TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
4. december 2019
2019-6460
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 29. oktober stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 49:
Vil ministeren redegøre for omfanget af sporspærringer pålagt af Banedanmark
i 2017, 2018 og 2019, herunder i hvilken grad de pålagte sporspærringer har
været brugt til konkrete anlægs- eller vedligeholdelsesarbejder på banen?
Svar:
Først og fremmest er det vigtigt at have for øje, at Banedanmark ikke pålægger
sporspærringer. Banedanmark er på statens vegne ansvarlige for vedligehold og
opgraderinger af jernbanen, og for at kunne arbejde på en sikkerhedsmæssigt
forsvarlig måde er det nødvendigt at lave sporspærringer. Danmark har en af
de sikreste jernbaner i Europa, og det skyldes til dels, at sporarbejdet bliver
foretaget under ordnede forhold.
Jeg har anmodet Banedanmark om at forholde sig til udvalgets spørgsmål nr.
49 og Banedanmark oplyser følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Banedanmark
har i årene 2017, 2018 og 2019 (år-til-dato, dvs. januar-oktober
2019) planlagt sporspærringer i forbindelse med projekter og vedligehold af
banen. Det er imidlertid langt fra alle sporspærringer, der har en trafikal kon-
sekvens. De fleste sporspærringer ligger i såkaldte togfrie intervaller, dvs. på
tidspunkter, hvor der alligevel ikke ville være kørt tog, hvis spærringen ikke
havde været der.
Nedenstående tabeller giver en oversigt over de sporspærringer i 2017, 2018 og
2019 (år-til-dato, dvs. januar-oktober 2019), der ingen trafikal konsekvens har
haft, og de sporspærringer, der har haft en trafikal konsekvens.