TRANSPORTMINISTEREN
6. maj 2020
2020-4349
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 29.april 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Hans Kristian Skibby (DF).
Spørgsmål nr. 477:
Vil der efter ministerens vurdering kunne opnås støtte fra EU's infrastruktur-
fond til en eventuel udbygning af togstrækningen mellem Tinglev og Padborg
til et dobbeltspor, og vil ministeren i bekræftende fald oplyse, hvor stor en an-
del af finansieringen, der kan dækkes af infrastrukturfonden?
Svar:
Udbygning af transportinfrastruktur på det transeuropæiske transportnet
(TEN-T)
kan støttes med midler fra EU’s infrastrukturfond
Connecting Europe
Facility (CEF). Det nærmere indhold i programmet fastlægges i den såkaldte
CEF-forordning.
Europa-Kommissionen fremsatte den 6. juni 2018 forslag til en ny CEF-
forordning (CEF-II), som skal dække den flerårige finansielle ramme (MFF) for
Den Europæiske Union i perioden 2021-2027. I marts 2019 fandt Rådet og
Europa-Parlamentet en fælles forståelse om indholdet i CEF-II. Bortset fra
elementer, der angår den budgetmæssige fordeling, der forhandles centralt i
MFF-forhandlingerne, er der enighed om indholdet i CEF-II, dog således at
forhandlingerne formelt set ikke er endeligt afsluttede.
En grundlæggende betingelse for CEF-støtte er, at projektet ligger på TEN-T.
Strækningen mellem Tinglev og Padborg er en del af TEN-T’s
hovednet og er en
del af hovednetkorridoren ”Skandinavien – Middelhavet”.
CEF-forordningen stiller desuden en række krav til, at projekter skal demon-
strere en "europæisk merværdi” og være af ”fælles interesse”. Samtidig vil der
være en række mere specifikke krav, som også vil fremgå af de konkrete CEF-
ansøgningsrunder.
Generelt har Kommissionen en præference for jernbaneinfrastrukturprojekter.
Der er ofte stor konkurrence om midlerne i CEF-ansøgningsrunder, og det er