Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2162940_0001.png
SAMRÅDSTALE
DET TALTE ORD GÆLDER
Dato
J. nr.
10. marts 2020
2020-1461
Samrådsspørgsmål M
Beflyvning til og fra Bornholm er i disse dage stærkt udfordret, da operatøren
på ruten ikke kan opretholde det nuværende antal afgange til og fra Bornholms
Lufthavn, bl.a. på grund af en god og vigtig statslig færgekontrakt om betjening
af Bornholm. Men flyruten er også af vital betydning for Bornholm på alle må-
der. Er ministeren enig i, at transporten til og fra Bornholm ikke bør være be-
grænset til færgebetjening, men også bør kunne omfatte flytransport? Og set i
lyset af dette, hvordan vil ministeren sikre, at Bornholm fortsat har beflyvning
på et niveau, der tilgodeser Bornholms muligheder for udvikling?
Samrådssvar
Jeg vil gerne starte med at takke Hr. Pe-
ter Juel-Jensen (V) for spørgsmålene.
Som transportminister er én af mine helt
centrale opgaver at sikre, at vores infra-
struktur og transportforbindelser binder
hele Danmark sammen.
Gode transportforhold er en forudsæt-
ning for en lang række værdiskabende ak-
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 404: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 10/3-20 om den fremtidige flybetjening af Bornholm, til transportministeren
2162940_0002.png
tiviteter og er således afgørende for sam-
fundsudviklingen.
Med sin geografiske placering er der in-
gen tvivl om, at transportforbindelserne
til Bornholm er helt essentielle for øens
tilknytning til resten af Danmark.
Jeg er derfor enig med spørgeren i, at det
en væsentlig statslig opgave at sikre at
transportmulighederne til og fra Born-
holm opfylder borgernes behov.
Borgerne skal have mulighed for både at
sejle og flyve til Bornholm. Færgefart- og
luftfart kan noget vidt forskelligt og bi-
drager til trafikforsyningen på forskellig
vis.
Med luftfart kan man tilbagelægge store
afstande på kort tid, hvilket blandt andet
er væsentligt i forbindelse med syge-
Side 2/9
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 404: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 10/3-20 om den fremtidige flybetjening af Bornholm, til transportministeren
2162940_0003.png
transport, mens færgen tjener en afgø-
rende rolle for godstransporten, ligesom
den giver mulighed for, at passagerer kan
medbringe bil, cykler eller deslignende.
De forskellige transportformer bidrager
således tilsammen til et mere dynamisk
og fleksibelt transportsystem.
Det er også derfor, at staten i dag under-
støtter begge transportformer.
***
Færgeforbindelsen er sikret ved lov, og
betjeningen af færgeforbindelsen har væ-
ret i udbud. Der er indgået en kontrakt,
der løber frem til 2030.
I september 2018 overtog Molslinjen ru-
terne Rønne-Ystad og Rønne-Køge fra
Danske Færger. Det gjorde de efter at ha-
Side 3/9
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 404: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 10/3-20 om den fremtidige flybetjening af Bornholm, til transportministeren
2162940_0004.png
ve vundet et udbud på at garantere væ-
sentligt billigere billetter.
Udbuddet og den efterfølgende kontrakt
med Molslinjen beror på en politisk aftale
fra 2014 mellem den daværende regering
bestående af Socialdemokratiet og Det
Radikale Venstre samt Venstre, DF, SF,
LA, og Det Konservative Folkeparti om
den samfundsbegrundede færgebetjening
af Bornholm.
Den politiske aftale satte altså rammen
for statstilskuddet. Og det fremgår af af-
talen,
at: ”Vinderen
af udbuddet er den
byder, som kan tilbyde den laveste gen-
nemsnitlige billetpris på de udvalgte bil-
lettyper og i øvrigt opfylder udbudsbe-
tingelserne…”.
Samlet set får Molslinjen lidt mere udbe-
talt i tilskud end Danske Færger gjorde,
Side 4/9
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 404: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 10/3-20 om den fremtidige flybetjening af Bornholm, til transportministeren
2162940_0005.png
men dette skal også ses i lyset af, at Mols-
linjen
ud over de lavere priser
leverer
flere afgange end Danske Færger gjorde.
De to tilskud kan derfor ikke sammenlig-
nes direkte.
Molslinjens opgørelse af realiserede gen-
nemsnitlige billetpriser for 2019 blev for
nyligt offentliggjort. Den viste at Molslin-
jen i høj grad har leveret meget billigere
billetter til bornholmerne end tidligere.
Jeg håber, at vi kan være enige om, at den
billigere færgeforbindelse til og fra Born-
holm er til stor glæde og gavn for born-
holmerne.
***
Staten understøtter ligeledes i dag flyfor-
bindelsen til og fra Bornholm.
Side 5/9
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 404: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 10/3-20 om den fremtidige flybetjening af Bornholm, til transportministeren
2162940_0006.png
Staten overtog Bornholms Lufthavn i
1947, og Bornholms Lufthavn er stadig i
dag en statsejet lufthavn, som drives af
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.
Der afsættes årligt godt 25 mio. kr. på fi-
nansloven til driften af lufthavnen, som
indirekte understøtter flyforbindelserne
til og fra Bornholm ved lavere lufthavns-
takster, og herved lavere udgifter for fly-
selskaberne.
Det vil i andre lufthavne typisk svare til
mellem 100 og 150 kr. pr. passager., og
her får Bornholms Lufthavn altså et stats-
ligt bidrag til at dække dele af denne om-
kostning.
Lufthavnene opkræver således kun bru-
gerbetaling fra luftfartsselskaberne for
benyttelse af visse af lufthavnens facilite-
Side 6/9
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 404: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 10/3-20 om den fremtidige flybetjening af Bornholm, til transportministeren
2162940_0007.png
ter, fx i forbindelse med starter og ser-
viceydelser som ground handling.
Staten yder således kompensation for
lufthavnens udækkede udgifter, og de
penge kommer flyselskaberne til gode.
***
Det er naturligvis vigtigt, at der er fortsat-
te flyforbindelser til Bornholm, og det
understreges også af, at der årligt rejser
knap 250.000 passagerer til og fra Born-
holm med fly.
Som det fremgår af samrådsspørgsmålet
fra Hr. Peter Juel-Jensen (V), har opera-
tøren, som betjener hovedparten af in-
denrigsruterne til og fra Bornholm, givet
udtryk for, at de økonomiske rammer så-
vel som passagergrundlaget for at operere
Side 7/9
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 404: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 10/3-20 om den fremtidige flybetjening af Bornholm, til transportministeren
2162940_0008.png
på ruterne imidlertid er stærkt udfordret
af blandt andet færgeforbindelsen.
Det er korrekt, at antallet af flypassagerer
til og fra Bornholm har været en kende
lavere i 2019 sammenlignet med 2018 og
2017.
At operatøren oplever et dalende økono-
misk og passagermæssigt grundlag, kan
imidlertid skyldes flere forskellige fakto-
rer. Eksempelvis var ruten mellem Kø-
benhavn og Bornholm i 2019, modsat
2018 og 2017, konkurrenceudsat i højsæ-
sonen omkring Folkemødet.
Desuden ser vi en generel tendens til, at
passagertallet på indenrigstrafikken i re-
sten af Danmark tilsvarende er dalende
fra 2018 til 2019.
Side 8/9
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 404: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 10/3-20 om den fremtidige flybetjening af Bornholm, til transportministeren
2162940_0009.png
Jeg mener derfor, at det er for tidligt at
drage nogle endegyldige konklusioner ba-
seret på dette ene års nedgang, herunder
hvorvidt nedgangen i antallet af rejsende
med flytransporten kan tilskrives støtten
til færgeforbindelsen.
Staten løser allerede i dag en vigtig og an-
svarsfuld opgave i at sikre gode rammer
for transportforbindelserne til og fra
Bornholm, og jeg må sige, at vi i dette ar-
bejde i høj grad tilgodeser Bornholms
muligheder for social og økonomisk ud-
vikling.
Jeg mener således, at vi fortsat skal støtte
både færge- og flyforbindelserne som vi
gør det i dag.
Tak for ordet.
Side 9/9