Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2214040_0001.png
Notat
Emne:
Fra:
Til:
Kopi til:
Dato:
8. juni 2020
Spørgsmål 415
417 fra Transportudvalgte den 25. marts 2020
Metroselskabet
Transport- og Boligministeriet
Besvarelse af spørgsmål fra TRU vedr. bl.a. Metroselskabets årsrapporter
Metroselskabet har den 15. april 2020 modtaget anmodning om bidrag til svar på spørgsmål 415-417
stillet i Transportudvalget.
Selskabet har nedenfor besvaret spørgsmålene.
Metroselskabet har
for en god ordens skyld - indhentet en erklæring fra selskabets revisorer om,
hvorvidt ovenstående er en retvisende beskrivelse af de i nærværende notat anførte forhold.
./. Erklæringen er vedlagt.
Samlet besvarelse af spørgsmål 415
417
Selskabets årsrapport
I henhold til vedtægternes punkt 17 skal Metroselskabet udarbejde årsrapport i overensstemmelse
med årsregnskabsloven (LBK nr. 838 af 8. august 2019) og årsregnskabslovens bestemmelser for
statslige aktieselskaber (regnskabsklasse D) med de ændringer der følger af lov om Metroselskabet
I/S og Arealudviklingsselskabet I/S.
I henhold til vedtægternes punkt 8.2 skal årsrapporten indeholde en opdatering af
interessentskabets langtidsbudget. Derudover skal interessentskabet i henhold til vedtægternes
punkt 18 føre adskilte regnskaber for anlægs- og driftsopgaverne. Segmentregnskaberne fremgår
tillige af selskabets årsrapport. I henhold til årsregnskabslovens § 11 skal årsregnskabet udarbejdes
så det giver et retvisende billede af virksomhedens aktiver og passiver, finansielle stilling samt
resultater og ledelsesberetningen skal indeholde en retvisende redegørelse for de forhold, som
beretningen omhandler.
Selskabet aflægger tillige en CSR-rapport i en særskilt publikation.
Værdi af eget arbejde
Metroselskabet har ved opgørelse af kostprisen for anlæg af metro vurderet muligheden for
indregning af omkostninger, der kan henføres til anlæg af metro. Selskabet har drøftet forholdet med
selskabets revisorer og har i samråd med dem vurderet, at indregningen af henførebare
omkostninger vil give et retvisende billede af medgåede omkostninger til anlæg af metro og dermed
den samlede anlægssum for metro. Metroselskabets interne omkostninger der direkte og indirekte
Side 1 af 3
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 415: Spm. om ministeren anser Metroselskabets resultatopgørelsen som retvisende for, hvorledes Metroselskabets drift er i stand til at afvikle selskabets gæld, til transportministeren
2214040_0002.png
kan henføres til anlæg af metro indgår
således i regnskabsposten ”Værdi af eget arbejde” i selskabets
resultatopgørelse som en indtægt.
Regnskabsposten omfatter de i året medgåede personaleomkostninger og andre omkostninger, der
på grundlag af et skøn kan henføres til anlæg af metro. Modposten er indregnet i kostprisen for
anlæg af metro under aktiverne. Alternativet til denne post er, at selskabet i stedet skulle købe de
tilsvarende ydelser af eksterne leverandører. Den anvendte fremgangsmåde er en helt sædvanlig
praksis for selskaber, der opbygger egne anlæg. Samme model anvendes af DSB SOV og Naviair SOV.
Likviditet, gældsafvikling og langtidsbudget
Metroselskabets resultatopgørelse og balance indeholder både regnskabsposter, der har betydning
for selskabets likviditet, og regnskabsposter der ikke har nogen likviditetsmæssig betydning.
Regnskabsposten værdi af eget arbejde er således, som spørgeren antyder, en regnskabspost, der
ikke har nogen likviditetsmæssig betydning.
Det er således ikke alene på grundlag af resultatopgørelsen muligt at vurdere selskabets likviditet og
dermed muligheden for selskabets gældsafvikling. Den forventede fremtidige finansiering er
grundigt beskrevet i langtidsbudgettet for perioden 2007-2066 i bilag til ledelsesberetningen i
årsrapporten. Langtidsbudgetter er forudsætningen for værdiansættelsen af den samlede metro
(Metro i drift, Cityringen, Nordhavn og Sydhavn). Langtidsbudgettet viser de forventede
pengestrømme frem til 2066 og er underlagt revision af selskabets revisorer. Langtidsbudgettet er
baseret på en række forudsætninger, som er beskrevet i årsrapportens bilag til ledelsesberetningen
og er i sagens natur forbundet med den usikkerhed, der altid må gælde vurderinger af fremtidige
forhold. Langtidsbudgettet er blandt andet baseret på forudsætninger om udviklingen i antal
passagerer i metroen, takstudviklingen, forventede drifts- og anlægsomkostninger samt rente- og
indeksudvikling.
Derudover indeholder selskabets ledelsesberetning tillige en beskrivelse af selskabets kapitalforhold
og langtidsøkonomi, herunder en illustration af selskabets langtidsøkonomi med udviklingen i
selskabets anlægsinvesteringer, driftsoverskud, renter og gæld.
Grafen på side 19 i årsrapporten for 2018 indeholder blandet andet en tidslinje for, hvornår
driftsoverskuddet overstiger selskabets renter og således bidrager til finansieringen af anlæggene.
Fra 2025 forventes driftsoverskuddet fra metroen at indebære, at der vil blive afdraget på gælden så
selskabet forventes at være gældfrit i 2065, som illustreret i grafen.
Revision
I henhold til vedtægternes punkt 19 skal interessentskabets årsrapport revideres af rigsrevisor, en
revisor udpeget af Københavns Kommune samt en revisor udpeget af Frederiksberg Kommune. Det
fremgår af vedtægternes punkt 19, at revisionen udføres i overensstemmelse med god offentlig
revisionsskik og således omfatter finansiel revision, juridisk-kritisk revision og forvaltningsrevision.
Bestyrelsen har nedsat en revisionskomite, som i henhold til kommissoriet bl.a. fører tilsyn med den
lovpligtige revision, revisorernes uafhængighed, og rapportering mv.
Metroselskabet årsrapport revideres af Rigsrevisionen (udpeget af staten) Deloitte (udpeget af
Københavns kommune) og EY (udpeget af Frederiksberg kommune).
Metroselskabets revisorer har afgivet en revisionspåtegning på årsregnskabets for 2018 uden
forbehold og fremhævelser. Det fremgår af revisionspåtegningen,
Side 2 af 3
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 415: Spm. om ministeren anser Metroselskabets resultatopgørelsen som retvisende for, hvorledes Metroselskabets drift er i stand til at afvikle selskabets gæld, til transportministeren
2214040_0003.png
”Det er vores opfattelse at årsreg skabet giver et retvise de billede af Metroselskabets
aktiver, passiver og finansielle stilling pr. 31. december 2018 samt af resultatet af
Metroselskabets aktiviteter og pengestrømme for regnskabsåret 1. januar
31. december
8 i overe sste
else ed årsreg skabslove ”
Som supplement kan det oplyses, at Metroselskabets årsrapport for 2019 tillige er påtegnet af
selskabets revisorer uden forbehold og fremhævelser.
Side 3 af 3