Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2221182_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
1. juli 2020
2020-2060
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 28. februar 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Hans Kristian Skibby (DF).
Spørgsmål nr. 386:
Vil ministeren på baggrund af Banedanmarks udtalelser i artiklen på dr.dk den
29. januar 2020 ”Udsigt
til aflyste tog de
næste år frustrerer pendlere: ”Jeg
tør
ikke satse på toget til eksamen
'”
give en status på arbejdet med de nye signalsy-
stemer på Fyn, herunder hvilken tidshorisont Banedanmark vurderer, at arbej-
det henholdsvis vil kunne påbegyndes og færdiggøres indenfor?
Svar:
Indledningsvist vil jeg bemærke, at udrulningen af Signalprogrammet på fjern-
banen er blevet betydeligt forsinket i forhold til det oprindeligt forudsatte i den
politiske aftale fra 2009. I 2017 blev der derfor lagt en ny strategi for udrulnin-
gen af Signalprogrammet, i henhold til hvilken, der skal være udrullet nye sig-
naler i hele Danmark i 2030. Svendborgbanen indgår som ét element i den
samlede udrulning.
Der er over de seneste år sket store fremskridt i Signalprogrammet, og der er
udrullet nye signaler i både Vest- og Østdanmark, ligesom udrustningen af tog-
sæt overordnet følger planen fra 2017.
Udrulning af nyt signalsystem på Svendborgbanen er en del af Banedanmarks
kontrakt med selskabet Alstom, der har kontrakt på at udrulle Signalprogram-
met i Østdanmark.
Med hensyn til status for udrulningen af nyt signalsystem på Fyn, er spørgsmå-
let blevet forelagt Banedanmark, der oplyser følgende:
”Installationsarbejdet på strækningen fra Odense til Svendborg som led i ud-
rulningen af Signalprogrammet påbegyndtes i juni 2017. På nuværende tids-
punkt er godt en fjerdedel af installationerne foretaget. Banedanmark og leve-
randøren Alstom reviderer pt. den samlede udrulningsplan for Østdanmark
som følge af leverandørens udfordringer med fremdriften. Planlægning og be-
slutning om ibrugtagning af ETCS på Svendborgbanen indgår således i igang-
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 386: Spm. om ministeren vil give en status på arbejdet med de nye signalsystemer på Fyn, til transportministeren
2221182_0002.png
Side 2/2
værende forhandlinger, som sandsynligvis afsluttes i efteråret. Svendborgba-
nen kan tidligst afsluttes i 2024 og forventeligt senest i 2026, afhængig af en
række planlægningsforudsætninger.
Svendborgbanen er som bekendt en del af en samlet udrulningsplan for Øst-
danmark, og det har i den forbindelse været nødvendigt at prioritere imple-
mentering af ETCS på visse strækninger grundet tætte bindinger til øvrige pro-
jekter på jernbanen. I denne overvejelse indgik eksempelvis afhængigheden
mellem udrulningen af Signalprogrammet, elektrificeringen af jernbanenettet
og hensynet til, at DSB’s nye eltog
(Fremtidens Tog) skal kunne køre, når de er
klar til at blive idriftsat, forventeligt fra 2024 og frem.
Da Svendborgbanen ikke har særlige bindinger til andre jernbaneprojekter, har
det i stedet været nødvendigt at prioritere følgende strækninger først: Roskilde-
Køge-Næstved, Næstved-Nykøbing Falster, den Ny Bane København-Ringsted,
Roskilde-Holbæk og København-Peberholmen.
Det skal derudover præciseres, at kun ca. 20 pct. af aflysningerne på Svend-
borgbanen skyldes signalfejl, hvorimod de i artiklen fra dr.dk nævnte 37 pct.
dækker alle aflysninger forårsaget af Banedanmark, herunder blandt andet
sporforhold.
Svendborgbanen havde
efter det foregående års pressede punktlighed
i
2019 en kundepunktlighed på strækningen på 87,1 pct., hvilket er over både
landsgennemsnittet for kundepunktlighed, og DSB’s kontraktmål for 2019
83,4 pct.
Startdatoen for installationsarbejdet på den anden strækning på Fyn fra Mid-
delfart til Korsør er på nuværende tidspunkt ikke fastlagt. Ifølge Banedanmarks
Anlægsplan 2030 vil det nye signalsystem være klar til brug på strækningen
ultimo 2027.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht