TRANSPORTMINISTEREN
10. juni 2020
2020-4723
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15.maj 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 490:
Kan ministeren bekræfte, at udviklingen i landstrafikken for jernbanen regnet i
personkilometer er faldet med 17 pct. i perioden 2010-2018? I bekræftende fald
bedes ministeren oplyse årsagerne til dette markante fald.
Svar:
Landsdelstrafikken i form af rejser med tog over Storebælt målt ved antal per-
sonkilometer i tog er faldet med 16,4 pct. fra 2010 til 2018.
Antallet af kørte kilometer i bil i Danmark er i samme periode steget med 22,8
pct., og antal af kørte personkilometer i bil er tilsvarende steget med 17,8 pct.
Nedgangen i brugen af toget i landsdelstrafikken kan derfor i høj grad antages
at hænge sammen med, at danskerne kører mere i bil.
Blandt årsagerne til denne udvikling er, at der i perioden er truffet en række
beslutninger, der har svækket jernbanens konkurrencedygtighed i forhold til
private biler. Det gælder særligt nedsættelsen af registreringsafgiften og ned-
sættelsen af broafgiften over Storebælt. Der har endvidere i perioden været lave
brændstofpriser. Hertil kommer den fortsatte udbygning af motorvejsnettet,
som har reduceret rejsetiden med bil.
I modsætning hertil har der for jernbanen ikke været tale om nogen væsentlig
forbedring af produktet i den anførte periode. Jernbanen har endvidere i peri-
oden været præget af mange sporarbejder, hvor der i perioder har været total-
spærringer i Sønderjylland og på Vestfyn, samt andre sporarbejder som følge af
elektrificeringen i Jylland og forberedende arbejder til Femern Bælt-
forbindelsen.
En væsentlig ændring af konkurrenceforholdet til jernbanens fordel forudsæt-
ter kortere rejsetider gennem hastighedsopgraderinger og etablering af nye
baner, anskaffelse af nye og hurtigere tog samt færdiggørelsen af Signalpro-
grammet, som bl.a. skal sikre flere tog til tiden.