TRANSPORTMINISTEREN
16. juni 2020
2020-4931
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. maj 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Spørgsmål nr. 495:
Vil ministeren kommentere artiklen ”Staten vil bygge en bro lige
foran stuehu-
set: Vi får Danmarks mest usælgelige hus” bragt i Fredericia Dagblad den 19.
maj 2020? Mener ministeren, at familien har fået en fair behandling, og vil
ministeren kommentere på, hvorfor dette hus ikke skal eksprorieres, når der
sker så store indgreb på familiens grund?
Svar:
Jeg kan ikke gå ind i konkrete sager om ekspropriation, da det er Kommissari-
us ved Statens Ekspropriation i Jylland, der som uafhængig myndighed træffer
afgørelse i en ekspropriationssag som denne.
Banedanmark, som er anlægsmyndighed, oplyser, at Ekspropriationskommis-
sionen vil afholde besigtigelsesforrentning for denne bro senere på året. Først
herefter vil Ekspropriationskommissionen foretage ekspropriationsforretnin-
ger og fastlægge hvilke ekspropriationer, der endeligt skal foretages.
Banedanmark oplyser endvidere følgende:
Som led i elektrificeringen af Fredericia-Aarhus er det nødvendigt at nedrive
den nuværende bro ved landsbyen Toftum, da den ikke er høj nok til, at el-
ledningerne kan komme under den. Broen kan ikke udskiftes 1:1, da det vil
gøre broen for stejl. Derfor har flere løsninger været vurderet af Banedan-
mark.
Banedanmarks analyse viser, at en løsning, hvor der etableres en ny bro nord
for den eksisterende bro, er den billigste løsning, der leverer den samme funk-
tionalitet som den nuværende bro. Det følger af elektrificeringsloven, at Ba-
nedanmark skal anlægge den billigste løsning, der giver den samme funktio-
nalitet, som den nuværende bro. Således vil broen med den nye placering
medføre, at der skal foretages færrest muligt ekspropriationer i landsbyen,
ligesom der følger færre naboretlige gener med anlægsprojektet. Samtidig