Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2165545_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
19. marts 2020
2020-2033
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 27. februar 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Andreas Steenberg (RV).
Spørgsmål nr. 376:
Kan transportministeren oplyse, hvordan besejlingsforholdene til Limfjorden
fra Kattegat i øst forbi Aalborg sikres af hensyn til erhvervssejlads såvel som
lystsejlads, når der etableres el-tog fra Aalborg station til Aalborg lufthavn?
Svar:
Jeg har modtaget andre henvendelser om samme emne, og formoder at udval-
gets spørgsmål skyldes bekymring om hvorvidt klapbroen mellem Aalborg og
Nørresundby skal fastsvejses i forbindelse med Elektrificeringsprogrammet,
samt frygt for, at dette vil medføre gener for skibstrafikken.
Banedanmark har oplyst mig, at der ikke er planer om fastsvejsning af broen,
og dermed er der ingen planer om at begrænse skibspassagen gennem Limfjor-
dens østlige del. Elektrificeringsprogrammets forundersøgelser af strækningen
Aarhus-Lindholm beskriver en løsning, hvor den eksisterende klapbro elektrifi-
ceres. I VVM-undersøgelsen af elektrificering mellem Aarhus og Lindholm
fremgår følgende vedrørende Jernbanebroen over Limfjorden:
”Sporene over den eksisterende klapbro fra 1938 skal elektrificeres. Klapbro-
ens konstruktion herunder placering af kontravægt udfordrer det tekniske de-
sign af kørestrømanlægget. Der skal foretages tekniske modifikationer på
jernbanebroen over Limfjorden. Disse vil blive designet og vurderet på et se-
nere tidspunkt.”
Banedanmark oplyser, at der er forudsat projektering af en løsning med elektri-
ficering af klapbroen i Banedanmarks kontrakt med Elektrificeringsprogram-
mets leverandør. Den konkrete projektering af anlægget er endnu ikke påbe-
gyndt.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht