Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2159149_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
6. marts 2020
2020-2037
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 27. februar 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 383:
Vil ministeren kommentere TRU alm. del bilag 247, særligt hvad angår sam-
menfatningen i afsnit 6?
Svar:
Udvalget har bedt mig kommentere på et notat udarbejdet af advokatpartner-
selskabet DLA Piper Denmark. Notatet indeholder en række synspunkter om
Naviairs indkøb af flyvelederuddannelser hos Entry Point North AB. Notatet
giver ikke nødvendigvis et fyldestgørende indblik i Naviairs indkøb af flyvele-
deruddannelser, jeg har derfor bedt Naviair redegøre for sagen. Naviair har
oplyst mig om følgende forhold:
”Sammenfattende
kan det oplyses,
at Naviair ikke har eksklusivaftale med Entry Point North AB. Navi-
air har både i 2018 og 2019 har gjort brug af andre leverandører af
uddannelse,
at Entry Point North AB’s priser til ejerne
er efter Naviairs opfattelse
ikke højere end markedsprisen. Entry Point North AB vinder en ræk-
ke kontrakter med eksterne kunder efter afholdelse af udbud. Priser
til eksterne kunder og ejere er sammenlignelige, og skolen tjener ikke
mere på ejerne end på eksterne kunder,
at Naviair ikke er pligtig til at udbyde uddannelsesopgaven, men kan
tildele opgaver til Entry Point North AB uden udbud, ved brug af
‘joint venture-reglen’ i EU’s forsyningsvirksomhedsdirektiv (dir.
2014/25), og
at Entry Point North AB ikke er afhængig af ejerne, men agerer i
henhold til armslængdeprincippet.
Naviairs anskaffelse af flyvelederuddannelser og Entry Point North AB
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 383: Spm. om ministeren vil kommentere henvendelsen fra Global ATS Danmark, særligt hvad angår sammenfatningen i afsnit 6, til transportministeren
2159149_0002.png
Side 2/5
Frem til 2006 gennemførte Naviair de nødvendige flyvelederuddannelser i eget
regi.
I foråret 2003 indledte Naviair drøftelser med Naviairs norske og svenske sø-
stervirksomheder, Avinor AS og LFV, om at oprette en fælles flyvelederskole
med henblik på at sikre forsyningssikkerheden og kvaliteten i uddannelserne
samt opnå en højere grad af effektivitet. Parterne nåede til enighed om en aftale
om oprettelse af Entry Point North AB i sommeren 2005. Parterne nåede også
til enighed om at placere skolen i Malmø i lokaler, som i forvejen udgjorde en
international flyvelederskole for LFV.
Den af parterne valgte bestyrelse udpegede en af Naviairs medarbejdere som
administrerende direktør for skolen. Fra Naviairs side var oprettelsen af et fæl-
les uddannelsesforetagende betinget af politisk godkendelse, og Folketingets
Finansudvalg gav sin tilslutning hertil ved at tiltræde aktstykke 202 den 17.
august 2005.
Det fremgår af aktstykkets pkt. b, at formålet med oprettelsen af Entry Point
North AB, blandt andet var at sikre lettere adgang for andre end ejerne af Entry
Point North AB til at kunne indkøbe flyvelederuddannelse og dermed til selv at
levere flyvekontroltjeneste:
"Naviair er Danmarks eneste leverandør af flyvekontroltjeneste, og
eneste udbyder af flyvelederuddannelse i Danmark. En selvstændig
skandinavisk skole vil medføre, at de to monopolvirksomheder adskil-
les, og derved fri adgang for alle til at købe sig uddannelse på den skan-
dinaviske skole. Dette muliggør en nemmere adgang for andre aktører,
f.eks. danske lufthavne, til selv at levere flyvekontroltjeneste."
Formålet med oprettelsen af Entry Point North AB var således at åbne for at
andre operatører også kunne købe uddannelse af flyveledere, og dermed selv
levere flyvekontroltjeneste.
Videre fremgår af aktstykkets pkt. b at:
"Skolen skal drives på et forretningsmæssigt grundlag og optage elever
fra andre end de tre ejere, f.eks. fra lufthavne som selv ønsker at vare-
tage indflyvningskontrollen."
Endelig var det udtrykt i aktstykkets pkt. b, at:
"Sammenholdt med Naviairs bidrag til den fælles skandinaviske skole
på ca. 13,6 mio. kr., forventer Naviair således, at der kan opnås en sam-
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 383: Spm. om ministeren vil kommentere henvendelsen fra Global ATS Danmark, særligt hvad angår sammenfatningen i afsnit 6, til transportministeren
2159149_0003.png
Side 3/5
let årlig driftsbesparelse på ca. 1,0 mio. kr. ved deltagelse i skolesamar-
bejdet.
Eventuelle indtægter ved kommercielle aktiviteter på skolen vil øge be-
sparelsen."
Det skal i øvrigt bemærkes, at muligheden for at indgå internationale samar-
bejder også var et væsentligt hensyn i forbindelse med omdannelsen af Naviair
til Særlig Offentlig Virksomhed i 2010, jfr. således forarbejderne til Lov om
Naviair, Lovforslag 139, FT 2009-10, Almindelige bemærkninger, pkt. 3.1:
"Udviklingen inden for luftfarten og de globale udfordringer, som bran-
chen står over for, har medført et behov for i højere grad at styrke Na-
viairs mulighed for at agere mere frit på et marked i forandring, f.eks. i
form af indtræden i forpligtende samarbejder, som f.eks. produktions-,
udviklings- og indkøbsfællesskaber, og oprettelse af datterselskaber,
samt mulighed for finansiering af Naviairs investeringer på det private
lånemarked. Med udgangspunkt i dette og i virksomhedens opgaver er
det vurderet mest hensigtsmæssigt at etablere Naviair som en selv-
stændig offentlig virksomhed (SOV)."
Oprettelsen af Entry Point North AB var begrundet i dels at sikre ejerne en ef-
fektivisering og samtidig høj kvalitet og forsyningssikkerhed, ved indkøb af
flyvelederuddannelse, og dels at sikre at andre aktører kunne levere flyvekon-
troltjeneste, når de på samme vilkår som ejerne kunne få uddannet egne flyve-
ledere hos Entry Point North AB.
Den 24. oktober 2013 indgik den irske luftfartsmyndighed Irish Aviation Aut-
hority (IAA) aftale med de tre ejere om at indtræde som ejer, og indtrådte her-
efter som ejer i 2014, hvilket blev godkendt af de danske konkurrencemyndig-
heder den 2. december 2013. Avinor AS er efterfølgende den 13. marts 2017
udtrådt som medejer.
I dag er Entry Point North AB ejet ligeligt af LFV Holding AB, IAA og Naviair.
I bilag 247 fremgår det synspunkt, at Entry Point North ikke er uafhængig af
sin ejerkreds, da der er personsammenfald mellem ejerkredsens ledende med-
arbejdere og bestyrelsen i Entry Point North AB. Det skal hertil bemærkes, at
Entry Point North AB er oprettet som et aktiebolag efter svensk ret, og er certi-
ficeret som ATS (Air Traffic Services) akademi efter gældende EU-regler. Entry
Point North AB er således et selvstændigt aktieselskab med egen bestyrelse,
hvis udpegelse ejerne af Entry Point North AB i sagens natur har fuld indflydel-
se på i kraft af ejerskabet. Ejerne udpeger hver især én person og i fællesskab to
eksterne personer (eksperter) som medlem af bestyrelsen. Entry Point North
AB’s medarbejdere udpeger et medlem til bestyrelsen.
Bestyrelsen består såle-
des af seks medlemmer.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 383: Spm. om ministeren vil kommentere henvendelsen fra Global ATS Danmark, særligt hvad angår sammenfatningen i afsnit 6, til transportministeren
2159149_0004.png
Side 4/5
Det fremgår endvidere af bilag 247, at uddannelse af flyveledere udgør en tje-
nesteydelse, der er omfattet af udbudsreglerne for indkøb af sociale og andre
specifikke tjenesteydelser. Det bemærkes hertil, at Entry Point North AB siden
etableringen har udført flyvelederuddannelse for Naviair. Dette sker i overens-
stemmelse med reglerne i forsyningsvirksomhedsdirektivet, direktiv 2014/25 af
26. februar 2014 om fremgangsmåderne ved indgåelse af kontrakter inden for
vand- og energiforsyning, transport samt posttjenester (herefter "forsynings-
virksomhedsdirektivet"). Naviair har således indgået en rammeaftale med En-
try Point North AB om levering af disse ydelser uden, at der har været foran-
staltet et udbud herom. Efter det gældende forsyningsvirksomhedsdirektiv
følger det således af artikel 30, litra b, at kontrakter mellem en ordregiver og et
joint venture under visse nærmere betingelser ikke omfattet af udbudspligten.
En ordregiver kan i henhold til nævnte direktiv tildele kontrakter til et joint
venture, som udelukkende er oprettet af ordregivende enheder, som er oprettet
med henblik på at udføre den pågældende aktivitet under forudsætning af, at
ordregiveren selv deltager i joint venturet, at joint venturet er oprettet for tre
år, og at ordregiveren selv er forpligtet til at deltage i joint venturet i de tre år.
Disse betingelser er opfyldt i nærværende tilfælde, hvorfor kontrakter om ud-
dannelse, som Naviair har tildelt Entry Point North AB, i overensstemmelse
hermed ikke har været genstand for udbud.
Naviairs indkøb af flyvelederuddannelse hos Entry Point North AB er således
omfattet af joint venture-reglen. Dette betyder endvidere, at Naviair ikke afhol-
der udbud ved dette indkøb, som Naviair gør ved alle andre indkøb, der over-
stiger tærskelværdierne i forsyningsvirksomhedsdirektivet.
Indkøb af flyvelederuddannelse og markedsvilkår
Naviairs indkøb hos Entry Point North AB sker på almindelige markedsvilkår.
Det følger af aktionæraftalen mellem Entry Point North AB's ejere, at handel
mellem ejerne og Entry Point North AB skal ske under anvendelse af kommer-
cielle vilkår og under overholdelse af armslængdeprincippet.
Entry Point North AB har salg til uafhængige parter, og at dette sker på vilkår,
som ikke er væsentligt anderledes end de vilkår, som opnås ved salg til ejerne af
Entry Point North AB. Bestyrelsen i Entry Point North AB påser løbende, at de
priser, som ejerne betaler, ikke er højere end de sammenlignelige priser til eks-
terne kunder.
Entry Point North AB's typiske kunde, ud over moderselskaberne, er en ANSP,
som ikke selv har faciliteter, kapacitet eller ressourcer til at uddanne og træne
flyveledere og andet personale, der varetager lufttrafikstyring. Langt hovedpar-
ten af disse kontrakter er vundet af Entry Point North AB efter afholdelse af
udbud.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 383: Spm. om ministeren vil kommentere henvendelsen fra Global ATS Danmark, særligt hvad angår sammenfatningen i afsnit 6, til transportministeren
2159149_0005.png
Side 5/5
Naviair og Entry Point North AB har indgået en rammeaftale, gældende fra den
1. januar 2017 til den 31. december 2021, som fastlægger de nærmere vilkår og
betingelser, når Naviair måtte ønske at afgive ordrer på flyvelederuddannelse.
Rammeaftalen medfører ingen forpligtelser for Naviair til at købe en bestemt
mængde uddannelsesforløb hos Entry Point North AB.
Der foreligger således ikke nogen eksklusivaftale mellem Naviair og Entry Point
North AB, sådan som ellers angivet i notatet fra DLA Piper, jf. TRU alm. del
bilag 247, side 3.
I henhold til en anden rammeaftale mellem Entry Point North AB og Naviair,
som også er gældende fra den 1. januar 2017 til den 31. december 2021, har
Naviair delvist ansvaret for at medvirke i visse uddannelsesforløb ved brug af
egne instruktører.
Udover aktionæraftalen, som nævnt ovenfor, så følger det af rammeaftalen
mellem Naviair og Entry Point North AB om Naviairs køb af uddannelsesfor-
løb, at Naviair kan kontrollere, at priserne er rimelige markedspriser fastsat på
armslængevilkår.
Naviair har på baggrund af de ovenstående oplysninger ikke nogen formodning
om, at de priser, som betales for flyvelederuddannelser, ikke svarer til mar-
kedsvilkår. Baseret på de oplysninger, som Naviair er i besiddelse af vedrøren-
de Entry Point North AB's prissætning, har Naviair heller ikke noget grundlag
for at konkludere, at Naviair betaler priser, som giver anledning til overvejelser
om krydssubsidiering, ligesom Naviair er af den opfattelse, at den (fortsatte)
fremskaffelse af flyvelederuddannelse i et samarbejde med andre ANSP'er på
de vilkår, som forsyningsvirksomhedsdirektivet muliggør, ikke kan anses for at
medføre en begrænsning af den effektive konkurrence.”
Jeg har taget Naviairs oplysninger til efterretning.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht