Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2208647_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
12. juni 2020
2020-3860
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 3. april 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Anne Valentina Berthelsen (SF).
Spørgsmål nr. 434:
Vil ministeren redegøre for, hvilke tiltag som Københavns Lufthavn har igang-
sat og forventer at igangsætte indtil 2030 for at nedbringe lufthavnens klima-
belastning, samt hvor stor en reduktion i lufthavnens udledning af klimagasser,
som disse tiltag vil medføre? Vil ministeren i forlængelse heraf redegøre for,
hvad andre lufthavne i Europa, som Københavns Lufthavn kan sammenlignes
med, har gjort og fremadrettet vil gøre for at nedbringe deres klimabelastning,
samt hvor stor en reduktion i disse lufthavnes udledning af klimagasser, som
tiltagene vil medføre?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Københavns Lufthavn, som har oplyst følgen-
de:
”Københavns
Lufthavn har tre klimamål. I 2019 er lufthavnen blevet klimaneu-
tral gennem off-set program. I 2030 skal lufthavnsdriften og landtransporten,
herunder tilbringertrafikken være emissionsfri. I 2050 skal hele lufthavnen
inkl. flytrafikken være emissionsfri.
Københavns Lufthavn er allerede nu i gang med at udvikle de løsninger, der
skal sikre en emissionsfri lufthavnsdrift og landtransport i 2030. For at realise-
re målet skal lufthavnen i forhold til år 2017 reducere udledningen med 71,831
ton Co2 og i de kommende år fortsætte med at investere i den grønne omstil-
ling i lufthavnen. Københavns Lufthavn skal opnå endnu flere energibesparel-
ser, og skal omstille lufthavnens køretøjer og maskiner til el. Det betyder også,
at lufthavnen er i gang med at sikre udbygning af el-lade-infrastruktur til køre-
tøjer og maskiner. Derudover arbejder CPH også løbende på at øge andelen af
lokalt produceret vedvarende energi med særligt fokus på solenergi.
Københavns Lufthavn arbejder fortsat med at reducere energiforbruget i ter-
minalerne og resten af lufthavnens bygninger. I 2018 nåede CPH under 89
kWh/m2. I 2019 er det lykkedes at reducere energiforbruget med 9 kWh/m2 til
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 434: Spm. om, hvilke tiltag Københavns Lufthavn har igangsat og forventer at igangsætte indtil 2030 for at nedbringe lufthavnens klimabelastning, samt hvor stor en reduktion i lufthavnens udledning af klimagasser, som disse tiltag vil medføre, til transportministeren
2208647_0002.png
Side 2/2
80 kWh/m2. Københavns Lufthavn har i 2019 været i stand til at reducere ud-
ledningen fra lufthavnen målt pr. passager ift. energi-, og brændstofforbruget
fra lufthavnens bygninger, landingsbaner og køretøjer.
I 2019 faldt Co2-udledningen pr. passager fra 0,96 til 0,89 kg. Københavns
Lufthavn har i 2019 indkøbt flere nye solceller og har dermed i alt 1,8 MW sol-
celleeffekt. Det dækker ca. 3,5% af lufthavnens samlede elforbrug. Inden 2019
havde Københavns Lufthavn installeret 0,125 MW. Lufthavnen har også etable-
ret en 175 kW offentligt tilgængelige hurtiglader, der skal hjælpe passagerer og
taxachauffører med nemt og hurtigt at oplade el-biler på vej til og fra lufthav-
nen.
På baggrund af en investering på DKK 70 mio. kunne Københavns Lufthavn i
2019 indvie en ny, effektiv kølecentral. Kølecentralen bruger langt mindre
strøm end de gamle køleanlæg. Centralens fordamper køles med sekundavand,
som ellers bliver udledt som regnvand. Vandet øger kølecentralens effektivitet,
samtidig med at CPH udnytter en eksisterende spildressource. Kølemaskinen
får strøm fra et af de nye solcelleanlæg.
I juni 2019 modtog Københavns Lufthavn den internationale ACA akkredite-
ring (Airport Carbon Accreditation) som CO2-neutral lufthavn. Akkrediterin-
gen betyder, at de CO2 -emissioner fra driften, som lufthavnen selv har kontrol
over, nu er CO2 -neutrale. Akkrediteringen hviler på Københavns Lufthavns
mangeårige systematiske klima- og miljøarbejde, og på at lufthavnen nu også
Co2-kompenserer for restudledningen via et klima og udviklingsprojekt i Laos
om energieffektive komfurer. Globalt er 61 lufthavne, heraf 50 i Europa, akkre-
diterede som CO2-neutrale.
I maj 2020 offentliggjorde Københavns Lufthavn i samarbejde med Ørsted,
Maersk, SAS, DSV og DFDS et partnerskab der skal udvikle et produktionsan-
læg til brint og e-brændstoffer. Når anlægget er fuld udviklet i 2030, vil det
kunne levere mere end 250.000 tons bæredygtige brændstoffer til brug i bus-
ser, lastbiler, skibe og fly. Projektet vil dermed potentielt kunne erstatte 30 % af
de brændstoffer der bruges i Københavns Lufthavn.”
Transport- og Boligministeriet er ikke i besiddelse af en opgørelse over klima-
relaterede tiltag fra udenlandske lufthavne.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht