Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2104150_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
12. november 2019
2019-6370
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. oktober 2019 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 45:
Vil ministeren kommentere og forholde sig til artiklen ”Vejen Kommune vinder
vigtigt slag om Skovgårdsvej: Har handlet
efter bogen” i JydskeVestkysten den
23. oktober 2019 samt redegøre for, om og i så fald hvilke initiativer ministeren
vil tage for at forhindre lignende sager fremover?
Svar:
Jeg tager til efterretning, at Vejdirektoratet har stadfæstet Vejen kommunes
ekspropriationsbeslutning efter vejloven vedrørende Skovgårdsvej, og at lods-
ejeren har valgt ikke at indbringe sagen for domstolene.
Lad mig indledningsvist slå fast, at der er god samfundsøkonomisk fornuft i, at
en kommune kan beslutte at gennemføre lokale projekter i forbindelse med, at
staten udfører anlægsarbejde i kommunen. I den situation kan anlægsarbejdet
koordineres til mindst mulig gene for borgerne. Det er der lang praksis for i
forbindelse med udførelse af statslige anlægsprojekter, og det har jeg ikke til
hensigt at ændre grundlæggende på.
Højesteret kom i 2015 frem til, at Banedanmark ikke kunne foretage ekspropri-
ation til et kommunalt tilslutningsprojekt med hjemmel i elektrificeringsloven.
Dette har Transport- og Boligministeriet taget til efterretning, og derfor bliver
der ikke længere eksproprieret til kommunale tilslutningsprojekter efter elek-
trificeringsloven.
Jeg skal generelt henvise til svar på TRU (alm. del) spørgsmål 152, folketings-
samlingen 2018-2019, om konsekvenserne ved Højesteretsdom i sagen, som
blev besvaret af den tidligere transport-, bygnings- og boligminister.
Der er dog andre muligheder for, at der kan eksproprieres til kommunale til-
slutningsprojekter som led i statslige anlægsprojekter, herunder elektrificerin-
gen af jernbanen.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 45: MFU spm. om ministeren vil kommentere artiklen Vejen Kommune vinder vigtigt slag om Skovgårdsvej: Har handlet efter bogen i JydskeVestkysten den 23. oktober 2019 samt redegøre for, om og i så fald hvilke initiativer ministeren vil tage for at forhindre lignende sager fremover, til transportministeren
2104150_0002.png
Kommunerne kan eksempelvis selv sørge for ekspropriationsgrundlaget enten
gennem vejloven, som det det er sket nu vedrørende Skovgårdsvej, eller gen-
nem planloven.
Derudover blev der ved en ændring af jernbaneloven tilbage i 2015 indsat en
ekspropriationshjemmel i § 30, stk. 2, nr. 3, hvorefter der kan eksproprieres til
nyanlæg, udvidelse eller ændring af veje i forbindelse med nyanlæg af jernbane
eller ved udvidelse eller ændring af eksisterende jernbaneanlæg. Denne gene-
relle hjemmel omfatter blandt andet ekspropriation til kommunale tilslut-
ningsprojekter.
1
Banedanmark har derfor også mulighed for at anvende denne
hjemmel.
Det er en alvorlig sag, når det offentlige eksproprierer borgernes ejendom til
offentlige anlægsprojekter, og det bliver taget meget alvorligt af alle de myn-
digheder, som arbejder med det. Ekspropriationsgrundlaget skal derfor være
klart og dækkende. Det skulle nu gerne være sikret.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht
1
Lovforslag som fremsat, L 162, samling 2014/1.