TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. marts 2020
2020-2002
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 26 februar 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 366:
Vil ministeren kommentere materialet fra Randers Kommunes foretræde for
udvalget den 25. februar 2020 om projektet Klimabroen i Randers, jf. TRU
alm. Del
–
bilag 252?
Svar:
Jeg forstår det fremsendte bilag sådan, at Klimabroen i Randers primært skal
tjene tre formål: For det første skal den aflaste den kommunale Randers Bro,
for det andet skal den give mulighed for at det nordlige havnebassin kan bruges
til at håndtere overfladevand ved skybrud og lignende og for det tredje skal den
sikre en ny forbindelse mellem den nordlige og sydlige del af Randers
–
bl.a.
ved 100-årshændelser.
Udbygningen af den kommunale vejkapacitet, og finansieringen af denne, er en
kommunal opgave. For så vidt angår spørgsmålet om klimasikringen af E45 har
Vejdirektoratet bemærket følgende:
”Randers Bro vil blive oversvømmet i ekstreme situationer, og det vil være vig-
tigt at opretholde en fremkommelig vejforbindelse over Randers Fjord. Derfor
har Randers Kommune også anbefalet Vejdirektoratet at klimasikre E45, da der
er risiko for en lukning ved en ekstrem stormflodshændelse.
Vejdirektoratet udarbejder i øjeblikket en VVM-undersøgelse af udbygning af
E45 Østjyske Motorvej mellem Aarhus N og Randers N, som afrapporteres i
indeværende år.
Vejdirektoratet kan oplyse, at der i VVM-undersøgelsen arbejdes med løsnin-
ger, der omhandler mulighederne for at sikre motorvejens passage af Guden-
åen ved en ekstrem stormflodshændelse.
Sammenholdt med udgifterne til Klimabroen vurderes det umiddelbart at være
væsentligt billigere at klimasikre E45, og dermed opretholde en farbar vejfor-
bindelse i ekstreme situationer.
”