Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2165609_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
19. marts 2020
2020-2035
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 27. februar 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 380:
Vil ministeren redegøre for den samfundsøkonomiske effekt af en udvidelse af
rute 15 mellem Herning og Ringkøbing? Ministeren bedes oplyse, om bereg-
ningerne bygger på den opdaterede Landstrafikmodel version 2.0.
Svar:
Som en del af den igangværende VVM-undersøgelse vedrørende en udvidelse af
rute 15 mellem Herning og Ringkøbing vil der på baggrund af anlægsoverslag
og beregnede effekter gives en vurdering af de samfundsøkonomiske gevinster
(intern rente) for alle forslag. Disse beregninger vil bygge på den nyeste version
af Landstrafikmodellen. VVM-undersøgelsen forventes afrapporteret i 1. halvår
2021.
I forundersøgelsen fra 2013 er der beregnet følgende samfundsøkonomisk for-
retning. Beregningerne fra 2013 blev ikke foretaget med Landstrafikmodellen,
da denne ikke var færdigudviklet på det tidspunkt:
Løsning
Løsning 1: Omfartsveje m.m.
Løsning 2: Overhalingsstrækninger
Løsning 3: 2+1 vej på hele strækning (80km/h)*
Løsning 3A: 2+1 vej på hele strækning (90km/h)**
Intern rente
Negativ
1,5 %
1,1 %
5,2 %
*) Løsning 3 med etablering af 2+1 vej på hele strækningen opnår en samfundsøkonomisk forretning på
1,1 %, hvilket formentlig kan forklares med en negativ tidsgevinst ved benyttelse af omfartsvejene og en
positiv på de frie strækninger som følge af mindre forsinkelse ved overhaling af langsomt kørende køre-
tøjer.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 380: Spm. om ministeren vil redegøre for den samfundsøkonomiske effekt af en udvidelse af rute 15 mellem Herning og Ringkøbing, til transportministeren
2165609_0002.png
Side 2/2
**) Til sammenligning er også beregnet den samme løsning, hvor den eneste ændring er en forhøjelse af
den generelle hastighedsgrænse på strækningen fra 80 til 90 km/t. Rejsetidsgevinsterne ved at hæve
hastighedsgrænsen fra 80 til 90 km/t bygger på en antagelse om, at den faktiske kørehastighed stiger
med 10 km/t.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht