Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2117848_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
4. december 2019
2019-6460
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 29. oktober stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 49:
Vil ministeren redegøre for omfanget af sporspærringer pålagt af Banedanmark
i 2017, 2018 og 2019, herunder i hvilken grad de pålagte sporspærringer har
været brugt til konkrete anlægs- eller vedligeholdelsesarbejder på banen?
Svar:
Først og fremmest er det vigtigt at have for øje, at Banedanmark ikke pålægger
sporspærringer. Banedanmark er på statens vegne ansvarlige for vedligehold og
opgraderinger af jernbanen, og for at kunne arbejde på en sikkerhedsmæssigt
forsvarlig måde er det nødvendigt at lave sporspærringer. Danmark har en af
de sikreste jernbaner i Europa, og det skyldes til dels, at sporarbejdet bliver
foretaget under ordnede forhold.
Jeg har anmodet Banedanmark om at forholde sig til udvalgets spørgsmål nr.
49 og Banedanmark oplyser følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Banedanmark
har i årene 2017, 2018 og 2019 (år-til-dato, dvs. januar-oktober
2019) planlagt sporspærringer i forbindelse med projekter og vedligehold af
banen. Det er imidlertid langt fra alle sporspærringer, der har en trafikal kon-
sekvens. De fleste sporspærringer ligger i såkaldte togfrie intervaller, dvs. på
tidspunkter, hvor der alligevel ikke ville være kørt tog, hvis spærringen ikke
havde været der.
Nedenstående tabeller giver en oversigt over de sporspærringer i 2017, 2018 og
2019 (år-til-dato, dvs. januar-oktober 2019), der ingen trafikal konsekvens har
haft, og de sporspærringer, der har haft en trafikal konsekvens.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om ministeren vil redegøre for omfanget af sporspærringer pålagt af Banedanmark i 2017, 2018 og 2019, herunder i hvilken grad de pålagte sporspærringer har været brugt til konkrete anlægs- eller vedligeholdelsesarbejder på banen, til transportministeren
2117848_0002.png
Side 2/3
Det samlede antal sporspærringer uden trafikal konsekvens i perioden var
83.808, mens antallet af sporspærringer med trafikal konsekvens var 27.468.
24,6 pct. af det samlede antal spærringer i perioden har altså haft en trafikal
konsekvens.
Når Banedanmark opgør, om en sporspærring med trafikal konsekvens reelt er
blevet anvendt til udførelse af arbejde i sporet, gøres det ud fra en opgørelse af
benyttelsesgrad. Benyttelsesgraden er et udtryk for hvor mange af de spærrin-
ger, der er blevet bestilt, som er blevet benyttet til konkret arbejde. F.eks. kan
der i forbindelse med et arbejde planlægges spærringer til en uge ad gangen (5
arbejdsnætter), men kun 4 af de 5 spærringer benyttes, fordi den konkrete op-
gave bliver færdig før tid. I det konkrete tilfælde vil benyttelsesgraden af den
bestilte spærring være 4/5 = 80 pct.
Banedanmark har en ambition om, at 75 pct. procent af alle spærringer med
trafikal konsekvens benyttes. I 2017 og 2018 var benyttelsesgraden hhv. 67 pct.
og 68 pct., mens den i 2019 (år-til-dato, dvs. januar-oktober) er 67 pct.
Ses der isoleret på de ikke-benyttede spærringer med trafikal konsekvens i
2019 år-til-dato (dvs. de resterende 33 pct., svarende til i alt 2.755 spærringer),
lå 87 pct. af disse (2.402 spærringer) i nattetimerne, dvs. i tidsrummet kl. 23-
05. De resterende 13 pct. af de uudnyttede spærringer lå uden for denne perio-
de, dvs. i dagtimerne. Her har spærringerne overvejende været anvendt til gen-
nemførelse af større projekter, herunder Elektrificeringsprogrammets og Sig-
nalprogrammets udrulning på strækningen Roskilde-Køge, samt et fornyelses-
projekt på strækningen Langå-Hobro. Det er Banedanmarks bedste vurdering,
at langt hovedparten af de uudnyttede spærringer i dagtimerne ikke har haft
større trafikal konsekvens.
Banedanmark bestræber sig på i videst muligt omfang at planlægge sporspær-
ringerne på en sådan måde, at togtrafikken, og dermed kunderne, ikke generes
mere end højst nødvendigt. Derfor planlægges sporspærringer hovedsageligt til
udførelse som aften- og natspærringer i tidsrummet kl. 23-05, hvoraf 55 pct.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om ministeren vil redegøre for omfanget af sporspærringer pålagt af Banedanmark i 2017, 2018 og 2019, herunder i hvilken grad de pålagte sporspærringer har været brugt til konkrete anlægs- eller vedligeholdelsesarbejder på banen, til transportministeren
2117848_0003.png
desuden udføres fra søndag aften til fredag morgen. Sporspærringerne plan-
lægges derfor hovedsagelig gennemført i perioder, hvor der kører færrest muli-
ge tog, og hvor påvirkningen af kunderne er så skånsom som mulig.
På flersporede strækninger vil de fleste spærringer ikke medføre togaflysninger,
men alene omlægninger af trafikken. På enkeltsporede strækninger bliver de
fleste spærringer planlagt i togfrie intervaller og har derfor ingen eller meget
lille påvirkning for både jernbanevirksomheder og passagerer.
Banedanmark reserverer desuden altid lidt mere tid til spærringerne end for-
ventet, således at eventuelle uforudsete problemer i forbindelse med spærrin-
gen kan håndteres i tide. Dermed sikres det, at der kan åbnes for morgentrafik-
ken som planlagt, så passagererne også kan regne med den trafik, der kører om
morgenen.”
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht