Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2159688_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
9. marts 2020
Dato
2020
J. nr. - 1893
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 21. februar 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Ole Birk Olesen (LA).
Spørgsmål nr. 358:
Vil ministeren svare på spørgsmål 296 igen, denne gang med faktiske svar på
det stillede spørgsmål?
Ministeren bedes med udgangspunkt i tilgængelige tal fra strategiske undersø-
gelser, forundersøgelser og VVM-undersøgelser oplyse
(1) samfundsøkonomiske omkostninger og
(2) samfundsøkonomiske gevinster ved investeringsscenarie A og B (som fore-
slået af V, LA, K og DF i investeringsaftale fra marts 2019):
A. En jernbaneforbindelse over Kattegat, dvs. tallene for en tilføjelse af en jern-
baneforbindelse til en vejforbindelse, ikke de samlede tal for en kombineret
forbindelse.
B. En tredje Limfjordsforbindelse, udvidelse af E45 i Østjylland fra Vejle til
Aarhus N, en ny midtjysk motorvej mellem Haderslev og Give, motorvej syd og
nord om Herning, udvidelse af E20/E45, Kolding V
Motorvejskryds Kolding,
udvidelse af E20 syd om Odense, motorvej helt til Kalundborg, Frederikssund
og Hillerød, udvidelser af Motorring 3 og Ring 4 omkring København, udvidel-
se af Amager- og Øresundsmotorvejen, sydlig Ring 5 fra Køge til Frederiks-
sundmotorvejen, ny motorvej mellem Næstved og Rønnede, dvs. en samlet og
sammenlagt opgørelse af de samfundsøkonomiske omkostninger og gevinster
ved at gennemføre projekterne.
Svar:
I nedenstående tabel fra besvarelsen af TRU spørgsmål nr. 296 er alene angivet
de samfundsøkonomiske omkostninger og gevinster ved tilføjelsen af en jern-
baneforbindelse til en vejforbindelse over Kattegat, som det fremgår af den
strategiske analyse fra 2018.
For så vidt angår spørgsmålets anden del vedrørende en samlet og sammenlagt
opgørelse af de samfundsøkonomiske omkostninger og gevinster ved at gen-
nemføre projekterne i investeringsscenarie B, skal jeg henvise til mit svar på
TRU spørgsmål nr. 296. Af Vejdirektoratets bidrag til svaret fremgår det, at de
pågældende projekter kan være beregnet med forskellige forudsætninger og i
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 358: Spm. om ministeren vil genbesvare spørgsmål 296 om Kattegatforbindelsen m.v., til transportministeren
2159688_0002.png
Side 2/3
forskellige prisniveauer og derfor ikke kan lægges sammen til en samlet opgø-
relse af de samfundsøkonomiske omkostninger og gevinster.
Samlet
NNV
mia. kr.
-47
Omkostninger Gevinster
NNV
NNV**
Bemærkninger
mia. kr.
mia. kr.
-61
15 Strategisk analyse *
A.
Kattegatforbindelsen, tilføjelse af
en jernbaneforbindelse til en vej-
forbindelse
B
Etablering af 3. Limfjordsforbin-
delse
Udvidelse af E45, Hornstrup-
Skanderborg
Udvidelse af E45, Aarhus S - Aar-
hus N
Udvidelse af E45, Aarhus N-
Randers N
Etablering af en ny Midtjysk Mo-
torvej ml. Haderslev-Give***
Etablering af motorvej syd og nord
om Herning
E20/E45 Kolding V- Motor-
vejskryds Kolding
Udvidelse af E20 Syd om Odense
Etablering af motorvej til Kalund-
borg (3. etape)
Etablering af motorvej til Frede-
rikssundmotorvej (etape 3-4)
Etablering af motorvej til Hillerød
Udvidelse af Motorring 3
Udvidelse af Ring 4
Udvidelse af Motorring 4
Udvidelse af Amagermotorvejen
Udvidelse af Øresundsmotorvejen
Etablering af sydlig Ring 5
Etablering af motorvej Næstved-
Rønnede
Samlet
NNV
mio. kr.
973
-
-
-
-2.324 -
234
458
3.618
-353
149
2.069
2.991
308
844
-
-
-
9.316
73
Omkostninger Gevinster
NNV
NNV**
Bemærkninger
mio. kr.
mio. kr.
-5.232
-
-
-
-
6.711
-306
-569
-1.190
-1.836
-3611
-871
-272
-544
-
-
-
-4.164
-1.466
6.205 Genberegninger *
Ikke beregnet *
-
Ikke beregnet *
-
Ikke beregnet *
-
3.503
6.136 Ny VVM-undersøgelse
764 VVM-undersøgelse
4.187 Genberegninger *
837 Genberegninger *
1.985 Genberegninger *
5.680
3.862
580
1.388
-
-
-
13.480
Genberegninger *
VVM-undersøgelse
Strategisk analyse *
Strategisk analyse
Ikke beregnet
Ikke beregnet *
Ikke beregnet
Strategisk analyse *
-6232 -
1.539 VVM-undersøgelse *
* Projekter hvor der i forbindelse med igangværende forundersøgelser, opdatering
af VVM-undersøgelser eller genberegninger kommer nye samfundsøkonomiske
beregninger.
** Dækker gevinster og omkostninger ud over omkostninger til anlæg og drift.
*** De angivne værdier for Midtjysk Motorvej dækker spændet mellem linjeføring
Vest 3, som har den laveste samfundsøkonomi og linjeføring Øst 1, som har den
højeste samfundsøkonomi.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 358: Spm. om ministeren vil genbesvare spørgsmål 296 om Kattegatforbindelsen m.v., til transportministeren
2159688_0003.png
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht