TRA N SPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. n r.
13. decem ber 2019
2019-6355
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 24. oktober 2019 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Troels Lund Poulsen og Christoffer Aagaard Melson (V).
Spørgsmål nr. 44:
Vil ministeren redegøre for den samlede reduktion i udledningen af CO2 (i tons
pr. år) som følge af, at en ny jernbane over Vejle Fjord er i drift, herunder i hvor
lang tid en ny jernbane over Vejle Fjord skal være i drift for, at der er kompen-
seret fuldt ud for den udledning af CO2, som anlægsarbejdet har betydet?
Svar:
Som det fremgår af besvarelsen af spørgsmål 43 (TRU alm. Del) indgår CO2
forbruget i anlægsfasen i EU’s kvotehandelssystem. Dermed påvirker byggeriet
af en ny bane på tværs af Vejle Fjord ikke den samlede CO2-udledning, men i
stedet kvoteprisen på CO2.
Der foreligger ikke en samlet opgørelse af CO2-reduktionen ved at etablere en
ny bane på tværs af Vejle Fjord.
Der kan dog henvises til den oprindelige rapport Togfonden DK
–
højhastighed
og elektrificering af den danske jernbane, hvor der fremgår et skøn for redukti-
onen i CO2, som følge af den samlede Timemodel. Baseret på en antagelse om
at 1) 50 pct. af den trafikvækst, som følger af den fulde Timemodel, vil være
overflyttet fra biltrafikken og 2) 20 pct. vil være overflyttet fra flytrafikken, r e-
duceres CO2-udledningen med 48,1 tusinde ton pr. år opgjort i 2030. Der er
ikke regnet på en isoleret effekt af en ny bane på tværs af Vejle Fjord.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht