Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2188432_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
11. maj 2020
2020-1948
Dato
J. nr.
Transportudvalget
Folketinget
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. februar 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Susanne Zimmer (UFG).
Spørgsmål nr. 364
Er ministeren set i lyset af behovet for reduktion af transportsektorens emissi-
oner i absolutte termer, jf. aftalen om 70 pct. reduktion, enig i, at det vil være
hensigtsmæssigt at opdatere den samfundsøkonomiske manual, således at de
beslutninger, der træffes, fører til faldende emissioner, f.eks. ved at indføre
nultolerance over for projekter, der øger CO2-emissionerne, eller ved, som det
sker pr. 1. april 2020 i Sverige, drastisk at øge prissætningen af CO2 i model-
len?
Svar:
Det er regeringens klare hensigt, at transportsektoren også skal bidrage til at
opnå målet om 70 procents reduktion af drivgasudledningerne i 2030. Som det
fremgår af forståelsespapiret med regeringens parlamentariske grundlag øn-
sker regeringen at forhandle en infrastrukturplan, der i langt højere grad end
tidligere inddrager klima- og miljøhensyn.
Hovedformålet med de overordnede planer er, at CO2-emissionerne reduceres
i overensstemmelse med målsætningen. I lyset heraf ser jeg ikke et behov for at
indføre en nultolerance over for projekter, der øger CO2-emissionerne.
I den samfundsøkonomiske metode på transportområdet foretages der jævnligt
opdateringer på baggrund af ny tilgængelig viden. Det gælder også for enheds-
prisen for CO2.
Den danske prissætning af CO2 er baseret på de forventede omkostninger ved
opfyldelsen af vores CO2-reduktionsforpligtelser over for EU og på den forven-
tede fremtidige udvikling i kvotepriser for CO2. Denne udgør i 2020 157 kr. pr.
ton CO2. Det bemærkes dog i den forbindelse, at prissætningen af CO2-
udledninger fra den ikke-kvoteomfattede sektor, herunder transport, prissættes
betydeligt højere i 2021 (282 kr. pr. ton) og stiger jævnt de efterfølgende år.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 364: Spm. om ministeren, set i lyset af behovet for reduktion af transportsektorens emissioner i absolutte termer, jf. aftalen om 70 pct. reduktion, er enig i, at det vil være hensigtsmæssigt at opdatere den samfundsøkonomiske manual, således at de beslutninger, der træffes, fører til faldende emissioner, til transportministeren
2188432_0002.png
Side 2/2
I den svenske tilgang sker prissætningen af CO2 med udgangspunkt i en CO2-
skat, da denne i Sverige anses som marginalomkostningen ved udledning af
CO2. Denne udgør ca. 872 DKK pr. ton CO2.
1
Som det også fremgår af spørgsmålet, var planen, at CO2-prissætningen i Sve-
rige
skulle ændres pr. 1. april 2020 til at være baseret på den maksimale ”re-
duktionspligtafgift”,
virksomheder kan blive pålagt at betale ved ikke at opfylde
deres CO2-reduktionsforpligtelser.
2
Dette ville øge prissætningen til 7.000 SEK
pr. ton, hvilket svarer til ca. 4.900 DKK pr. ton CO2. Denne ændring er dog
blevet udskudt og forventes ifølge det svenske Trafikverket først at finde sted i
juni 2020.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht
Baseret på oplysninger i Trafikverket (2018)
ASEK 6.1 Kapitel 12 Kostnad för
klimateffekter.
2
Lag (2017:1201) om reduktion av växthusgasutsläpp genom inblandning av bio-
drivmedel i bensin och dieselbränslen.
1