Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2165731_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
19. marts 2020
2020-2034
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 27. februar 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 377:
Vil ministeren på baggrund af den tekniske gennemgang den 25. februar 2020 i
Transportudvalget om forsøgsprojekt med selvkørende busser i Københavns
Nordhavn oplyse, hvilke skader der vil kunne være på bløde trafikanter ved en
eventuel påkørsel af en selvkørende bus? Vil ministeren herunder oplyse vægt
og dimensioner for busserne, samt mulig forventet maksimumhastighed, som
bussen kan risikere at ramme en blød trafikant med, under antagelse af at bus-
sens sensorer må forventes at sikre en vis opbremsning inden påkørsel?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, som udtaler følgende:
”Det
fremgår af dokumentationen for den selvkørende bus, som anvendes i
forsøget i Københavns Nordhavn, at den er 4,75 m lang, 2,64 m bred og 2,03 m
høj, samt at egenvægten er 2.520kg. Samtidig fremgår det af dokumentationen
for køretøjets bremsepræstationer, at bremseafstanden fra en hastighed af 24
km/t ved aktivering af nødbremsen er 3,29 m i fuldt læsset tilstand. Det kan
hertil bemærkes, at hastigheden i det konkrete forsøg er reduceret til 18 km/t,
hvorfor der kan forventes en kortere bremseafstand end denne.
Der foreligger ikke en konkret fodgængerkollissionstest for den selvkørende
bus, da en sådan ikke er et krav for køretøjer produceret i begrænset antal. Det
er derfor ikke muligt at vurdere, hvilke skadestyper et eventuelt sammenstød
ville kunne forårsage. Det vurderes dog, at skadestyperne vil være de samme,
som hvis en fodgænger pludselig træder ud foran en traditionel minibus med
en tilsvarende hastighed.
Det skal i øvrigt oplyses, at der foreligger dokumentation for, at den selvkøren-
de bus kan registrere og standse for et objekt, f.eks. en person, placeret i køre-
tøjets bane. Det er bl.a. ud fra disse tekniske egenskaber ved køretøjet, at forsø-
gets assessor har vurderet, at forsøget kan gennemføres inden for en normal
trafikal risiko for den pågældende transportform. Det betyder, at der ikke er
større færdselssikkerhedsmæssig risiko
og herunder ikke større risiko for
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 377: Spm. om, hvilke skader der vil kunne være på bløde trafikanter ved en eventuel påkørsel af en selvkørende bus, til transportministeren
2165731_0002.png
sammenstød med fodgængere eller andre trafikanter
ved kørsel med den
selvkørende bus, end ved kørsel med en tilsvarende traditionel minibus, der
føres manuelt af en almindelig fysisk person.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht