau frembyder forbrændingsmotoren
en relativt lav virkningsgrad.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 506: Spm. om kommentar til henvendelse af 25/2-20 samt opfølgende materiale fra foretræde fra Asger Høeg, Sten Melson og Lars Henrichsen vedrørende øget brug af brint i transportsektoren, til transportministeren
2215681_0002.png
Side 2/2
Effektive benzinmotorer har således en virkningsgrad på cirka 35 procent,
mens effektive dieselmotorer udnytter cirka 50 procent af brændstoffets ener-
giindhold til fremdrift.
Til sammenligning udnytter elmotoren mere end 90% af den tilførte energi til
fremdrift, mens gasdrevne motorers virkningsgrad varierer efter konstrukti-
on mellem 35 procent og 45 procent.
Batteridrift er aktuelt den mest udbredte energibærer til fremdrift af person-
og varebiler med elmotor. For så vidt angår tunge køretøjer, er det vurderin-
gen, at den aktuelle batteriteknologi ikke kan levere den nødvendige energi til
at drive en lastbil uden at mindske lastbilernes rækkevidde eller lasteevne.
Teknisk set eksisterer der en række alternativer til batteriet som energibærer,
herunder eksempelvis brændselsceller til brint, elektriske køreledninger over
vejene og magnetisk induktion i vejene.
Teknologierne er imidlertid ikke alle færdigudviklede og vil kræve investerin-
ger i vejinfrastruktur og/eller brændstofinfrastruktur, ligesom udbuddet af
køretøjer fortsat er begrænset.’’
Jeg henholder mig til ovenstående svar.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht