Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2205876_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato 9. juni 2020
J. nr. 2020-4623
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 12. maj 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 488:
Er det ministerens vurdering, at kommunerne og hovedstadsområdet har en
klar lovhjemmel til at reservere parkeringspladser til el- og delebiler i den ud-
strækning kommunerne/hovedstadsområdet skulle ønske dette, eller er der i
lovgivningen eller administrative bestemmelser særlige vilkår/betingelser eller
krav om tilladelse/samtykke af for eksempelvis politiet, Erhvervsstyrelsen i regi
af planloven el.lign., som begrænser kommunernes råderum? Ministeren bedes
om nødvendigt besvaret med bidrag fra andre ministre, eksempelvis boligmini-
steren og erhvervsministeren.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har udtalt følgende:
”En
kommune kan i dens egenskab af vejmyndighed for kommuneveje og
private fællesveje i byer træffe færdselsmæssige bestemmelser, som indvirker
på vejens udnyttelse eller indretning, herunder bestemmelser om parkering og
standsning. Dette følger af færdselslovens § 92, stk. 1, nr. 1.
Det er en forudsætning, at politiet giver sit samtykke hertil.
Hvorvidt bestemmelsen konkret kan bruges som hjemmel til reservation af
parkeringspladser til el- og delebiler, afhænger af de hensyn, der varetages med
reservationen.
Justitsministeriet har som daværende ressortministerium ved to lejligheder
udtalt sig om muligheden for reservation til el- og delebiler. Vejdirektoratet
henholder sig til Justitsministeriets vurderinger.
I 2006 anførte Justitsministeriet følgende vedrørende delebiler:
”Det er Justitsministeriets vurdering, at Lyngby-Taarbæk
Kommune
under
forudsætning af, at Politimesteren i Lyngby samtykker heri
med hjemmel i
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 488: Spm. om det er ministerens vurdering, at kommunerne og hovedstadsområdet har en klar lovhjemmel til at reservere parkeringspladser til el- og delebiler i den udstrækning kommunerne/hovedstadsområdet skulle ønske dette, til transportministeren
2205876_0002.png
færdselslovens § 92, stk. 1, nr. 1, vil kunne træffe bestemmelse om, at delebiler
forbeholdes retten til at benytte visse særligt afmærkede parkeringspladser.
Justitsministeriet har ved vurderingen lagt vægt på, at Lyngby-Taarbæk
Kommune har anført, at ordningen har til formål at varetage både færdsels-
mæssige og miljømæssige hensyn. Ministeriet har ligeledes lagt vægt på, at
kommunen har oplyst, at parkeringspladserne vil kunne benyttes af alle køre-
tøjer, der er delebiler og ikke er reserveret til bestemte
køretøjer.”
I 2011 anførte Justitsministeriet følgende om elbiler:
”Det er Justitsministeriets vurdering, at Ringsted Kommune –
under forud-
sætning af, at Politidirektøren for Midt- og Vestsjællands Politi samtykker
heri
med hjemmel i færdselslovens § 92, stk. 1, nr. 1, vil kunne træffe be-
stemmelse om, at elbiler forbeholdes retten til at benytte visse særligt afmær-
kede parkeringspladser.
Justitsministeriet har ved vurderingen lagt vægt på, at ordningen har til for-
mål at varetage miljømæssige hensyn. Det forudsættes, at de afmærkede par-
keringspladser vil kunne benyttes af alle køretøjer, der er at betragte som
elbiler.”
Vejdirektoratet er i øvrigt ikke bekendt med i hvilket omfang politiet giver
kommunerne afslag på samtykke og dermed hindrer, at der etableres
parkeringspladser for el- og delebiler.
Det er på den baggrund Vejdirektoratets vurdering, at kommunerne har en klar
lovhjemmel til at etablere parkeringspladser reserveret til el- og delebiler på
vejnettet.”
Jeg har ligeledes forelagt spørgsmålet for Justitsministeriet, som
til brug for
besvarelsen har indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
skal bemærke, at det generelt forøgede pres på vejarealet tilsiger,
at politiet fortsat har muligheden for at fokusere på de aspekter, som er afgø-
rende for færdselssikkerheden. Såfremt politiet ikke skulle give samtykke til
etablering af et parkeringsareal, ville det i givet fald enten bero på, om den på-
tænkte etablering ville indebære forringet oversigtsmuligheder for færdslen
eller medføre udfordringer for beredskabets fremkommelighed. Rigspolitiet er
ikke bekendt med konkrete eksempler på sådanne tilfælde.
Politiet har som udgangspunkt ikke præferencer i forhold til, om et parkerings-
areal er tiltænkt særlige biler (el- /delebiler) eller almindelige køretøjer, idet
bilernes drivkraft ikke er relevant for politiets vurdering af sagen.
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 488: Spm. om det er ministerens vurdering, at kommunerne og hovedstadsområdet har en klar lovhjemmel til at reservere parkeringspladser til el- og delebiler i den udstrækning kommunerne/hovedstadsområdet skulle ønske dette, til transportministeren
2205876_0003.png
Det er Rigspolitiets vurdering, at indhentelse af politiets samtykke i sager om
etablering af parkeringspladser i praksis ikke giver anledning til bemærkninger
fra politiets side.”
Endeligt har jeg forelagt spørgsmålet for Erhvervsministeriet, som har indhen-
tet en udtalelse fra Erhvervsstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Efter
planloven kan kommuner i lokalplaner fastsætte bestemmelser om antal
parkeringspladser til forskellige anvendelser, beliggenhed og udformning af
parkeringsareal på den enkelte ejendom. Planlægning af parkeringspladser til
bestemte formål kendes i forhold til antal og beliggenhed af handicapparke-
ringspladser.
Bestemmelsen om parkering stammer fra lov om kommuneplanlægning fra
1975 og blev videreført i planloven i 1991. Hverken i 1975 eller i 1991 var det
relevant med en bestemmelse om at reservere parkeringspladser til el- og dele-
biler, og i lovgivningen omtales ikke eksplicit muligheden for at kommunerne
kan planlægge for el- og delebiler, ligesom der heller ikke findes en fast klar
klagenævns- eller domsstolspraksis om planlægning af antal og beliggenhed af
parkeringsarealer til el- og delebiler. Omvendt er bestemmelsen meget bred og
i øvrigt teknologineutral i sin ordlyd, og Erhvervsstyrelsen er derfor af den op-
fattelse, at bestemmelsen rummer hjemmel til, at kommunerne kan planlægge
for bl.a. el- og delebiler.
Erhvervsministeriet kan i forlængelse heraf oplyse, at erhvervsministeren har
bedt Erhvervsstyrelsen om at inddrage spørgsmålet om parkeringsforhold for
nye, bæredygtige transportformer og rammerne for kommunernes planlægning
herfor i det igangværende arbejde med at evaluere planloven.”
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht