TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
9. marts 2020
Dato
2020
J. nr. - 1893
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 21. februar 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Ole Birk Olesen (LA).
Spørgsmål nr. 358:
Vil ministeren svare på spørgsmål 296 igen, denne gang med faktiske svar på
det stillede spørgsmål?
Ministeren bedes med udgangspunkt i tilgængelige tal fra strategiske undersø-
gelser, forundersøgelser og VVM-undersøgelser oplyse
(1) samfundsøkonomiske omkostninger og
(2) samfundsøkonomiske gevinster ved investeringsscenarie A og B (som fore-
slået af V, LA, K og DF i investeringsaftale fra marts 2019):
A. En jernbaneforbindelse over Kattegat, dvs. tallene for en tilføjelse af en jern-
baneforbindelse til en vejforbindelse, ikke de samlede tal for en kombineret
forbindelse.
B. En tredje Limfjordsforbindelse, udvidelse af E45 i Østjylland fra Vejle til
Aarhus N, en ny midtjysk motorvej mellem Haderslev og Give, motorvej syd og
nord om Herning, udvidelse af E20/E45, Kolding V
–
Motorvejskryds Kolding,
udvidelse af E20 syd om Odense, motorvej helt til Kalundborg, Frederikssund
og Hillerød, udvidelser af Motorring 3 og Ring 4 omkring København, udvidel-
se af Amager- og Øresundsmotorvejen, sydlig Ring 5 fra Køge til Frederiks-
sundmotorvejen, ny motorvej mellem Næstved og Rønnede, dvs. en samlet og
sammenlagt opgørelse af de samfundsøkonomiske omkostninger og gevinster
ved at gennemføre projekterne.
Svar:
I nedenstående tabel fra besvarelsen af TRU spørgsmål nr. 296 er alene angivet
de samfundsøkonomiske omkostninger og gevinster ved tilføjelsen af en jern-
baneforbindelse til en vejforbindelse over Kattegat, som det fremgår af den
strategiske analyse fra 2018.
For så vidt angår spørgsmålets anden del vedrørende en samlet og sammenlagt
opgørelse af de samfundsøkonomiske omkostninger og gevinster ved at gen-
nemføre projekterne i investeringsscenarie B, skal jeg henvise til mit svar på
TRU spørgsmål nr. 296. Af Vejdirektoratets bidrag til svaret fremgår det, at de
pågældende projekter kan være beregnet med forskellige forudsætninger og i