TRA N SPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. n r.
3. april 2020
2020-2301
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 7 1 27 00
Transportudvalget har i brev af 9. marts 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 392:
Hvad agter ministeren at foretage sig på baggrund af, at der fortsat er 13.000
trafikanter, der kører rundt uden den lovpligtige ansvarsforsikring?
Svar:
Jeg vil gerne starte med at slå fast, at indførelse af dagsgebyrordningen har
været en succes. Det har nedbragt antallet af uforsikrede køretøjer med 70 pct.
Det er glædeligt, da det er utrolig asocialt at køre uden den lovpligtige ansvars-
forsikring.
Det er korrekt, at der ifølge oplysninger fra DFIM fortsat er 13.000 uforsikrede
køretøjer i Danmark. Det udgør imidlertid under 1 pct. af det samlede antal af
de forsikringspligtige køretøjer i Danmark. Der er således tale om en meget høj
efterlevelsesprocent af færdselslovens krav om tegning af ansvarsforsikring, og
der er nok ikke tvivl om, at det bliver vanskeligt at komme længere ned.
En forhøjelse af dagsgebyret, der pt. på bekendtgørelsesniveau er fastsat til 250
kr. pr. dag et køretøj er uforsikret, er under alle omstændigheder ikke en mulig
vej at gå.
Baggrunden herfor er, at formålet med indførslen af dagsgebyrordningen er at
sikre finansiering
af DFIM’s udbetaling af erstatning for skader forvoldt
af
uforsikrede køretøjer, således at de ikke skal finansieres over præmiebetalinger
hos almindelige, lovlydige forsikringstagere.
Det fremgår derfor af forarbejderne til den lovændring, der indførte dagsgeby r-
ordningen, at dagsgebyrets størrelse skal fastsættes med udgangspunkt i
DFIM’s udgifter til erstatningsudbetalinger for skader forvoldt af såvel uforsik-
rede som ukendte køretøjer samt administration af ordningen (personale, IT
mv.). Det er således forudsat, at der skal være balance mellem DFIM’s
indtæg-
ter fra indkomne dagsgebyrer og de samlede udgifter.