TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
2. juli 2020
2020-4066
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 16. april 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra ikkemedlem af udvalget Marie Bjerre (V).
Spørgsmål nr. 461:
Vil ministeren oplyse, hvad der sagligt ligger til grund for, at Banedanmark
yder tilskud på 13,7 millioner kroner til opførelse af en ny bro ved Klepholmvej
i Støvring, som ifølge Rebild Kommunes byrådsreferat af 30. august 2018, pkt.
148, er betinget af, at man ikke genopfører den eksisterende bro ved Bække-
dalsvej 13?
Svar:
Jeg har anmodet Banedanmark om at forholde sig til udvalgets spørgsmål nr.
461. Banedanmark oplyser følgende:
”Det
har været Banedanmarks vurdering, at nedlæggelsen af Møllegårdsvej
ud fra et samlet samfundsmæssigt hensyn om at skabe den nødvendige ad-
gang over jernbanen som led i elektrificering af jernbanen godtgør, at der
etableres en ny forbindelse i Rebild kommune.
Med henblik på at opnå enighed om en samfundsmæssigt tilfredsstillende
løsning gik Banedanmark på et tidligt tidspunkt i dialog med Rebild Kommu-
ne. Rebild Kommune vurderede, at den samlet set mest hensigtsmæssige pla-
cering af en ny forbindelse over jernbanen var en ny bro ved Klepholmvej.
Da det som nævnt på daværende tidspunkt var Banedanmarks vurdering, at
det som led i elektrificeringen ville være nødvendigt at etablere en ny forbin-
delse over banen, måtte Banedanmark tage stilling til, hvor stort det statslige
bidrag hertil skulle være. Det bemærkes, at der ikke findes faste regler for
fastsættelse af et sådant bidrag. Det bemærkes endvidere, at aftalen om bi-
draget til etablering af broen ved Klepholmvej ville være gældende uanset
udfaldet af ekspropriationsforretningen.
Banedanmark lagde i sin vurdering til grund, hvor stor en teoretisk besparel-
se Banedanmark samlet opnår ved ikke at genopføre nye broer ved hhv. Bæk-
kedalsvej og Møllegårdsvej, og denne besparelse blev anvendt som grundlag
for at fastsætte det statslige bidrag. Det bemærkes herved, at Banedanmark