TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
15. maj 2020
2020-4219
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 23. april 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Mette Thiesen (NB).
Spørgsmål nr. 471:
Vil ministeren redegøre for støjniveauet fra trafik på den nye Kronprinsesse
Marys bro i Frederikssund, samt om ministeren på den baggrund har tænkt, at
der skal opsættes støjværn?
Svar:
Til brug for besvarelsen har jeg indhentet bidrag fra Vejdirektoratet. Vejdirek-
toratet har oplyst følgende:
”I
forbindelse med planlægningen og projekteringen af motortrafikvejen har
Vejdirektoratet tilstræbt at overholde Miljøstyrelsens vejledende grænseværdi
på 58 dB (L
den
) for vejstøj ved boliger samt minimere støjbelastningen af som-
merhusområdet ved Tørslev Hage.
De støjmæssige konsekvenser af en ny fjordforbindelse blev vurderet i forbin-
delse med VVM-undersøgelsen for en ny fjordforbindelse ved Frederikssund
fra 2010. Heri indgik vurderinger af støjafskærmninger med henblik på at re-
ducere støjgenerne. De støjreducerende tiltag blev efterfølgende indarbejdet i
anlægsloven for en ny fjordforbindelse ved Frederikssund fra 2014.
På den baggrund er der vest for fjorden etableret støjafskærmninger på stræk-
ningen igennem sommerhusområdet ved Tørslev Hage samt på højbroen på en
ca. 200 m lang strækning nærmest broens vestlige endeunderstøtning, mens
der øst for fjorden er etableret støjskærme ved Sydbyen langs den nordlige side
af motortrafikvejen samt rampe ved Marbækvej.
Det skal bemærkes, at VVM-undersøgelsen desuden belyste effekten af at etab-
lere støjskærme i hele højbroens længde. Resultatet viste, at skærme på broen
havde en meget begrænset støjreducerende effekt, hvorfor denne løsning blev
fravalgt.