TRANSPORTMINISTEREN
12. juni 2020
2020-3860
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 3. april 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Anne Valentina Berthelsen (SF).
Spørgsmål nr. 439:
Vil ministeren redegøre for, hvilke muligheder vi har for at begrænse den sam-
lede efterspørgsel på flytransport?
Svar:
Enhver stat har nogle værktøjer, der kan anvendes til at begrænse efterspørgs-
len på et produkt eller en serviceydelse. Det kan fx være afgifter, kvoter eller
forbud. Således er en række produkter afgiftsbelagte i Danmark med henblik på
at reducere efterspørgslen herpå. Det mest oplagte eksempel er tobak, hvor der
i tillæg til afgifter også er pålagt restriktioner i forhold til markedsføring, pro-
duktemballage mv.
Regeringen har en ambitiøs målsætning om at reducere Danmarks CO2-
udledning med 70 pct. inden 2030. Det er derfor også en bunden opgave at
reducere CO2-udledningen fra flysektoren. For mig er det vigtigt, at vi finder
løsninger, der sikrer reelle CO2-reduktioner. Hvis man indfører en passageraf-
gift eller lignende, vil den være målrettet at begrænse borgerens mulighed for
at flyve, men afgiften vil ikke skabe et reelt incitament til at fremme en bære-
dygtig udvikling af luftfarten. For at opnå reelle CO2-besparelser ved at be-
grænse efterspørgslen på flyrejser skal afgiften i så fald være så stor, at folk helt
holder op med at flyve, og at vi konsekvens heraf ser færre fly i luftfarten.
Det er min holdning, at vi i udgangspunktet ikke skal begrænse luftfarten, men
i stedet arbejde målrettet på at gøre den grønnere, og vi skal derfor finde løs-
ninger, der skaber CO2-reduktioner og samtidig tager hensyn til den sociale
balance, sunde offentlige finanser og erhvervslivet vækst og konkurrencevilkår.
Regeringens klimapartnerskab for luftfart har taget en ambitiøs tilgang, der
kan medføre CO2-reduktioner i både indenrigs- og udenrigsluftfarten, og jeg
ser frem til at indgå i dialog med Folketingets partier om, hvordan vi kan ned-
bringe CO2-udledningen fra flytrafikken.