Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2168478_0001.png
Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 42
Offentligt
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
3. februar 2020
2019-6354
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 24. oktober 2019 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Martin Lidegaard (RV).
Spørgsmål nr. 42:
Arealreservationen til Ring 5 (transportkorridoren) går gennem eller tæt forbi
seks Natura 2000 områder, men det fremgår af Miljøstyrelsens vejledning, at
der er direkte forbud mod planlægning af vejanlæg i Natura 2000 områder. Vil
ministeren:
A) Bekræfte, at det vil være i strid med reglerne om Natura 2000 områder, at
anlægge vej eller jernbane gennem områderne? B) Oplyse, om staten ved at
planlægge vej i korridoren overtræder forbuddet mod planlægning af vejanlæg?
C) Oplyse, hvorfor transportkorridoren efter 46 år fortsat opretholdes med
konsekvenser for grundejerne i området, der oplever særlige begrænsninger i
muligheden for at disponere over deres ejendom hvis det er således, at der ikke
lovligt kan anlægges vej eller jernbane i transportkorridoren?
Svar:
Jeg har på baggrund af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Erhvervsmini-
steriet, da reglerne for fysisk planlægning i hovedstadsområdet hører under
deres ressort.
Ad A)
Erhvervsministeren har oplyst mig:
”Vedrørende underspørgsmål A kan Erhvervsministeriet oplyse, at transport-
korridorer har indgået i den bindende fysiske planlægning for hovedstadsom-
rådet siden 1982. Med hjemmel i planlovens § 5 j, stk. 3 og stk. 4 er korridorer-
nes forløb fastlagt i Fingerplan 2019
landsplandirektiv for hovedstadsområ-
dets planlægning.
Korridorerne er en langsigtet arealreservation, som har til formål at sikre mu-
lighed for fremføring af større trafikanlæg og tekniske anlæg centralt i fingerby-
strukturens storbyområde med de mindst mulige samfundsmæssige omkost-
ninger og miljøgener.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 370: MFU spm. om ministeren kan bekræfte, at Fingerplan 2019 i forhold til habitatdirektivets art. 6, stk. 3, skal anses for en retsakt, der er omfattet af begrebet plan og som derfor kræver konsekvensvurdering efter habitatdirektivets art. 6, stk. 3, på linje med, hvad der f.eks. gælder for kommuneplaner, til erhvervsministeren
2168478_0002.png
Transportkorridorerne passerer enkelte steder Natura 2000-områder. Er-
hvervsministeriets bekendtgørelse nr. 1383 om administration af planloven i
forbindelse med internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af
visse arter (Planhabitatbekendtgørelsen) indeholder et forbud mod planlæg-
ning for en række tiltag i Natura 2000-områder, herunder nye større trafikan-
læg og tekniske anlæg, i det der dog i særlige tilfælde kan tillades fravigelser.
Idet der er tale om en arealreservation til fremtidig overordnet trafikal infra-
struktur og tekniske anlæg er der ikke taget stilling til, hvad reservationen skal
anvendes til, ligesom der ikke er taget stilling til den konkrete beliggenhed. Den
konkrete vurdering ift. Natura 2000-området skal ske i den efterfølgende plan-
lægning.
Det vil således bero på en konkret vurdering, om en eventuel, fremtidig plan-
lægning for trafikanlæg eller tekniske anlæg i transportkorridorren er omfattet
af dette planlægningsforbud. Hvis planlægningen er omfattet af planlægnings-
forbuddet, vil det ligeledes bero på en konkret vurdering, om planlægningen
kan karakteriseres som et særligt tilfælde, der kan begrunde en fravigelse.
Planmyndigheden kan fx fravige forbuddet, såfremt der foreligger bydende
nødvendige hensyn til væsentlige samfundsinteresser, herunder af social eller
økonomisk art, og der ikke findes nogen alternativ løsning. Hvorvidt det vil
være tilfældet ved en eventuel fremtidig planlægning for trafikanlæg og/eller
tekniske anlæg i transportkorridorren, vil bero på en konkret vurdering af den
pågældende planlægning.
Det bemærkes, at hvis der, med henblik på etablering af trafikanlæg eller tekni-
ske anlæg i transportkorridorren, vedtages en anlægslov, vil anlægsloven ikke
være omfattet af de ovenfor beskrevne regler i planhabitatbekendtgørelsen. Der
vil imidlertid, efter andre regler, skulle foretages en vurdering af, om det anlæg,
som loven muliggør, påvirker Natura 2000-områder
væsentligt.”
Ad B)
Erhvervsministeren har oplyst mig:
”Transportkorridorer er, jf. besvarelsen af underspørgsmål A, en langsigtet
arealreservation, som har til formål at sikre mulighed for fremføring af større
trafikanlæg og tekniske anlæg centralt i fingerbystrukturens storbyområde med
de mindst mulige samfundsmæssige omkostninger og miljøgener.
Det vurderes ikke, at arealreservationerne er i strid med planlægningsforbud-
det efter planhabitatbekendtgørelsen, idet der ikke er taget stilling til arealre-
servationens konkrete anvendelse, ligesom der ikke er taget stilling til den kon-
krete beliggenhed. Ved en eventuel, fremtidig planlægning af for eksempelvis
vejanlæg i transportkorridorren skal der foretages en vurdering af, om den
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 370: MFU spm. om ministeren kan bekræfte, at Fingerplan 2019 i forhold til habitatdirektivets art. 6, stk. 3, skal anses for en retsakt, der er omfattet af begrebet plan og som derfor kræver konsekvensvurdering efter habitatdirektivets art. 6, stk. 3, på linje med, hvad der f.eks. gælder for kommuneplaner, til erhvervsministeren
2168478_0003.png
konkrete planlægning for det konkrete projekt er omfattet af planhabitatbe-
kendtgørelsens planlægningsforbud.”
Ad C)
Endelig kan jeg i forhold til underspørgsmål C oplyse, at hensigten med at hol-
de transportkorridoren fri for ny bymæssig bebyggelse og byanlæg er at sikre
mulighed for fremtidige og endnu ikke kendte trafik- og forsyningsanlæg på
steder, hvor sammenhængende byudvikling ellers vil blive en barriere. Derved
kan de samfundsmæssige omkostninger samt indgrebene i bymiljø og landskab
minimeres.
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht