TRANSPORTMINISTEREN
Transport- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
2. april 2020
2020-2329
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 10. marts 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet af Henning
Hyllested (EL) og Niels Flemming Hansen (KF).
Spørgsmål nr. 396:
Vil ministeren redegøre for gældende EU- og nationale regler og administrativ
praksis om krav til oplysninger om bilers konstruktion, indretning m.v. til brug
for beredskab og redningsfolk ifm. eksempelvis biluheld? Ministeren bedes i
den forbindelse redegøre for, om oplysningskravene gælder for henholdsvis
benzin- og dieselbiler, elbiler og biler på andre drivmidler, samt om reglerne
gælder for bilproducenter/-importører/-forhandlere. Ministeren bedes endvi-
dere vurdere, hvor der er mulighed for at forbedre reglerne, administrativ
praksis eller uddannelse af beredskab og redningsfolk og redegøre for, hvad der
er et EU-anliggende, og hvad der kan gøres nationalt. Spørgsmålet stilles med
henvisning til
artiklen ”Brandfolk risikerer livet ved elbiler: Per anede ikke,
hvad han skulle gøre” bragt
på dr.dk den 25. februar 2020.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, som udtaler følgende:
”Regler
for motorkøretøjers tekniske indretning og udstyr er harmoniseret i
EU-typegodkendelsesreglerne.
Færdselsstyrelsen bemærker, at der ikke findes EU-regler, som stiller krav om,
at bilproducenterne skal udarbejde oplysninger specifikt til beredskabs- og
redningsfolk om bilers konstruktion og indretning m.v. Det gælder hverken for
elbiler eller biler, der kører på benzin, diesel eller brint.
Der findes imidlertid en lang række andre krav, som biler skal opfylde før de
kan typegodkendes. Blandt andet er der krav om, at elektrisk drevne køretøjer
skal være godkendt i henhold til UNECE regulativ 100 om elektrisk sikkerhed,
som blandt andet indeholder krav om brandsikkerhed og krav om, at højspæn-
dingsdele og ledninger skal mærkes med særlige advarselssymboler. Desuden
er der EU-krav om, at visse reparations- og vedligeholdsinformationer skal
oplyses af fabrikanten, før bilen kan få en EU-typegodkendelse.