Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2164144_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
17. marts 2020
2020-2385
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11. marts 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 403:
Vil ministeren kommentere præsentationen fra orienteringen ved Mette Søren-
sen, afholdt den 10. marts 2020 om de sundhedsmæssige konsekvenser ved
Trafikstøj, jf. TRU alm. del - bilag 277.
Svar:
Vejstøj er et væsentligt samfundsproblem, der berører mange mennesker. Jeg
er meget optaget af at finde løsninger, der kan reducere støjen langs statsvejene
på en fornuftig måde. Vi bør benytte alle relevante redskaber til at sikre så ef-
fektfuld og omkostningseffektiv en støjbekæmpelse som muligt.
Det er Miljøstyrelsen, der fastsætter de vejledende grænseværdier for trafikstøj,
som i Danmark er 58 dB for vejstøj ved boliger. De vejledende støjgrænser er et
udtryk for en støjbelastning som Miljøstyrelsen vurderer, er miljømæssigt og
sundhedsmæssig acceptabel.
Som det fremgår af den oversendte præsentation, kan støj fra vejtrafikken være
en stressfaktor, der forøger risikoen for helbredseffekter. Supplerende kan det
nævnes, at Verdenssundhedsorganisationen WHO vurderer, at trafikstøj med-
fører gener og helbredseffekter som kommunikationsbesvær, hovedpine, søvn-
besvær, stress, forøget blodtryk, forøget risiko for hjertesygdomme og hormo-
nelle påvirkninger.
Effekterne optræder ved forskellige støjniveauer, og graden af påvirkningen er i
de fleste tilfælde også afhængige af den tid, man er udsat for støj. Støj, der for-
styrrer nattesøvnen, vurderes at have væsentligt større helbredsmæssig effekt
end støj om dagen.
Når der planlægges og bygges nye vejanlæg arbejder Vejdirektoratet for at fore-
bygge og reducere støjgenerne i omgivelserne. Ved nye vejprojekter indeholder
projektet en støjdæmpning af sammenhængende boligområder, sommerhus-
områder, institutioner m.v., hvor vejstøjen overstiger 58 dB. Der indarbejdes
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 403: Spm. om ministeren vil kommentere præsentationen fra orienteringen ved Mette Sørensen 10/3-20 om de sundhedsmæssige konsekvenser ved Trafikstøj, til transportministeren
2164144_0002.png
Side 2/2
støjdæmpende indsatser i projektet, og den endelige udformning fastlægges
som hovedregel med en anlægslov.
Langs det eksisterende vejnet arbejder Vejdirektoratet løbende med at ned-
bringe støjniveauet primært ved brug af støjreducerende asfalt, opsætning af
støjskærme, etablering af støjvolde samt ved støjisolering af boliger. Denne
indsats afhænger af, at der afsættes særskilte midler til området.
Det er min ambition at forhandle en bred politisk aftale om kommende investe-
ringer i infrastrukturen frem mod 2030. Her er det min forventning, at støjbe-
kæmpelse vil indgå som tema i drøftelserne. Jeg forventer herunder at drøfte,
hvordan vi bedst håndterer de afledte støjmæssige effekter uden for de pro-
jektstrækninger, hvor der f.eks. udvides eller bygges nye veje.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht