Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2192267_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
18. maj 2020
2020-3298
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. marts 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 419:
Kan ministeren bekræfte, at der kun er gennemført en foreløbig og betydeligt
usikker samfundsøkonomisk analyse af hele Metrocityringens investering på 25
mia. kr., og den består af 18 sider ud af en 300 sider lang teknisk dokumentati-
onsrapport fra maj 2005 ("Udredning om Cityringen - Teknisk dokumentati-
onsrapport", Transport- og Energiministeriet, Finansministeriet, Københavns
Kommune, Frederiksberg Kommune og HUR), som endvidere ikke er offentlig
tilgængelig? Hvad er i givet fald forklaringen på, at der ikke er udarbejdet en
endelig samfundsøkonomisk analyse? Der henvises til, at der i den tekniske
dokumentationsrapport på side 274 står, at "Der vil i den kommende tid blive
arbejdet på at forbedre betydende elementer i den samfundsøkonomiske analy-
se.", at datagrundlaget i OTM-modellen stammer fra 1992 og at "På et indle-
dende stadie er analysen således primært med til at strukturere analysen og
give nogle indikationer af, hvilke parametre der er mest betydende i en endelig
samfundsøkonomisk analyse.
Svar:
I forbindelse med forhandlingerne om kommunernes økonomi for 2002 blev
det mellem Frederiksberg Kommune, Københavns Kommune og staten aftalt at
iværksætte et udredningsarbejde med henblik på at undersøge mulighederne
for at etablere en Cityring som metroløsning i København og på Frederiksberg.
På den baggrund blev den tekniske dokumentationsrapport ”Udredning
om
Cityringen” af maj 2005 udarbejdet.
Udredningsarbejdet skulle belyse en række forhold ved hele Cityringen. Ud-
redningsarbejdet skulle bl.a. omfatte anlægsoverslag, trafikprognoser og vurde-
ring af drifts- og samfundsøkonomien for Cityringen.
Et udredningsarbejde udføres således med henblik på at tilvejebringe et be-
slutningsgrundlag for en eventuel egentlig projektering af et projekt. I dette
tilfælde Cityringen.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 419: Spm. om ministeren kan bekræfte, at der kun er gennemført en foreløbig og betydeligt usikker samfundsøkonomisk analyse af hele Metrocityringens investering på 25 mia. kr., til transportministeren
2192267_0002.png
Side 2/2
Den tekniske dokumentationsrapport ligger offentligt tilgængeligt bl.a. på
Transport- og Boligministeriets hjemmeside, jf. følgende link:
https://trbm.dk/publikationer/2005/udredning-om-cityringen/.
Folketinget vedtog 6. juni 2007 Lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklings-
selskabet I/S. Lovforslaget indebærer, at der kan oprettes to nye selskaber,
Arealudviklingsselskabet I/S og Metroselskabet I/S.
Baggrunden for lovforslaget er den politiske aftale af 2. februar 2006
tiltrådt
af alle Folketingets partier, bortset fra Enhedslisten - om udvidelse af metroen
med en Cityring og ny organisering af Ørestadsselskabet I/S og Københavns
Havn A/S. Aftalen om udvidelse af metroen med en Cityring bygger på det
grundlag som fremgår af principaftalen af 2. december 2005 om etablering af
en Cityring mellem regeringen, Frederiksberg Kommune og Københavns
Kommune.
I november 2010 modtog ejerne af Metroselskabet I/S indstilling om godken-
delse af det økonomiske grundlag for indgåelse af de første store kontrakter for
Cityringen. Vedlagt denne indstilling fulgte desuden en opdateret passager-
prognose og indtægtsvurdering samt et revideret langtidsbudget. Til brug for
denne blev der foretaget modelberegninger med brug af OTM-modellen. I 2010
var modellen estimeret og kalibreret på baggrund af data indhentet for 2004.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht