Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2189674_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Dato
J. nr.
13. maj 2020
2020-4266
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 24. april 2020 stillet mig følgende spørgsmål,
som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Thie-
sen (NB).
Spørgsmål nr. 474:
Vil ministeren redegøre for, hvilke muligheder en indehaver af en limousinetil-
ladelse med en geografisk begrænsning efter den gamle taxilov, som udløber
efter udgangen af 2020, har for at ombytte sin tilladelse/opnå en ny tilladelse
uden geografisk begrænsning efter den nye taxilov? Og hvordan ser ministeren
på muligheden for at kunnne åbne op for, at tilladelser inden udgangen af 2020
kan anvendes uden geografisk begrænsinng, dette på baggrund af et økonomisk
behov under den nuværende corona-krise?
Svar:
Med den nye taxilovfra 2018 blev der indført en universaltilladelse, som kan
anvendes til taxikørsel, limousinekørsel eller kørsel for offentlige myndigheder.
Tilladelsen erstatter de 4 tilladelsestyper, som kan anvendes til henholdsvis
taxikørsel, limousinekørsel, sygetransportkørsel og offentlig servicetrafik.
En tilladelse til limousinekørsel er gyldig, indtil denne udløber eller ombyttes,
og er underlagt de krav og vilkår, som var gældende på udstedelsestidspunktet.
En limousinetillladelse er således geografisk begrænset.
I taxiloven er indsat en 3-årig overgangsordning, som begrænser antallet af
nye tilladelser til erhvervsmæssig persontransport, der kan udstedes, samt en
begrænsning af, hvilke tilladelser efter den tidligere lovgivning, der kan ombyt-
tes inden overgangsperiodens udløb, idet de ombyttede tilladelser kan anven-
des til alle typer af erhvervsmæssig persontransport. Overgangsordningen er
valgt for, at markedet kan tilpasse sig den nye regulering, idet alle virksomhe-
der, der lever op til kravene i taxiloven efter 1. januar 2021 vil kunne få udstedt
en tilladelse til erhvervsmæssig persontranport.
Derudover følger det af overgangsordningen, at tilladelser til limousinekørsel
udstedt efter den tidligere taxilov, som udløber i perioden 2018
2020, kan
ombyttes til tilladelser til erhvervsmæssig persontransport i overgangsperio-
den. Denne bestemmelse blev indsat for for, at tilladelsesindehaverne kunne
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 474: Spm. om, hvilke muligheder en indehaver af en limousinetilladelse med en geografisk begrænsning efter den gamle taxilov, som udløber efter udgangen af 2020, har for at ombytte sin tilladelse/opnå en ny tilladelse uden geografisk begrænsning efter den nye taxilov, til transportministeren
2189674_0002.png
opfylde de kontraktlige forpligtelser, som de eventuelt havde bundet sig til i
perioden. Tilladelser, som udløber efter 2020, kan først ombyttes fra 1. janaur
2021, hvilket sker ved at søge en ny tilladelse.
En limousinevirksomhed har på lige fod med andre virksomheder mulighed for
at deltage i de kvartalsvise lodtrækninger om udstedelse af tilladelser til er-
hvervsmæssig persontransport. Der trækkes lod om i alt 375 tilladelser fordelt
på 125 tilladelser pr. tilbageværende kvartal i 2020.
Færdselstyrelsen har oplyst, at der i perioden 13. marts til 4. maj 2020 er indle-
veret/tilbagekaldt i alt 76 tilladelser til erhvervsmæssig persontransport og 26
taxi- og limousinetilladelser, som alle er begrundet i virksomhedsophør, kon-
kurs, tvangsopløsning og manglende indregistrering af køretøjer.
Limousinebranchen er således som transportbranchen som helhed ramt hårdt
af coronakrisen og vil således kunne benytte sig af diverse hjælpepakker, der
allerede er oprettet i lyset af corona-krisen. En ændring af taxilovens over-
gangsperiode kræver derimod en lovændring, og ville således tage nogen tid at
gennemføre, hvilket skal sammenholdes med, at overgangsperioden udløber
ved årsskiftet.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht