NOTAT
Dato
J. nr.
29. januar 2020
2019-6354
Arealreservation set i lyset af Den Europæiske Menneskerettigheds-
domstols dom i Sporrong og Lönroth v. Sverige
Folketingets Transportudvalg har stillet følgende spørgsmål
1
til ministeren:
”Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol fastslog i dommen Spor-
rong og Lönnroth v. Sverige fra den 23. september 1982, at der er græn-
ser for, hvor længe myndighederne kan reservere muligheder for etable-
ring af infrastrukturanlæg, men arealreservationen til Ring 5 (transport-
korridoren) har eksisteret i 46 år, dvs. langt længere end i den nævnte
sag. Vil ministeren på den baggrund oplyse, om myndighederne har for-
anlediget en juridisk vurdering af, om det er lovligt at opretholde trans-
portkorridoren i så lang tid, som det har været tilfældet? I så fald bedes
den juridiske vurdering oversendt til Transportudvalget.”
På baggrund af spørgsmålet vurderes det i nærværende notat, om arealreserva-
tionerne til Ring 5 er i strid med ovennævnte dom fra Den Europæiske Menne-
skerettighedsdomstol.
1. Sporrong og Lönnroth v. Sverige
2
Nogle ejendomme i midten af Stockholm var af statslige myndigheder blevet
pålagt et forbud mod bebyggelse, og kommunen fik samtidig tilladelse til at ek-
spropriere ejendommene. Der var imidlertid ikke en pligt til at ekspropriere.
Tilladelserne kunne anvendes inden for et åremål, og fristerne forlængedes se-
nere, hvorved ejendommene var underlagt ekspropriationstilladelser og bygge-
forbud over en årrække.
For Sporrong betød det, at den første ekspropriationstilladelse blev givet i 1956
og herefter forlænget ad flere omgange indtil 1979. Sporrong skulle altså tåle
muligheden for at blive eksproprieret af kommunen i 23 år i alt. Forbuddet
mod byggeri gjaldt fra sommeren 1954 og frem til sommeren 1979 altså 25 år.
1
TRU alm. del spørgsmål 41 stillet den 24. oktober 2019 efter ønske af ikkemedlem Martin Lidegaard
(RV)
2
Sagsnummer 7151/75 og 7152/75