Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2210969_0001.png
Folketinget
Transportudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
16. juni 2020
Politikontoret
Christopher Gjerding
2020-0032/41-0141
1508054
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 500 (Alm. del), som Folketin-
gets Transportudvalg har stillet til justitsministeren den 25. maj 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF)
Nick Hækkerup
/
Jacob Guldborg Rasmussen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 500: MFU spm. om ministeren vil redegøre for, hvordan landbrugsmaskinerne kontrolleres, antallet af kontroller de seneste tre år, samt antallet af lovovertrædelser registreret i den forbindelse, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 500 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan landbrugsmaskinerne
kontrolleres, antallet af kontroller de seneste tre år, samt antallet
af lovovertrædelser registreret i den forbindelse? Tallene bedes
opgjort pr. politikreds.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan oplyse, at kontrollen med traktorer og motor-
redskaber, herunder landbrugsmaskiner/redskaber, er en del af
vejsidekontrollen med tunge køretøjer, der er forankret i tung-
vognscentrene. Kontrollen foretages både som målrettede og
nærmere planlagte kontroller rettet mod denne særlige type af
køretøjer ved tungvognscentrenes foranstaltning, ligesom der
også kan udføres kontroller i forbindelse med politikredsenes al-
mindelige færdselskontrol.
For så vidt angår de målrettede kontroller er der ofte tale om
større kontroller med en varighed af tre-fem dage. Disse kon-
troller foretages ved stationære kontrolsteder, hvor kontrollen er
rettet mod det sæsonbetonede arbejde, som f.eks. kørsel af roer
til sukkerfabrik eller halm til varmeværk, eller ved en mere mo-
bil kontrol ved søgning efter relevante køretøjer i et større om-
råde, idet kørslen med traktorer og motorredskaber ofte foregår
spredt i landzonen. Kontrol med køretøjer i forbindelse med ud-
bringning af gylle er et tilbagevendende fokusområde i forbin-
delse med sidstnævnte type af målrettede kontroller.
Det kan i øvrigt oplyses, at kontrollen af traktorer og motorred-
skaber generelt omfatter en kontrol af køretøjets fører, køretø-
jets stand, afmærkning, registreringsforhold samt kontrol af la-
sten, herunder vægt og øvrige dimensioner.
Nedenfor fremgår en oversigt over antallet af standsede og kon-
trollerede traktorer og motorredskaber samt antallet af overtræ-
delser, som er konstateret i forbindelse med kontrollerne. Det
bemærkes, at antallet af overtrædelser ikke alene vedrører over-
trædelser af færdselsloven, men også omfatter overtrædelser af
anden lovgivning vedrørende disse køretøjer. De kredse, der
ikke fremgår af tabellerne, har ikke registreret kontroller af trak-
torer og motorredskaber i perioden.
2
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 500: MFU spm. om ministeren vil redegøre for, hvordan landbrugsmaskinerne kontrolleres, antallet af kontroller de seneste tre år, samt antallet af lovovertrædelser registreret i den forbindelse, til justitsministeren
2210969_0003.png
Antal standsede (kontrollerede) køretøjer
Antal forseelser
Det bemærkes, at tallene i oversigten stammer fra udtræk den 2.
juni 2020 fra Rigspolitiets Færdselsdatabase. Færdselsdataba-
sen beror på manuelle indberetninger fra politikredsene. Der er
ikke tale om låste tal, hvorfor det registrerede antal standsede
køretøjer og overtrædelser for en given periode kan ændre sig i
forbindelse med efterfølgende indberetninger.
Tallene for 2020 dækker over antallet af registrerede kontroller
og forseelser fra 1. januar 2020 til 2. juni 2020.
For så vidt angår kontroller i Midt-og Vestjyllands Politi har
kredsen oplyst, at en planlagt kontrol på området i marts måned
har været aflyst grundet vejrforhold. Som anført er kontrollen
med traktor- og motorredskaber rettet mod sæsonbetonet ar-
bejde, og kredsen har i den forbindelse oplyst, at en stor del af
kontrollerne er planlagt til afholdelse i forbindelse med høstar-
bejdet i august til oktober måned.”
3