Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2191502_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
15. maj 2020
2020-4496
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. maj 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Morten Dahlin (V).
Spørgsmål nr. 478:
Vil ministeren redegøre for, om DSB har taget højde for de berørte kommuners
massive boligudbygningsplaner, da det blev besluttet at reducere antallet af S-
tog, der betjener Greve, Karlslunde og Solrød Strand i eftermiddagsmyldreti-
den, herunder hvad reduktion vil betyde for trafikudfordringerne på vejnettet?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, som oplyser følgende:
”DSB
ønsker fra køreplanskiftet på S-banen den 14. december 2020 (S21) at
imødekomme og understøtte en stigende efterspørgsel ved at udvide aftenbe-
tjeningen på hele S-banen fredag og lørdag aften til glæde for et stort antal
kunder på S-banen. Udvidelsen realiseres ved at DSB reducerer i antallet af
afgange med linje A i dagtimerne mandag til fredag på strækningen Solrød
Strand
Hundige.
I dag betjenes stationerne Solrød Strand, Karlslunde og Greve med 9 tog pr.
time i hver retning mellem kl. 5:26
17:26 fra København mod Solrød Strand
og fra kl. 6:18 til 18:18 fra Solrød Strand mod København. Langt de fleste rej-
sende fra ovenstående stationer benytter linje E, der kører hver 10. minut og
tilbyder de korteste rejsetider til København ved at køre uden stop mellem Is-
høj og Ny Ellebjerg. Linje A kører kun hvert 20. minut, og standser på alle sta-
tioner til København. I morgenmyldretiden har linje A op imod 90 kunder på
de mest benyttede afgange på strækningen syd for Hundige, mens der resten af
dagen ofte kun er omkring 10-20 kunder i togene. I eftermiddags-myldretiden
er der op til 40 kunder i togene, hvilket giver en meget lav belægning. I de timer
hvor linje A kører er det i dag kun 26 procent af kunderne til/fra Solrød Strand,
Karlslunde og Greve, der benytter i dag linje A, selvom linje A i dette tidsrum
udgør 33 procent af togudbuddet på disse stationer.
Samlet set er der ca. 1.900 kunder der benytter linje A pr. hverdag for rejser til
og fra Solrød Strand, Karlslunde og Greve. Til sammenligning foretages der i
gennemsnit mellem 8.300 og 9.000 rejser på S-banen fredag og lørdag aften i
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 478: MFU spm. om DSB har taget højde for de berørte kommuners massive boligudbygningsplaner, da det blev besluttet at reducere antallet af S-tog, der betjener Greve, Karlslunde og Solrød Strand i eftermiddagsmyldretiden, til transportministeren
2191502_0002.png
Side 2/4
henholdsvis time 20 og 19. Idet de færreste kunder foretager mere end én rejse
på S-banen inden for én time svarer det til, at ca. 17.300 kunder foretager en
rejse på S-banen fredag og lørdag aften. Langt flere kunder får derfor glæde af
den øgede betjening fredag og lørdag aften frem for, at DSB betjener stræknin-
gen Solrød Strand-Hundige med 3 ekstra mindre attraktive tog pr. time uden
for morgenmyldretiden.
DSB’s prognosemodel viser, at reduktionen i produkti-
onen uden for morgenmyldretiden på strækningen Solrød Strand
Hundige vil
give anledning til et fald på ca. 70.000 rejser pr. år, mens udvidelserne om af-
tenen vil generere ca. 340.000 nye rejser på S-banen. Dvs. en samlet vækst på
270.000 rejser pr. år ved omlægningen af produktionen.
Linje A kører i dag 3 minutter efter hurtigtoget linje E fra Solrød Strand mod
København og 2 minutter efter linje E fra København mod Solrød Strand, hvil-
ket gør, at linje A allerede i dag er relativt ringe benyttet for rejser til og fra Kø-
benhavn. Kun ca. 4 procent af kunderne svarende til ca. 300 pr. hverdag, der
kører lokalt på Køgebugt-strækningen mellem de pågældende stationer og Val-
lensbæk, Brøndby Strand Avedøre, Friheden og Åmarken efter morgenmyldre-
tiden, vil opleve en væsentlig gene ved, at de fra S21 skal foretage et togskifte
mellem linje E og A på enten Ishøj eller Hundige Station. Der er dog tale om et
relativt nemt togskifte, idet der ikke skal skiftes perron. Rejsetiden herved øges
med 3 minutter.
DSB vil fra køreplanskiftet til S21 fortsat betjene stationerne Solrød Strand,
Karlslunde og Greve med 9 tog pr. time i morgenmyldretiden, hvor der er rela-
tivt flest kunder, med 3 linje A tog og 6 linje E tog. Dvs. linje A vil køre hvert
20. minut fra kl. 5:26 til kl. 7:46 fra København H mod Solrød Strand og fra kl.
6:18 til kl. 8:38 fra Solrød Strand mod København. Efter morgenmyldretiden
vil betjeningen imidlertid blive reduceret fra 9 til 6 tog pr. time, idet linje A
bortfalder mens linje E fortsætter med 10 min. drift frem til kl. 19.
Da betjeningen af Solrød Strand, Karlslunde og Greve Station blev udvidet i
2009 fra 6 til 9 tog pr. time i dagtimerne, var det ikke fordi passagertallene
talte for det, men af punktlighedsgrunde blev det besluttet at indskrænke be-
tjeningen med linje Bx og til gengæld øge betjeningen af disse tre stationer. Det
var som nævnt ikke passagertallene, der drev denne beslutning. DSB’s passa-
gertal viser, at den udvidede betjening ikke har givet de tre pågældende statio-
ner en vækst i antal kunder, der skiller sig ud fra de øvrige stationer på Køge-
bugt-strækningen. Fra 2009 til 2019 har stationerne på Køgebugt-strækningen
haft en gennemsnitlig vækst i antal påstigere pr. hverdag på ca. 17 procent,
mens den har været ca. 16 procent for de 3 stationer.
Reduktionen i antal afgange efter morgenmyldretiden på Solrød Strand, Karls-
lunde og Greve Station er en forudsætning for, at DSB kan gennemføre produk-
tionsudvidelsen fredag og lørdag aften inden for rammerne af det produktions-
omfang, kontrakten mellem DSB og Transport- og Boligministeriet kan omsæt-
tes til.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 478: MFU spm. om DSB har taget højde for de berørte kommuners massive boligudbygningsplaner, da det blev besluttet at reducere antallet af S-tog, der betjener Greve, Karlslunde og Solrød Strand i eftermiddagsmyldretiden, til transportministeren
2191502_0003.png
Side 3/4
Reduktionen i togproduktionen på strækningen Solrød Strand
Hundige uden
for morgenmyldretiden giver DSB mulighed for i stedet at køre med højere
frekvens på alle linjer fredag og lørdag aften, hvor DSB har oplevet en stigende
efterspørgsel de seneste år. DSB har allerede i dag 25-50 procent flere kunder
fredag og lørdag aften ift. mandag til torsdag. DSB vil derfor udvide produktio-
nen, så togene midt på aftenen fredag og lørdag kører hvert 10. minut i stedet
for blot hver 20. minut. Ligeledes udvides produktionen i de tidlige nattetimer
nat efter fredag og lørdag fra halvtimesdrift til 20 minutters drift.
Omlægningen betyder, at DSB kan køre flere S-tog for de mange kunder på S-
banen, hvilket også kommer kunderne fra Solrød Strand, Karlslunde og Greve
til gode, mens kun forholdsvis få kunder, fra de pågældende stationer, der rej-
ser internt på Køgebugt-strækningen, vil opleve en forringelse i betjeningen.
DSB vurderer, at omlægningen af linje A i dagtimerne mandag til fredag er ro-
bust ift. til at håndtere situationer med forsinkelser og aflysninger på S-banen.
Forlængelsen af linje A til Solrød Strand er netop opretholdt i morgenmyldreti-
den i S21 for, at kunderne fra Greve, Karlslunde og Solrød Strand ikke skal op-
leve større gener ved uorden i trafikken. Det er ligeledes DSB’s vurdering, at
selv ved forsinkelser på linje E efter morgenmyldretiden, vil passagertallet på
linje E ikke overstige den kritiske grænse for, at kunderne ikke længere kan
være i toget.
Som det fremgår af ovenstående, vil selv en væsentlig vækst i antal kunder, der
vil benytte Solrød Strand, Karlslunde og Greve Station som følge af de boligud-
bygningsplaner, der er lagt op til i de berørte kommuner, ikke ændre ved kon-
klusionen. Det skyldes, at spændet mellem de der mister noget, og dem der får
glæde af ændringerne, er for stort til, at boligudbygningsplanerne vil kunne
ændre væsentligt på dette forhold.
Det må endelig bemærkes, at en række stationer på S-banen med væsentligt
flere rejsende end Solrød Strand, Karlslunde og Greve i dag betjenes hvert 10.
minut hele dagen, og derfor er mindre betjent end disse stationer, da disse tre
stationer fortsat opretholder ekstra betjening i morgenmyldretiden. Således har
stationer som Hillerød, Allerød og Køge alle væsentligt flere rejsende end Sol-
rød Strand, Karlslunde og Greve stationer. Ligeledes forventes der også byud-
vikling omkring andre stationer, hvilket ligeledes indgår i DSB’s overvejelser
om den fremtidige betjening af S-banen.”
På baggrund af ovenstående forventer jeg ikke, at den reducerede frekvens på
Greve, Karlslunde og Solrød Strand stationer vil medføre øget belastning på
vejnettet.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 478: MFU spm. om DSB har taget højde for de berørte kommuners massive boligudbygningsplaner, da det blev besluttet at reducere antallet af S-tog, der betjener Greve, Karlslunde og Solrød Strand i eftermiddagsmyldretiden, til transportministeren
2191502_0004.png
Side 4/4
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht