TRANSPORTMINISTEREN
10. juni 2020
2020-4303
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 27. april stillet mig følgende spørgsmål (TRU
alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål nr. 476:
Vil ministeren kommentere på henvendelsen fra Børkop Lokalråd vedr. Børkop
station fra den 24. april 2020, jf. TRU alm. del - bilag 318 og herunder angive,
hvilke løsningsmuligheder ministeren ser, omkostningerne hertil og om mini-
steren ønsker at iværksætte dem?
Svar:
Jeg har bedt Banedanmark om at forholde sig til henvendelsen fra Børkop Lo-
kalråd og redegøre nærmere for de tidligere undersøgelser af Børkop Station.
Banedanmark oplyser følgende:
”Banedanmark har d. 20.02.2020 afholdt møde med repræsentanter fra Bør-
kop lokalråd, Vejle Kommune og DSB om hvilke arbejder, der udføres på Bør-
kop Station, som led i forberedelserne til den kommende elektrificering på
strækningen Fredericia
–
Aarhus.
Elektrificeringsprojektet etablerer en ny perronadgangsbro med elevatorer
og omfatter ikke en ombygning af stationen.
Der blev på mødet rejst spørgsmål om en hævning af perronerne, der er me-
get lave på Børkop Station.
Banedanmark oplyste, at der er gennemført en samlet VVM om hastigheds-
opgradering på strækningen. Heri indgår en større ombygning af Børkop
Station, som også indebærer, at perronerne hæves. Banedanmark oplyste
også, at der ikke er truffet politisk beslutning om igangsættelse af et ha-
stighedsopgraderingsprojekt, og dermed heller ikke om en eventuel ombyg-
ning af stationen.
Opgradering lokalt gennem Børkop inkl. ombygning af stationen udgør ca.
185 mio. kr. (pl2020) af det samlede anlægsoverslag for en hastighedsopgra-
dering Fredericia-Aarhus.