Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2215252_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
22. juni 2020
2020-4943
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. maj 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 504:
Vil ministeren i forlængelse af sit svar på TRU alm. del - spm. 340 redegøre for,
om leverandøren har indmeldt validatorressourcer og validatorer for at over-
holde tidsfristen, men ikke har fået adgang til at bruge disse pga. ompriorite-
ringer fra Banedanmarks side?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som henviser til sit svar på TRU-
spørgsmål 340 (alm. del) af 9. marts 2020. Af dette svar fremgår det blandt andet:
”at på tidspunktet for indgåelse af kontrakten med Bombardier (februar 2017) var
Banedanmarks valideringsenhed ikke etableret. Det skete på baggrund af dels ar-
bejdet i 2017 med Signalprogrammets nye udrulningsplan, dels Banedanmarks og
ingeniørvirksomhedernes erfaringer i 2017/18 med mangel på validatorer, jf. Ba-
nedanmarks notat ”Banedanmarks
brug af signaltekniske validatorer” af 13. de-
cember 2019 (TRU alm. del bilag 134 af 20. december 2019). Banedanmark har
således ikke foretaget koordinering af validatorressourcer, som har sinket Bombar-
dier.”
I forlængelse af ovenstående tilføjer Banedanmark følgende:
”Anlægget
som Bombardier var ansvarlig for skulle efter kontrakten have været
klar til ibrugtagning august 2018 og dermed valideret før Banedanmark begyndte
at prioritere validatorressourcerne
.”
Jeg henholder mig til Banedanmarks svar ovenfor.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht