Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2202290_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
3. juni 2020
2020-4622
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 12. maj 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Erling Bonnesen (V).
Spørgsmål nr. 487:
Vil ministeren redegøre for vejloven, bl.a. § 29 og § 42, og herunder om en
kommunes mulighed for at pålægge en eller flere lodsejere/virksomheder vej-
bidrag, eller om det er muligt for f.eks. for en lodsejer/ erhvervsdriven-
de/landmand at indgå frivillig aftale med en lokal vejmyndighed/kommune om
betaling af vejbidrag, f.eks. i forbindelse med at der skal etableres vejforbedrin-
ger? Dette af hensyn til den pågældende lodsejer/erhvervsvirksomhed/ land-
mands behov for vejforbedringer, f.eks. som følge af øget transportbehov på
den pågældende vej.
Svar:
Idet spørgsmålet vedrører fortolkning og anvendelse af vejloven, har jeg fore-
lagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har oplyst følgende:
”Indledningsvist
kan det oplyses, at vejmyndigheden for en offentlig vej er for-
pligtet til at sørge for, at vejen er i god og forsvarlig stand i forhold til færdslens
art og omfang. Vejmyndigheden bestemmer, hvilke arbejder der skal udføres og
afholder udgifterne hertil, medmindre andet er bestemt eller aftalt. Det fremgår
af § 8, stk. 1 og 2, i lov om offentlige veje (vejloven).
Den ønskede redegørelse vurderes hensigtsmæssigt at kunne ske ved besvarelse
af følgende to spørgsmål:
Hvornår kan en vejmyndighed bestemme, at et anlæg helt eller delvist
skal finansieres ved vejbidrag?
2. Hvornår kan en borger eller en virksomhed indgå aftale om afholde ud-
gifter til forbedringer af vejnettet?
Pålæggelse af vejbidrag m.v.
Med hjemmel i vejlovens § 27 kan en vejmyndighed pålægge ejere af ejendom-
me, der grænser til eller kommer til at grænse til en offentlig vej helt eller del-
1.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 487: MFU spm. om en redegørelse for vejloven, bl.a. § 29 og § 42 og herunder en kommunes muligheder for at pålægge en eller flere lodsejere/virksomheder vejbidrag, eller om det er muligt for f.eks. for en lodsejer/erhvervsdrivende/landmand, at indgå frivillig aftale med den lokale vejmyndighed/kommune om betaling af vejbidrag, f.eks. i forbindelse med, at der skal etableres vejforbedringer, til transportministeren
2202290_0002.png
vist at betale udgifterne til anlæg af en ny offentlig vej eller udvidelse af en eksi-
sterende vejs befæstede anlæg.
Med denne bestemmelse kan borgere og virksomheder således inddrages i fi-
nansieringen af forbedringer af vejnettet, men kun i de to tilfælde, der er nævnt
ovenfor. Bestemmelsen kan således ikke anvendes på ombygning af vejkasse,
forstærkning af belægning m.m. og ombygning af vejen.
Den af spørgeren anførte bestemmelse i vejlovens § 42 vedrører ikke betaling
for vejanlæg.
En anden hyppigt anvendt bestemmelse findes i vejlovens § 49, stk. 5 og 6,
samt § 50, stk. 7. Efter disse bestemmelser kan vejmyndigheden i forbindelse
med tilladelse til at etablere adgang fra en ejendom til den offentlige vej eller
tilladelse til at benytte en eksisterende adgang, der er godkendt for en anden
ejendom, fastsætte vilkår om, at den offentlige vej skal ombygges med kanalise-
ringsanlæg og lign. i forbindelse med adgangen, og at ansøgeren af tilladelsen
skal afholde udgifterne hertil.
Bestemmelsen er bl.a. anvendt ved etablering af svingbaner, lysregulering,
rundkørsler m.m. Bestemmelsen giver dog ikke vejmyndigheden hjemmel til at
bestemme, at ansøgeren af tilladelsen skal forstærke vejkasse, forbedre vejbe-
lægningen eller lignende.
Aftaler om medfinansiering
Vejloven indeholder dog også i § 8, stk. 3, en hjemmel for vejmyndigheden til at
indgå aftaler med f.eks. en fysisk eller juridisk person om, at denne helt eller
delvist afholder udgifterne til arbejder på vejen, som ikke er omfattet af
vejmyndighedens egen vedligeholdelsespligt i stk. 1.
Bestemmelsen kan således anvendes - og er i praksis anvendt - i forbindelse
med forbedringer af vejnettet, som vejmyndigheden ikke har været forpligtet til
selv at udføre og bekoste med henblik på at sikre, at vejen er i god og forsvarlig
stand i forhold til den trafik, som efter vejmyndighedens vurdering skal kunne
benytte vejen. Det kan f.eks. dreje sig om ombygning af et vejkryds, således at
lange, brede eller tunge transporter nemmere kan komme ud på vejnettet og
benytte dette.
Endelig skal det bemærkes, at, at planlovens kap. 5 a indeholder bestemmelser,
hvorefter der kan indgås aftaler om udbygning af infrastruktur samt betaling
for visse kommuneplantillæg og lokalplaner.”
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 487: MFU spm. om en redegørelse for vejloven, bl.a. § 29 og § 42 og herunder en kommunes muligheder for at pålægge en eller flere lodsejere/virksomheder vejbidrag, eller om det er muligt for f.eks. for en lodsejer/erhvervsdrivende/landmand, at indgå frivillig aftale med den lokale vejmyndighed/kommune om betaling af vejbidrag, f.eks. i forbindelse med, at der skal etableres vejforbedringer, til transportministeren
2202290_0003.png
Med
venlig
hilsen
Side 3/3
Benny Engelbrecht