TRANSPORTMINISTEREN
5. maj 2020
2020-4024
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. april 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Ole Birk Olesen (LA).
Spørgsmål nr. 454:
Ministeren bedes redegøre for regeringens syn på den kommende infrastruk-
turplan for hovedstaden, herunder den planlagte Østlig Ringvej og de kom-
mende metrolinjer, jf. principaftale om Lynetteholm. Hvornår vil ministeren
sikre, at den nødvendige lovgivning bliver tilvejebragt? Og hvilken holdning til
projekterne er der formelt tilkendegivet af Københavns Kommune og By &
Havn, i forhold til at sikre en realisering af Østlig Ringvej og metro?
Svar:
Regeringen har ikke en specifik infrastrukturplan for hovedstaden. Som jeg
tidligere har tilkendegivet, er det min ambition at forhandle en bred aftale om
de fremtidige infrastrukturinvesteringer for hele Danmark, herunder hoved-
staden, der i langt højere grad tager højde for klima- og miljøhensyn. Det kræ-
ver blandt andet investeringer i kollektiv trafik og cyklisme. Jeg er dog også
meget bevidst om vigtigheden af investeringer i vejinfrastrukturen.
Regeringen mener, at idéen med anlæg af Lynetteholmen er god, da den bl.a.
kan bidrage til at etablere nye metro- og vejforbindelser i hovedstaden samt
sikre flere boliger i hovedstadsområdet. Derfor er Socialdemokratiet også med i
aftalen om anlæg af Lynetteholmen fra 25. oktober 2018.
Som det sikkert er spørgeren bekendt, gennemføres der pt. forundersøgelser af
metrobetjening af Lynetteholm og etableringen af en Østlig Ringvej. Da der er
tale om forundersøgelser, og ikke undersøgelser på VVM-niveau, er det endnu
ikke relevant at gennemføre lovgivning for sådanne projekter. By & Havn gen-
nemfører endvidere en VVM-undersøgelse af anlæg af Lynetteholm som et
jordopfyld. Når dette beslutningsgrundlag er færdigt, vil jeg indkalde til en
drøftelse af det i forligskredsen og på den baggrund gennemføre det nødvendi-
ge lovgivningsarbejde.
By & Havn har ikke nogen formel holdning til projekterne, men følger ejernes
indstilling. Et bredt flertal i Københavns Borgerrepræsentation bakker op om