Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2182228_0001.png
Transportudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
28. april 2020
J nr.
2020 - 2090
Transportudvalget har i brev af 3. april 2020 stillet mig følgende spørgsmål 432
alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anne
Valentina Berthelsen (SF).
Spørgsmål 432
Vil ministeren redegøre for, om det er realistisk, at anvendelse af electrofuels, elfly
eller anden teknologi i 2030 vil kunne reducere de samlede globale
klimagasudledninger, som flytrafikken til og fra Københavns Lufthavn medfører,
hvis der samtidig tages højde for en eventuel stigning i flytrafikken, som
udvidelsen af Københavns Lufthavn medfører?
Svar
Som et middel til at reducere klimagasudledninger fra luftfartsindustrien er der be-
tydeligt potentiale i anvendelsen af bæredygtige flybrændstoffer. I dag er det såle-
des muligt at anvende en særlig type biodiesel, der kan iblandes konventionelt
flybrændstof, tilsvarende iblandingen i diesel til landtransport. Udbredelsen er dog
begrænset som følge af relativt høje omkostninger sammenlignet med konventio-
nelt flybrændstof.
En langsigtet, grøn omstilling af samfundet vil kræve, at Danmark såvel som andre
lande enten selv producerer eller importerer produkter baseret på elektricitet fra
VE-kilder. Den langsigtede betydning af electrofuels er derfor relativt robust, mens
det er vanskeligere at spå om den kortsigtede udvikling.
Electrofuels bidrag til at reducere de samlede globale klimagasudledninger i 2030
afhænger i høj grad af den teknologiske udvikling samt modning af markederne.
Derfor er det ikke muligt at skønne over, hvordan dette vil spille sammen med en
udvidelse af Københavns Lufthavn.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/1