TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
23. oktober 2019
2019-5645
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 3. oktober 2019 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 3:
Ministeren bedes kommentere oplægget fra Foreningen Nej til Ring 5 og Bor-
gerbevægelsen Nej til Ring 5 Syd i forbindelse med foretræde vedrørende Ring
5 motorvejen, jf. (folketingsåret 2018-19, 2. samling) TRU alm. del - bilag 87.
Svar:
Der pågår en to-delt forundersøgelse af Ring 5, hvor den ene del omhandler en
såkaldt sydlig Ring 5-motorvejsforbindelse, mens analysen i den nordlige del af
korridoren har til formål at forbedre beslutningsgrundlaget for eventuelle ind-
snævringer af korridoren.
På baggrund af drøftelser i forligskredsen bag aftaler om en grøn transportpoli-
tik er det blevet besluttet, at forundersøgelsen af den sydlige Ring 5 udvides, så
alternativerne bliver belyst mere omfangsrigt.
Udvidelsen af undersøgelsen omfatter således en mere grundig analyse af en
udbygning af Rute 6, en motorvej mellem Roskilde og Ringsted, en udbygning
af Holbækmotorvejen til Roskilde og alternative placeringer af tilslutninger til
eksisterende veje.
Desuden indarbejdes en vurdering af vejnettets opkobling på kollektive trafika-
le knudepunkter, herunder muligheden for større udnyttelse af samkørsels-
pladser, ligesom analysen skal belyse det samlede trafikale billede i hovedsta-
den på kort og længere sigte, herunder effekterne ved at udbygge indfaldskor-
ridorer og/eller ringforbindelser.
Som det fremgår af analysernes kommissorier vil der i den overordnede miljø-
vurdering af forslagene blive set på påvirkningen af plan- og landskabsforhold,
herunder eventuelle Natura-2000- og fredede områder, samt en overordnet
vurdering af øvrige afværge- og erstatningsforanstaltninger. Der vil endvidere
blive foretaget en overordnet vurdering af de støjmæssige påvirkninger og for-
slag til at minimere støjgener, ligesom der i undersøgelsen ses på klimaeffek-
terne af en sydlig Ring 5 og alternativerne, både i anlægsfasen og i den forven-
tede trafikudvikling.