Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2108186_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
19. november 2019
2019-6435
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 28. oktober 2019 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålene er stillet efter øn-
ske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål 47:
Kan ministeren oplyse, hvordan de danske krav til anhængertræk på mikrobiler
adskiller sig fra de tyske, polske og svenske krav, og i givet fald hvorfor vi i
Danmark stiller de krav?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, der har oplyst følgende,
som jeg kan henholde mig til:
”Færdselsstyrelsen
kan oplyse, at krav til nye køretøjers tekniske indretning og
udstyr primært reguleres af EU-typegodkendelsesreglerne for motorkøretøjer.
Internationale regler
Reglerne om tilkoblingsanordninger (anhængertræk) reguleres af forordning
661/2009/EF af 13. juli 2019 om krav til typegodkendelse for den generelle
sikkerhed for motorkøretøjer, påhængskøretøjer dertil samt systemer, kompo-
nenter og separate tekniske enheder til sådanne køretøjer. Det er i forordnin-
gen bestemt, at komponenter til mekanisk sammenkobling af vogntog skal op-
fylde bestemmelserne i UNECE-regulativ 55, supplement 1.
Det er vigtigt at bemærke, at det er alene er bilfabrikanter, der kan fastsætte
tilladte tilkoblede vægte, det vil sige, hvor tunge påhængskøretøjer bilen må
trække.
Det er derfor ikke tilladt for nationale myndigheder at godkende tilkoblingsan-
ordninger på biler, hvor bilfabrikanten ikke tillader tilkoblede vægte. Dette
hænger sammen med, at det er bilfabrikanten, der er ansvarlig for, at bilerne er
sikre og stabile at køre med, inden for de af bilfabrikanten fastsatte vægtgræn-
ser.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm. om, hvordan de danske krav til anhængertræk på mikrobiler adskiller sig fra de tyske, polske og svenske krav, til transportministeren
2108186_0002.png
Nationale regler
I Danmark er tilkoblingsanordninger reguleret i bekendtgørelse nr. 1595 af 15.
december 2016 om detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr samt
bekendtgørelse nr. 136 af 22. marts 1993 om synsfri sammenkobling af bil og
små påhængskøretøjer (under 3.500 kg).
De danske regler for tilkoblingsanordninger følger UNECE-regulativ 55, idet
tilkoblingsanordninger skal monteres efter bilfabrikantens anvisninger, jf. pkt.
9.05.021 i bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers indretning og ud-
styr. Reglerne gælder for alle typer køretøjer og således også for det, der i
spørgsmålet henvises til som
”mikrobiler”.
Andre landes regler
Færdselsstyrelsen er ikke bekendt med andre landes eventuelle særordninger
for montering af tilkoblinger, herunder hvorvidt man nationalt tillader monte-
ring af tilkoblinger, der f.eks. ikke er EU-typegodkendte. Den mulighed er ikke
til stede i Danmark, der følger EU-reglerne fuldt ud på dette punkt.
Midlertidig ordning
Færdselsstyrelsen er dog bekendt med, at der i en periode har eksisteret en
ordning, som har muliggjort, at den tyske institution TÜV har fået bestemte
tilkoblingsanordninger EU-typegodkendt til visse biler uden om bilfabrikan-
terne.
Det har på denne baggrund fra september 2012 til juni 2017 været muligt for
visse danske
”mikrobiler” at få tilkobling
monteret. Trafikstyrelsen udsendte i
september 2012 via brev en generel dispensation til montering af en bestemt
tilkoblingsanordning, (G.D.W. 1602, med ECE-godkendelse nr. 011864) på
Peugeot 107, Citroen C1 og Toyota Aygo på baggrund af den tyske godkendelse
gennem ECE.
Den 18. marts 2013 udsendte Trafikstyrelsen Meddelelse om køretøjers indret-
ning og udstyr mv. nr. 1973, som var en generel dispensation til montering af
den såkaldte
tilkoblingsanordning ”MisterDotCom”
(ECE- godkendelse E1-
55R-012287) på Volkswagen Up!, Skoda Citigo og Seat Mii på baggrund af en
godkendelse tildelt af TÜV Syd.
Færdselsstyrelsen ophævede i januar 2017 meddelelsen med henvisning til, at
den angivne ECE-godkendelse var fejlagtigt udstedt. Dog blev praksis forlænget
frem til 30. juni 2017. Forlængelsen fremgår af Meddelelse om køretøjers ind-
retning og udstyr mv., nr. 2000 af 10. januar 2017.
Ordningen er ikke længere mulig, idet UNECE-regulativ 55, der indeholder de
internationale bestemmelser for tilkoblingsanordninger, er revideret i februar
2018. Det præciseres i revisionen, at det kun er bilfabrikanten, der kan fastsæt-
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm. om, hvordan de danske krav til anhængertræk på mikrobiler adskiller sig fra de tyske, polske og svenske krav, til transportministeren
2108186_0003.png
te de tilladte tilkoblede vægte, og at godkendelsen af en tilkoblingsanordning
skal nægtes, hvis bilfabrikanten ikke har fastsat tilkoblingsvægte.
Revisionen varetager desuden et hensyn til at beskytte forbrugeren, idet bilfa-
brikanterne ikke har pligt til at garantere for deres produkter, når de er an-
vendt eller ændret uden om de retningslinjer, bilfabrikanterne har stillet.
Andre muligheder for tilkobling
Efter Færdselsstyrelsens praksis kan det dog tillades, at en bil får en tilkob-
lingsanordning monteret, alene med henblik på at kunne transportere cykler
også selvom bilen fra fabrikantens side ikke er godkendt til at få tilkobling
monteret. Dette skyldes, at det ikke vurderes at medføre en nævneværdig for-
ringelse af køretøjssikkerheden, når der sættes cykel på et cykelstativ, idet cyk-
lens vægt er marginal set i sammenhæng med bilens vægt.
Efter montering af tilkoblingsanordningen,
samt et syn,
får bilen status i køre-
tøjsregisteret som monteret med tilkobling. De tilladte vægte for påhængskøre-
tøjet bliver fastsat til 0 kg, og der må ikke gives tilladelse til synsfri sammen-
kobling. Det betyder i praksis, at tilkoblingsanordningen udelukkende må an-
vendes til cykelstativ og transport af cykler. Tilkoblingen skal derfor kun være
monteret efter tilkoblingsfabrikantens anvisninger.”
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht