TRANSPORTMINISTEREN
23. juni 2020
2020-4961
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 26. maj 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 506:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 25/2-20 samt opfølgende materia-
le fra foretræde fra Asger Høeg, Sten Melson og Lars Henrichsen vedrørende
øget brug af brint i transportsektoren, jf. TRU alm. del - bilag 253?
Svar:
Jeg er enig i, at der er perspektiver i en øget anvendelse af brint i transportsek-
toren, herunder til vejtransport.
Det vil dog bero på en nærmere afklaring, i hvilket omfang anvendelsen af brint
som drivmiddel til vejtransport vil kunne udbredes yderligere, herunder på den
teknologiske udvikling og udbuddet af brintkøretøjer.
Aktuelt pågår der et arbejde i den nedsatte
Kommission for grøn omstilling af
personbiler,
der har fået til opgave at vurdere mulighederne for at fremme
grønne biler, ligesom en sektorhandlingsplan for transportområdet er under
udarbejdelse i regeringen som led i arbejdet med klimahandlingsplanerne.
Regeringen vil med afsæt i resultaterne af ovenstående tage stilling til en sam-
let strategi for en grøn omstilling af transportsektoren.
For så vidt angår de tekniske forhold i forbindelse med anvendelsen af brint
som energibærer i vejtransporten, har jeg anmodet Færdselsstyrelsen om et
bidrag:
’’Forbrændingsmotorens
anvendelse af fossil energi betyder, at forbræn-
dingsmotorerne udleder CO
2
under selve driften, modsat køretøjer, der er
drevet af elmotorer med batteri, brint, køreledninger eller lignende energibæ-
rere, hvor der ikke sker lokal udledning af CO
2
under drift.
Trods et højt teknologisk udviklingsniveau frembyder forbrændingsmotoren
en relativt lav virkningsgrad.