Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2173627_0001.png
Vejledning
Indsats ved uheld med elkøretøjer
2016
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 396: Spm. om ministeren vil redegøre for gældende EU- og nationale regler og administrativ praksis om krav til oplysninger om bilers konstruktion, indretning m.v. til brug for beredskab og redningsfolk ifm. eksempelvis biluheld, til transportministeren
2173627_0002.png
Vejledning om indsats ved uheld med elkøretøjer
oktober 2016
j
Vejledning om indsats ved uheld med elkøretøjer
Indhold
Side
Baggrund
3
De forskellige typer elkøretøjer
3
Elkøretøj
Hybridkøretøj
Plugin hybridkøretøj
Brintkøretøj
4
6
7
8
Den overordnede indsats
10
Ved brand
Ved frigørelse
Ved bugsering
10
12
18
Egne notater
19
Kildehenvisninger og andre materialer
20
2
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 396: Spm. om ministeren vil redegøre for gældende EU- og nationale regler og administrativ praksis om krav til oplysninger om bilers konstruktion, indretning m.v. til brug for beredskab og redningsfolk ifm. eksempelvis biluheld, til transportministeren
2173627_0003.png
Vejledning om indsats ved uheld med elkøretøjer
oktober 2016
Baggrund
De første masseproducerede elkøretøjer blev introduceret i Danmark i starten af 2011. Siden da udgør
en større og større andel af de købte biler elbiler og hybridbiler. I 2012 lancerede Tesla Model S. Dette
førte til at der i Danmark kom markant flere elbiler på vejene.
Det er nødvendigt, at redningsberedskabets personel er bekendt med elkøretøjers særlige
egenskaber, så der kan gennemføres en forsvarlig indsats, når køretøjerne involveres i uheld. Denne
vejledning skal støtte mandskabet og lederne på skadestedet i deres håndtering af denne form for
uheld.
De forskellige typer elkøretøjer
Der findes en del forskellige typer elkøretøjer på markedet i dag. Køretøjer, som drives helt eller
delvist af en elektrisk motor, kan deles op i følgende overordnede kategorier:
1. Elkøretøj
2. Hybridkøretøj
3. Plugin hybridkøretøj
4. Brintkøretøj
Fælles for disse typer køretøjer er, at der er strømførende komponenter som batterier og ledninger i
køretøjet, som har væsentlig større spændinger, end redningsmandskabet typisk er vant til i biler.
Mandskabet skal så vidt muligt undgå at arbejde med eller have kontakt med disse komponenter og
ledninger med høje spændinger.
Kommentar:
Ifølge IEC 61140:2016 (International Electrotechnical Commission) ligger niveauet for højspænding
over 1500 V jævnspænding (d.c.). Når spændingsniveauet er mindre end eller lig med 1500 V d.c., er
der ifølge IEC ikke tale om højspænding men lavspænding. For vekselstrøm ligger niveauet for
højspænding over 1000 V a.c.
Dette betyder, at der i teknisk forstand ikke er tale om højspænding i bilernes elektriske system.
Når orden ”højspænding”
bruges i denne vejledning, skal det ses i relation til den spænding, der
normalt findes i biler med konventionelle forbændingsmotorer.
Teknologisk Institut har anbefalet, at hvis kontakt eller arbejde med de elektriske komponenter i
situationen vurderes nødvendigt, så skal mandskabet bruge isoleret værktøj, der er godkendt til
spændinger på op til 1000 volt. Desuden skal der anvendes personlige værnemidler, som
beskyttelsesbriller og gummihandsker ved eventuel kontakt med de elektriske komponenter i bilen.
3
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 396: Spm. om ministeren vil redegøre for gældende EU- og nationale regler og administrativ praksis om krav til oplysninger om bilers konstruktion, indretning m.v. til brug for beredskab og redningsfolk ifm. eksempelvis biluheld, til transportministeren
2173627_0004.png
Vejledning om indsats ved uheld med elkøretøjer
oktober 2016
Et eksempel på et sæt isoleret værktøj til venstre med kraftige gummihandsker og beskyttelsesskærm til højre.
I elkøretøjer anvendes der skiltning som advarer mandskabet mod faren for elektrisk stød. Denne
skiltning er synlig alle de steder i bilen, hvor der er fare for at komme i kontakt med de høje
spændinger fra driftsbatteriet.
Elfare skiltningen som advarer mod elektriske høje spændinger.
1. Elkøretøj
et køretøj med et stort og kraftigt batteri og en eller flere elmotorer til fremdrift.
Batteriet kan levere spænding på helt op til 700 volt. Bilen skal oplades fra en stikkontakt eller
særlig ladestander, hvorefter den bruger strømmen fra batteriet til driften af køretøjet. Der findes
elbusser i nogle af Danmarks største byer.
Eksempler på elkøretøjer er: Renault Fluence, Nissan Leaf, Volvo C30 electric, Tesla, Mitsubishi i-
MiEV / Citroën C-Zero / Peugeot iOn samt Mega og Modec lastbiler. Nogle biler er ombygget fra
benzinbiler, fx Citroën C1 og Fiat Micro-Vett.
4
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 396: Spm. om ministeren vil redegøre for gældende EU- og nationale regler og administrativ praksis om krav til oplysninger om bilers konstruktion, indretning m.v. til brug for beredskab og redningsfolk ifm. eksempelvis biluheld, til transportministeren
2173627_0005.png
Vejledning om indsats ved uheld med elkøretøjer
oktober 2016
Kendetegn
På et elkøretøj vil der typisk være logoer, som tydeligt indikerer, at bilen drives frem af
elektricitet. Eksempelvis bruges logoer som: All-Electric, Full-Electric, Electric, Zero-Emission
(Z.E.), Leaf, drivE osv. Et elkøretøj har ingen udstødningsrør. Ladestikket vil typisk være anbragt
bag et traditionelt tankdæksel. Ladestik kan også findes foran eller bag på elkøretøjet.
Eksempler på logoer som anvendes på elkøretøjer
her fra Peugeot iOn.
Instrumenteringen i et elkøretøj vil altid indeholde en måler, som på en eller anden måde
indikerer reststrøm på batteriet. Måleren er typisk placeret synligt på instrumentbrættet, hvor
for eksempel en omdrejningstæller eller tankmåler normalt er placeret. Den indikerer
restkilometer, en procentvisning af reststrøm eller en form for spænding.
Et eksempel på instrumenteringen i et elkøretøj.
5
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 396: Spm. om ministeren vil redegøre for gældende EU- og nationale regler og administrativ praksis om krav til oplysninger om bilers konstruktion, indretning m.v. til brug for beredskab og redningsfolk ifm. eksempelvis biluheld, til transportministeren
2173627_0006.png
Vejledning om indsats ved uheld med elkøretøjer
oktober 2016
Elbiler står til opladning ved en særlig ladestander eller fra stikkontakt ved hjemmet.
2. Hybridkøretøj
et køretøj med et forholdsvist lille batteri og en elmotor til supplering af bilens
fremdrift. Køretøjet har en forbrændingsmotor til primær fremdrift. Batteriet kan ikke oplades fra
stikkontakt, men oplades af bilens generator. Bilerne har normal benzinpåfyldning og ingen
ladestik. F. eks. Toyota Prius, Toyota Auris og Honda Insight. Desuden findes hybridbusser i
mange af landets store byer.
Toyota Auris Hybrid.
Kendetegn
Hybridkøretøjer kendetegnes typisk ved at have ordet ”hybrid” i logoet bagerst eller forrest på
bilen. De kan også kendes ved, at der i motorrummet ses en mindre forbrændingsmotor og en
elmotor lagt ved siden af hinanden.
6
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 396: Spm. om ministeren vil redegøre for gældende EU- og nationale regler og administrativ praksis om krav til oplysninger om bilers konstruktion, indretning m.v. til brug for beredskab og redningsfolk ifm. eksempelvis biluheld, til transportministeren
2173627_0007.png
Vejledning om indsats ved uheld med elkøretøjer
oktober 2016
Logo fra hybridkøretøj.
Instrumenteringen i hybridkøretøjer består ofte af en skærm eller måler, som indikerer
fordelingen af, hvorfra køretøjet henter sin kraft til fremdrift.
Instrumenter i hybridkøretøjer, med den store kraftfordelingsskærm typisk placeret centralt i
instrumentbordet. Dette eksempel er fra en Toyota Prius.
3. Plugin hybridkøretøj
et hybridkøretøj med batteri, der kan oplades fra en stikkontakt eller
særlig ladestander. Batteriet er væsentligt større og kraftigere end hybridkøretøjets, men typisk
mindre end elkøretøjets. Bilen kan drives frem af enten elmotor eller af forbrændingsmotor eller
af begge kombineret. Eksempler på denne type køretøj er Opel Ampera og Toyota Prius Plugin.
7
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 396: Spm. om ministeren vil redegøre for gældende EU- og nationale regler og administrativ praksis om krav til oplysninger om bilers konstruktion, indretning m.v. til brug for beredskab og redningsfolk ifm. eksempelvis biluheld, til transportministeren
2173627_0008.png
Vejledning om indsats ved uheld med elkøretøjer
oktober 2016
Opel Ampera plugin hybridkøretøj med ladestik lige under venstre sidespejl.
Kendetegn
Udover at have de samme markeringer som for hybridkøretøjer kan plugin hybridkøretøjer
genkendes på, at de også er forsynet med et ladestik foran, bagpå eller i siden af køretøjet; typisk
bag et traditionelt tankdæksel. Desuden har bilen en normal benzinpåfyldning.
Instrumenter i plugin hybridkøretøjer, med den store kraftfordelingsskærm typisk placeret centralt i
instrumentbordet. Dette eksempel er fra plugin hybriden Opel Ampera.
4. Brintkøretøj
i denne sammenhæng forstås et køretøj, hvor produktionen af el sker i en såkaldt
brændselscelle, der drives af brint (også kaldet hydrogen). Brændselscellen omdanner brint og ilt
til vand ved en elektrokemisk proces samtidig med, at der udvikles elektricitet.
Køretøjet har typisk en større brinttank i bagagerummet eller i undervognen. Køretøjet kan være
forsynet med et batteri som ved hybridkøretøjet.
8
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 396: Spm. om ministeren vil redegøre for gældende EU- og nationale regler og administrativ praksis om krav til oplysninger om bilers konstruktion, indretning m.v. til brug for beredskab og redningsfolk ifm. eksempelvis biluheld, til transportministeren
2173627_0009.png
Vejledning om indsats ved uheld med elkøretøjer
oktober 2016
Hyundai FCEV til venstre og Opel HydroGen4 til højre.
Kendetegn
Brintkøretøjer kan genkendes på samme måde som hybridkøretøjer. Ordet ”hydrogen”,
FC eller
”Fuel Cell”
vil typisk indgå i et logo på bilen.
Ofte vil der også stå ”Zero emission” eller
lignende
forskellige steder på køretøjet.
Zero
emission
Fuel cell
H2 Gas
Et eksempel på logoer på et brintkøretøj.
Et eksempel på placering af brinttanke.
9
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 396: Spm. om ministeren vil redegøre for gældende EU- og nationale regler og administrativ praksis om krav til oplysninger om bilers konstruktion, indretning m.v. til brug for beredskab og redningsfolk ifm. eksempelvis biluheld, til transportministeren
2173627_0010.png
Vejledning om indsats ved uheld med elkøretøjer
oktober 2016
Den overordnede indsats
Den overordnede indsats ved uheld med elkøretøjer kan inddeles i tre kategorier.
1. Ved brand
2. Ved frigørelse af fastklemte
3. Ved bugsering
Fælles for de tre opgaver er, at der ikke umiddelbart er fare for, at mandskabet får elektrisk stød fra
køretøjets højspændingssystem, idet batteriet og de elektriske komponenter kan betragtes som et
lukket system, der er uafhængigt og er adskilt fra køretøjets øvrige konstruktion.
1. Ved brand
El-, hybrid- og plugin hybridkøretøjer
Frakobl evt. ladning:
Hvis køretøjet står til ladning skal redningsmandskabet som det første sørge
for at frakoble køretøjets ladestik
enten ved køretøjet eller ved ladestanderen.
Begræns branden:
Hvis der er brand i eller omkring batterierne kan denne køles og evt. slukkes
med vand eller skum.
Litium ion batterier har en kritisk temperatur. Hvis denne overskrides vil batteriet dekomponere
ved en selvaccelererende proces, der ender med, at det brænder eller eventuelt tryksprænger.
Den kritiske temperatur kan være mellem 90 og 250 grader Celsius afhængig af batteritype. Der
kan bruges et termisk kamera til at undersøge batteriets temperatur.
Køling af batteriet kan sikre, at det ikke overopheder og kan eventuelt standse brandspredningen
fra celle til celle i batteriet.
Efter en eventuel slukning af branden bør mandskabet sikre sig, at temperaturen i batteriet ikke
stiger igen. Det vil forårsage at dekomponeringsprocessen starter op igen. Her kan der igen
bruges termisk kamera. Batterier kan på grund af denne proces generere varme længe efter, at
den initielle brand er slukket og efter bilen, selv ved brug af et termisk kamera, synes afkølet. Af
denne grund bør biler placeres sådan, at de ikke udgør en fare for omgivelserne, hvis de bryder i
brand igen. Alternativt bør bilerne holdes under observation i mindst 24 timer efter ulykken.
10
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 396: Spm. om ministeren vil redegøre for gældende EU- og nationale regler og administrativ praksis om krav til oplysninger om bilers konstruktion, indretning m.v. til brug for beredskab og redningsfolk ifm. eksempelvis biluheld, til transportministeren
2173627_0011.png
Vejledning om indsats ved uheld med elkøretøjer
oktober 2016
Mandskabet bør være i en afstand af mindst 5 meter ved slukning af brand i højspændings-
batterier i elkøretøjer.
Slukning:
Hvis det brænder i den resterende del af bilen og ikke i batteriet, skal der slukkes på
normal vis. Mandskabet skal undgå at slå hul i motorhjelmen, da man risikerer at ramme
komponenter med høje spændinger.
Brintkøretøjer
Brintkøretøjer:
Ved brand i brintkøretøjer gælder samme taktik som for elkøretøjer. Mandskabet
skal være opmærksomt på ødelagte brintslanger og brinttank.
Hvis der siver brint ud, kan der bruges vandtåge til at sikre området umiddelbart omkring
køretøjet.
Sikkerhedsventilen på brinttanken udløses normalt ved temperaturer på over 100 grader Celsius.
Det kan tage op til 5 min. før tanken er tom. Brint (Hydrogen) er lettere end luft.
Et brintkøretøj tankes med flydende brint
11
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 396: Spm. om ministeren vil redegøre for gældende EU- og nationale regler og administrativ praksis om krav til oplysninger om bilers konstruktion, indretning m.v. til brug for beredskab og redningsfolk ifm. eksempelvis biluheld, til transportministeren
2173627_0012.png
Vejledning om indsats ved uheld med elkøretøjer
oktober 2016
2. Ved frigørelse af fastklemte
De fem faser:
De overordnede fem faser ved frigørelse af fastklemte fra almindelige køretøjer er
også gældende for elkøretøjer.
De fem faser er:
-
-
-
-
-
Overblik og sikring
Skab adgang
Skab plads
Endelig frigørelse
Teknisk evaluering
Særligt for kæderedning
Kæderedning er en frigørelsesmetode, som i de tilfælde, hvor en fastklemt persons tilstand er kritisk,
giver redningsberedskabet mulighed for hurtigt og effektivt at udfri den fastklemte. Kæderedning
udføres ved at trække med kæder i forenden og bagenden af køretøjet således at der hurtigt skabes
plads i området omkring de to forreste sæder. Dette sker i samråd med det præhospitale beredskab.
Hvis det vurderes, at der skal bruges kæderedning til at skabe plads til det sundhedsfaglige personel
skal mandskabet være meget opmærksom på at dette udføres således at batterierne ikke påvirkes
unødvendigt og at ledninger til driftsstrømmen ikke blotlægges eller rives over.
En ældre Volvo
”åbnes” hurtigt ved hjælp af træk og modhold med kæder
12
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 396: Spm. om ministeren vil redegøre for gældende EU- og nationale regler og administrativ praksis om krav til oplysninger om bilers konstruktion, indretning m.v. til brug for beredskab og redningsfolk ifm. eksempelvis biluheld, til transportministeren
2173627_0013.png
Vejledning om indsats ved uheld med elkøretøjer
oktober 2016
Opmærksomhedspunkter ved Indsatstaktikken i 1. fase
Det skal konstateres, om det forulykkede køretøj er et elkøretøj. Tændingsfunktionen skal afbrydes,
nøglen skal fjernes mindst 10m væk fra køretøjet. Dette gøres for at undgå en utilsigtet aktivering af
tændingen. Nogle køretøjer har et trådløst tændingssystem,
også kaldet ”proximity key” eller ”keyless
system”, som gør, at bilen kan betjenes, blot nøglen er inden for en radius af 10 m.
Hvis nøglen ikke findes i bilens tænding kan der være tale om et trådløst tændingssystem. Nøglen kan
være hvor som helst i køretøjet eller på personen. Mandskabet skal derfor være opmærksomt på, at
når 12 volts batteriet afbrydes vil denne trådløse tændingsfunktion typisk blive sat ud af drift.
Et eksempel på en ”proximity” (nærheds) nøgle som evt. kan placeres i et aluminiumsforet etui for at standse
signalerne mellem bil og nøgle.
Et af de farlige aspekter ved indsats på elkøretøjer er at motoren stort set er lydløs dvs. motoren skal
ikke ”startes” på samme måde som en benzin-
eller dieselmotor. Køretøjer kan pludseligt sætte i gang
og køre hvis føreren træder på speederen eller hvis sker en kortslutning i el systemet.
Derfor skal køretøjet opklodses for at sikre mod pludselig igangsætning. Hvis det er muligt, så træk
håndbremsen og sæt gearvælgeren i position P
for ”Park”.
Hvis elmotoren starter, må køretøjet ikke
kunne bevæge sig.
Sikkerhedsafbrydere:
Typisk vil elkøretøjer have et eller flere
”normale” 12 volts batterier,
som skal
afbrydes på samme måde som for ikke eldrevne biler. Disse batterier er placeret forskellige steder
såsom i motorrummet, i bagagerummet, under bagsæderne mv. F.eks. kan havariblinket tændes for
at vise, om der fortsat er strøm på bilen. Havariblinket slukker, når køretøjets 12 volt strømsystem er
afbrudt.
13
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 396: Spm. om ministeren vil redegøre for gældende EU- og nationale regler og administrativ praksis om krav til oplysninger om bilers konstruktion, indretning m.v. til brug for beredskab og redningsfolk ifm. eksempelvis biluheld, til transportministeren
2173627_0014.png
Vejledning om indsats ved uheld med elkøretøjer
oktober 2016
Strømmen fra de større og langt kraftigere fremdriftsbatterier må ikke afbrydes på samme måde, som
for 12 volts batterier. Typisk vil der være en sikkerhedsafbryder indbygget i køretøjet. Hvis denne
sikring eller afbryder kan findes, bør den fjernes eller slukkes for at sikre køretøjet.
Disse sikkerhedsafbrydere sidder forskellige steder i bilerne alt efter fabrikat og model. De typiske
placeringer er i motorrummet, bagerst i køretøjet, i bunden eller i bagagerummet.
Som eksempler på sikkerhedsafbrydere er billederne herunder fra en Renault Fluence og en Opel
Ampera. Renault har sikkerhedsafbryderen placeret i bunden, bagerst i højre side. Opel har
sikkerhedsafbryderen placeret mellem forsæderne.
Sikkerhedsafbryder placeret bag højre baghjul på en Renault og mellem forsæderne på Opel.
Afmontering af beskyttelsesdæksel til sikkerhedsafbryder.
14
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 396: Spm. om ministeren vil redegøre for gældende EU- og nationale regler og administrativ praksis om krav til oplysninger om bilers konstruktion, indretning m.v. til brug for beredskab og redningsfolk ifm. eksempelvis biluheld, til transportministeren
2173627_0015.png
Vejledning om indsats ved uheld med elkøretøjer
oktober 2016
Det grønne
håndtag trækkes i
pilens retning
Et eksempel på udtagning af sikkerhedsafbryderen i Renault til venstre og Opel til højre.
Hvis en af de aktive sikkerhedsanordninger er udløst, f.eks. hvis en airbag udløses i en Renault
Fluence, vil systemet selv automatisk afbryde for strømmen fra de kraftige fremdriftsbatterier.
Beskyttel
seskasse
400V
Batteri
400V
ledninger
Et eksempel på et 400 volt batteri placeret bag bagsæderne på en Renault Fluence
med 400 V ledninger ført i en beskyttelseskasse.
Redningsmandskabet bør så vidt muligt ikke røre ved de kraftige batterier eller ved de orangefarvede
strømførende kabler.
15
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 396: Spm. om ministeren vil redegøre for gældende EU- og nationale regler og administrativ praksis om krav til oplysninger om bilers konstruktion, indretning m.v. til brug for beredskab og redningsfolk ifm. eksempelvis biluheld, til transportministeren
2173627_0016.png
Vejledning om indsats ved uheld med elkøretøjer
oktober 2016
Opmærksomhedspunkter ved indsatstaktikken for 2., 3. og 4. fase
Gældende for de resterende faser, hvor der eventuelt klippes og trækkes i køretøjet, er
udgangspunktet, at de ledninger i elkøretøjer, som fører driftsstrømmen til elmotoren, har en kraftig
orange farve. Disse ledninger er af sikkerhedsmæssige hensyn placeret inde under og i midten af
køretøjet
typisk gemt væk bag en beskyttelsesplade.
Enkelte elkøretøjer kan have en solcelle indbygget i bilens tagkonstruktion til produktion af strøm.
Lavspændingsledningerne til denne slags anlæg føres typisk i bilens c-stolpe.
Der må ikke klippes eller skæres i disse ledninger, ligesom mandskabet skal være opmærksom på ikke
at rive ledningerne over ved brug af f. eks. kædetræk.
I motorrummet og ved batteriets placering vil højspændingsledninger være synlige og tilgængelige.
Her skal redningsmandskabet være særlig opmærksom på at undgå kontakt med ledningerne og
kontakterne.
50-700 Volt
12 Volt
Motorrum på et elkøretøj. De kraftige, strømførende orange ledninger og 12 volt batteriet til højre.
Forbrændings
motoren
50-700V
Forbrændings
motoren
50-700V
elmotoren
50-700V
elmotoren
Motorrum på et hybridkøretøj med forbrændingsmotor og el-motor.
16
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 396: Spm. om ministeren vil redegøre for gældende EU- og nationale regler og administrativ praksis om krav til oplysninger om bilers konstruktion, indretning m.v. til brug for beredskab og redningsfolk ifm. eksempelvis biluheld, til transportministeren
2173627_0017.png
Vejledning om indsats ved uheld med elkøretøjer
oktober 2016
50-700V
Et eksempel på orange højspændingsledninger ført under og i midten af bilen. På billedet til venstre er der påsat
en beskyttende skærm indover højspændingsområdet.
Batteri
50-700V
Til venstre ses batteriet fra et åbent bagagerum. Til højre ses ledningsnettet bagved passagersædet i elkøretøjet.
Mindre frem-
driftsbatteri
12V
Et eksempel på placeringen af et mindre fremdriftsbatteri i et hybridkøretøj. 12 volts batteriet er i dette tilfælde
også placeret i bagagerummet i bagerste højre hjørne.
17
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 396: Spm. om ministeren vil redegøre for gældende EU- og nationale regler og administrativ praksis om krav til oplysninger om bilers konstruktion, indretning m.v. til brug for beredskab og redningsfolk ifm. eksempelvis biluheld, til transportministeren
2173627_0018.png
Vejledning om indsats ved uheld med elkøretøjer
oktober 2016
3. Ved bugsering
Afsluttende indsats:
Når redningsmandskabet har afsluttet deres indsats, bør de være
opmærksomme på eventuelle særlige farer forbundet med et elkøretøj, som skal bugseres.
Mandskabet bør hele tiden overvåge temperaturen i batteriet på det forulykkede køretøj.
Køling iværksættes ved kritiske temperaturstigninger som nævnt under brand.
Pludselig igangsætning:
Sørg for at køretøjet er blokeret ved at gearvælgeren er i P og evt.
ved hjælp af stopklodser indtil bugseringen påbegyndes. Et elkøretøj kan pludselig sætte i
gang, hvis der fortsat er spænding i el-systemet.
Fabrikanternes anvisninger:
Det er vigtigt at følge fabrikanternes anvisninger ved bugsering af
et elkøretøj. For nogle elkøretøjer betyder dette, at køretøjet eksempelvis ikke må slæbes
efter bugseringsvognen.
18
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 396: Spm. om ministeren vil redegøre for gældende EU- og nationale regler og administrativ praksis om krav til oplysninger om bilers konstruktion, indretning m.v. til brug for beredskab og redningsfolk ifm. eksempelvis biluheld, til transportministeren
2173627_0019.png
Vejledning om indsats ved uheld med elkøretøjer
oktober 2016
Egne notater
__________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________
19
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 396: Spm. om ministeren vil redegøre for gældende EU- og nationale regler og administrativ praksis om krav til oplysninger om bilers konstruktion, indretning m.v. til brug for beredskab og redningsfolk ifm. eksempelvis biluheld, til transportministeren
2173627_0020.png
Vejledning om indsats ved uheld med elkøretøjer
oktober 2016
Kildehenvisninger og andre materialer
Denne vejledning er oprindeligt udarbejdet af Beredskabsstyrelsen i 2011 i samarbejde med
Trafikstyrelsen og Teknologisk Institut og på baggrund af faglige input og materialer fra forskellige
fabrikanter og andre interessenter. Vejledningen er sidenhen blevet vedligeholdt af
Beredskabsstyrelsen.
Billederne i denne vejledning er primært
hentet fra Renault Danmarks og Volvos ERG’s
(Emergency Rescue Guide) samt taget af Henrik Paulsen til
www.rescuedays.dk
Du kan læse yderligere om elkøretøjer i artikler i bladet Brandvæsen (nr.9 fra november
2010)
Du kan bestille en særlig lommebog vedrørende håndteringen af elkøretøjer på
Erhvervsskolernes Forlag
Du kan bestille eller downloade en lærebog om frigørelse fra køretøjer på
Beredskabsstyrelsens hjemmeside
20