Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2206689_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
10. juni 2020
2020-4303
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 27. april stillet mig følgende spørgsmål (TRU
alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål nr. 476:
Vil ministeren kommentere på henvendelsen fra Børkop Lokalråd vedr. Børkop
station fra den 24. april 2020, jf. TRU alm. del - bilag 318 og herunder angive,
hvilke løsningsmuligheder ministeren ser, omkostningerne hertil og om mini-
steren ønsker at iværksætte dem?
Svar:
Jeg har bedt Banedanmark om at forholde sig til henvendelsen fra Børkop Lo-
kalråd og redegøre nærmere for de tidligere undersøgelser af Børkop Station.
Banedanmark oplyser følgende:
”Banedanmark har d. 20.02.2020 afholdt møde med repræsentanter fra Bør-
kop lokalråd, Vejle Kommune og DSB om hvilke arbejder, der udføres på Bør-
kop Station, som led i forberedelserne til den kommende elektrificering på
strækningen Fredericia
Aarhus.
Elektrificeringsprojektet etablerer en ny perronadgangsbro med elevatorer
og omfatter ikke en ombygning af stationen.
Der blev på mødet rejst spørgsmål om en hævning af perronerne, der er me-
get lave på Børkop Station.
Banedanmark oplyste, at der er gennemført en samlet VVM om hastigheds-
opgradering på strækningen. Heri indgår en større ombygning af Børkop
Station, som også indebærer, at perronerne hæves. Banedanmark oplyste
også, at der ikke er truffet politisk beslutning om igangsættelse af et ha-
stighedsopgraderingsprojekt, og dermed heller ikke om en eventuel ombyg-
ning af stationen.
Opgradering lokalt gennem Børkop inkl. ombygning af stationen udgør ca.
185 mio. kr. (pl2020) af det samlede anlægsoverslag for en hastighedsopgra-
dering Fredericia-Aarhus.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 476: Spm. om ministeren vil kommentere på henvendelsen af 24/4-20 fra Børkop Lokalråd vedrørende Børkop station, til transportministeren
2206689_0002.png
Side 2/2
At hæve de eksisterende perroner på Børkop Station uden en hastighedsop-
gradering og dermed uden en samtidig større ombygning af sporerne gen-
nem Børkop er ikke undersøgt tidligere. Det vil kræve en nærmere analyse af
de lokale forhold at fastlægge i hvilket omfang de eksisterende perroner skal
ombygges for at opnå en lavere indstigningshøjde til togene. Eksempelvis kan
udligning af niveauspring mellem perronen og stationsbygningen, samt mod
de omkringliggende arealer have stor betydning for projektets omkostninger.
Ligeledes vil især afvanding af perronen kunne betyde at projektet i større
grad vil afstedkomme en decideret ombygning af perronerne end en egentlig
hævning heraf. Et indledende skøn for omkostningsniveauet ved at hæve per-
ronerne på Børkop Station vurderes til i størrelsesorden 30 mio. kr.
Det bør bemærkes at ovenstående er en indikativ pris, der ikke kan opfattes
som et budget, er behæftet med væsentlige usikkerhed, idet der ikke er foreta-
get nogen undersøgelse af de lokale forhold, men blot på et helt indledende
niveau er foretaget en vurdering ud fra erfaringspriser. Ligeledes bør det
bemærkes at en investering i at hæve de eksisterende perroner på Børkop
Station er spildt, hvis det senere besluttes at gennemføre hastighedsopgrade-
ringen på strækningen.”
Min ambition som transportminister er at få skabt stabile rammer for de kom-
mende 10 års infrastrukturinvesteringer. Jeg vil derfor søge at lande en så bred
politisk aftale som muligt på tværs af Folketingets partier om de kommende
store investeringer. I den forbindelse forventer jeg også, at mulighederne for at
forbedre forholdene på stationerne rundt om i Danmark vil indgå. Hvad der i
sidste ende besluttes, vil bero på de politiske forhandlinger.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht