TRANSPORTMINISTEREN
12. juni 2020
2020-3860
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 3. april 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Anne Valentina Berthelsen (SF).
Spørgsmål nr. 448:
Vil ministeren redegøre for anlægsomkostningerne ved forskydning og afkort-
ning af Københavns Lufthavns tredje bane, som ifølge debatindlægget
´Udvidelsen af Københavns Lufthavn er en del af vores bæredygtige omstilling´
bragt på
www.information.dk
den 8. januar 2020, har til formål at gøre plads
til mere moderne fly, som støjer mindre og udleder mindre CO2? Og vil mini-
steren samtidig redegøre for, hvor stor en andel af flytrafikken i Københavns
Lufthavn, som disse nye, større fly, der udleder mindre CO2 og har plads til
flere passagerer, som omtales i debatindlægget, udgør i dag, samt hvor stor en
stigning i den andel, som forventes frem mod 2030?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Københavns Lufthavn, som har oplyst følgen-
de:
”Københavns
Lufthavn forventer samlet set at investere omkring 30 mia. kr. i
udviklingen af lufthavnens nordområde, hvor tværbanen delvist ligger i dag.
Investeringen indeholder både omkostninger til at ændre tværbanen, men også
til de forventede lufthavnsfaciliteter, der kan etableres på området efter æn-
dring af tværbanen. Der tages naturligvis forbehold for, at effekterne af COVID-
19 på luftfarten kan påvirke investeringerne.
I 2019 udgjorde de ”nye” flytyper ca. 5-6
% af operationerne. Andelen af mo-
derne fly i 2030 afhænger dels af hvilke flyselskaber, der opererer på det tids-
punkt og af, at lufthavnen har faciliteter til at håndterer de nye flytyper. Dog
forventes andelen at stige i takt med at flere flyselskaber gennemfører deres
igangværende udskiftning af flyflåder. Et forsigtigt estimat er, at 40 % af opera-
tionerne i 2030 vil bestå af ”nye” flytyper. Men i lyset af COVID-19
pandemien
er flere luftfartsselskaber begyndt at udfase de ældre flytyper og i stedet anven-
de de nye flytyper, så det kan ikke udelukkes, at andelen af nye fly vil stige hur-
tigere end forventet.”