Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2169785_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
27. marts 2020
2020-2298
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 9. marts 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Anne Valentina Berthelsen (SF).
Spørgsmål nr. 391:
Hvorfor har Brobizz til forskel fra de fleste andre større samfundsinstitutioner
valgt ikke at bruge NemID i sin kundebetjening, og vil ministeren opfordre
Brobizz til at tilpasse deres kundesystemer, så man også her kan bruge NemID?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Sund & Bælt Holding A/S, der oplyser følgende:
"BroBizz A/S er et kommercielt drevet datterselskab til Sund & Bælt Holding
A/S. Selskabet har til formål at være udsteder af BroBizz-ordningen og lignende
tjenester med relation til transport og infrastruktur. BroBizz A/S drives på sæd-
vanlige forretningsmæssige vilkår uafhængig af statsgarantier.
BroBizz A/S er registreret EETS-udsteder, hvilket vil sige, at selskabet er under-
lagt Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2019/520 af 19. marts 2019 om
interoperabilitet mellem elektroniske vejafgiftssystemer og fremme af udvekslin-
gen på tværs af landegrænser af oplysninger om manglende betaling af vejafgif-
ter i Unionen.
Direktivet har blandt andet til formål at sikre, at bilister kan benytte én beta-
lingsenhed (f.eks. en BroBizz-enhed) på alle betalingsveje i EU.
Det er således ikke hensigten, at selskabets kundekreds skal være begrænset til
danske kunder.
BroBizz A/S er i gang med at evaluere nye metoder for log-in, ud fra brugerople-
velse, dækning i forhold til BroBizz A/S’ eksisterende og mulige fremtidige bru-
gergrupper, samt omkostning for selskabet. Som en del af den evaluering under-
søges det om NemID og andre nationale nordiske identifikationsløsninger (ek-
sempelvis BankID) skal tilføjes som log-in løsninger. Dog vil en de afgørende
faktorer for valget være prisen for at investere i NemID log-in samt den løbende
omkostning, med baggrund i at BroBizz A/S har en lille indtjening pr. kunde."
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 391: Spm. om, hvorfor Brobizz til forskel fra de fleste andre større samfundsinstitutioner har valgt ikke at bruge NemID i sin kundebetjening, til transportministeren
2169785_0002.png
Side 2/2
Da BroBizz A/S er et kommercielt drevet selskab, mener jeg ikke, det er min op-
gave som transportminister at afgøre, hvilke forretningstilgange selskabet bør
anlægge.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht