Notat
Emne:
Fra:
Til:
Kopi til:
Dato:
8. juni 2020
Spørgsmål 415
–
417 fra Transportudvalgte den 25. marts 2020
Metroselskabet
Transport- og Boligministeriet
Besvarelse af spørgsmål fra TRU vedr. bl.a. Metroselskabets årsrapporter
Metroselskabet har den 15. april 2020 modtaget anmodning om bidrag til svar på spørgsmål 415-417
stillet i Transportudvalget.
Selskabet har nedenfor besvaret spørgsmålene.
Metroselskabet har
–
for en god ordens skyld - indhentet en erklæring fra selskabets revisorer om,
hvorvidt ovenstående er en retvisende beskrivelse af de i nærværende notat anførte forhold.
./. Erklæringen er vedlagt.
Samlet besvarelse af spørgsmål 415
–
417
Selskabets årsrapport
I henhold til vedtægternes punkt 17 skal Metroselskabet udarbejde årsrapport i overensstemmelse
med årsregnskabsloven (LBK nr. 838 af 8. august 2019) og årsregnskabslovens bestemmelser for
statslige aktieselskaber (regnskabsklasse D) med de ændringer der følger af lov om Metroselskabet
I/S og Arealudviklingsselskabet I/S.
I henhold til vedtægternes punkt 8.2 skal årsrapporten indeholde en opdatering af
interessentskabets langtidsbudget. Derudover skal interessentskabet i henhold til vedtægternes
punkt 18 føre adskilte regnskaber for anlægs- og driftsopgaverne. Segmentregnskaberne fremgår
tillige af selskabets årsrapport. I henhold til årsregnskabslovens § 11 skal årsregnskabet udarbejdes
så det giver et retvisende billede af virksomhedens aktiver og passiver, finansielle stilling samt
resultater og ledelsesberetningen skal indeholde en retvisende redegørelse for de forhold, som
beretningen omhandler.
Selskabet aflægger tillige en CSR-rapport i en særskilt publikation.
Værdi af eget arbejde
Metroselskabet har ved opgørelse af kostprisen for anlæg af metro vurderet muligheden for
indregning af omkostninger, der kan henføres til anlæg af metro. Selskabet har drøftet forholdet med
selskabets revisorer og har i samråd med dem vurderet, at indregningen af henførebare
omkostninger vil give et retvisende billede af medgåede omkostninger til anlæg af metro og dermed
den samlede anlægssum for metro. Metroselskabets interne omkostninger der direkte og indirekte
Side 1 af 3