TRANSPORTMINISTEREN
12. juni 2020
2020-3860
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 3. april 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Anne Valentina Berthelsen (SF).
Spørgsmål nr. 434:
Vil ministeren redegøre for, hvilke tiltag som Københavns Lufthavn har igang-
sat og forventer at igangsætte indtil 2030 for at nedbringe lufthavnens klima-
belastning, samt hvor stor en reduktion i lufthavnens udledning af klimagasser,
som disse tiltag vil medføre? Vil ministeren i forlængelse heraf redegøre for,
hvad andre lufthavne i Europa, som Københavns Lufthavn kan sammenlignes
med, har gjort og fremadrettet vil gøre for at nedbringe deres klimabelastning,
samt hvor stor en reduktion i disse lufthavnes udledning af klimagasser, som
tiltagene vil medføre?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Københavns Lufthavn, som har oplyst følgen-
de:
”Københavns
Lufthavn har tre klimamål. I 2019 er lufthavnen blevet klimaneu-
tral gennem off-set program. I 2030 skal lufthavnsdriften og landtransporten,
herunder tilbringertrafikken være emissionsfri. I 2050 skal hele lufthavnen
inkl. flytrafikken være emissionsfri.
Københavns Lufthavn er allerede nu i gang med at udvikle de løsninger, der
skal sikre en emissionsfri lufthavnsdrift og landtransport i 2030. For at realise-
re målet skal lufthavnen i forhold til år 2017 reducere udledningen med 71,831
ton Co2 og i de kommende år fortsætte med at investere i den grønne omstil-
ling i lufthavnen. Københavns Lufthavn skal opnå endnu flere energibesparel-
ser, og skal omstille lufthavnens køretøjer og maskiner til el. Det betyder også,
at lufthavnen er i gang med at sikre udbygning af el-lade-infrastruktur til køre-
tøjer og maskiner. Derudover arbejder CPH også løbende på at øge andelen af
lokalt produceret vedvarende energi med særligt fokus på solenergi.
Københavns Lufthavn arbejder fortsat med at reducere energiforbruget i ter-
minalerne og resten af lufthavnens bygninger. I 2018 nåede CPH under 89
kWh/m2. I 2019 er det lykkedes at reducere energiforbruget med 9 kWh/m2 til